Gå til innhold

Cosworth vs Yamah R1

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

  • Svar 639
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men han sa, vis men bruker like mye penger(trimmer)så kjører biken fra bil? å en dragster har samma prinsippe som en vanelig bil? å den sykkelen får du så å si ikke brukt mer penger på(trimm)

 

 

juristen: når ble du så perfekt?

 

i topfuelklasser sliter mc mot bil. Men med "vanlige" biler og motorsykkler så vil sykklene dra fra biler med samme pengesum til trim... Men da har jo mc en stor fordel fra før med hennsyn til vekt++ så å sammenligne biler og motorsykkler sånn syns jeg dermed blir vanskelig. Men jaggu er det tøft med en cossie som drar fra en r1! :happyhappy:

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klager du til de som er fargeblinde også eller? at dem ikke kan "late" som de kan se farger.. jaggu og IDIOT og trangsynt du er..

 

Det må være ukas sakligste innlegg. Ikke bruk så stygge ord, da, for jeg blir så lei meg. Buhu...

 

Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det. De som er fargeblinde kan selvsagt ikke gjøre noe med det. En med dysleksi kan imidlertid, dersom han bare gidder, tenke seg om i nøyaktig to sekunder, slik at språket og setningsformuleringene havner noe i nærheten av normalen.

 

For øvrig er jeg hverken idiot eller trangsynt, jeg irriterer meg bare over at man ikke kan prøve å skrive korrekt og forståelig norsk. Ingen er perfekt, men dersom man sliter med noe, må man bare prøve litt hardere. Et eksmpel for min egen del når det gjelder språk: jeg har helt elendig fantasi, så når jeg ble tvunget til å skrive en oppdiktet historie eller novelle på skolen, måtte jeg konsentrere meg veldig hardt - på samme måte som du må konsentrere deg litt ekstra for å skrive riktig.

 

Beklager igjen dersom jeg såret "noens" følelser.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være ukas sakligste innlegg. Ikke bruk så stygge ord, da, for jeg blir så lei meg. Buhu...

 

Nei, selvfølgelig gjør jeg ikke det. De som er fargeblinde kan selvsagt ikke gjøre noe med det. En med dysleksi kan imidlertid, dersom han bare gidder, tenke seg om i nøyaktig to sekunder, slik at språket og setningsformuleringene havner noe i nærheten av normalen.

 

For øvrig er jeg hverken idiot eller trangsynt, jeg irriterer meg bare over at man ikke kan prøve å skrive korrekt og forståelig norsk. Ingen er perfekt, men dersom man sliter med noe, må man bare prøve litt hardere. Et eksmpel for min egen del når det gjelder språk: jeg har helt elendig fantasi, så når jeg ble tvunget til å skrive en oppdiktet historie eller novelle på skolen, måtte jeg konsentrere meg veldig hardt - på samme måte som du må konsentrere deg litt ekstra for å skrive riktig.

 

Beklager igjen dersom jeg såret "noens" følelser.

 

er bare dumt og komentere en ting du absolutt ikke kan noe om,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm tenkte jeg skulle regne litt på det:

 

HK vs vekt

Tok utgangspunkt i en 99 modells R1 og at Cosworthen ikke er letta.

 

Yamaha R1 = 180hk / 172kg = 1.04hk per kilo

Cossie = 605hk / ca 1250kg = 0.48hk per kilo

 

 

NM vs vekt

 

Yamaha R1 = 112.7NM / 172kg = 0.65NM per kilo

Cossie = 700 / 1250kg = 0.56NM per kilo

 

Det er ihvertfall lett å se at det er NM som teller, og at de har ganske like fartsressurser med tanke på moment per kilo. Jeg vil tru at cossien er en del kjappere på lavere farter, jeg har sett det gang på gang at sykler sliter med å henge med kjappe biler fra stillestående eller gangfart. Kanskje ikke så rart egentlig.

 

 

Fin ligning, men husk å legge førerens vekt på begge.

etter standard +75kg

etter virkelighet +90?

 

180hk/262kg(R1+fører) = 0,68hk pr kg

 

605hk/1340kg(Bil + fører) = 0,45hk pr kg

 

Bilens frontareal er mindre i forhold til motorens effekt enn sykkelens frontareal i forhold til dens motor effekt.

 

Ofte lette kjøretøyer har raskere akselrasjon fra lav hastighet --fordi vekten er en faktor når det skal akselereres opp, mens luftmotstand er en faktor når kjøretøyet allerede er i hastighet.

 

Da spiller ikke vekten i så stor grad noen rolle lenger fordi gjenstanden allerede er satt i bevegelse.

(Noe du klart ser på Videoen her)

 

-----------------------------------

 

Hvorfor skulle forresten noen kappkjøre på halv gass??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med dysleksi kan imidlertid, dersom han bare gidder, tenke seg om i nøyaktig to sekunder, slik at språket og setningsformuleringene havner noe i nærheten av normalen.

 

Du, du skriver mye bra og riktig, men her tror jeg du tråkker i salaten.

Om det hadde vært så enkelt hadde det blitt kalt latskap, og ikke dysleksi.

 

At det er mange som påberoper seg dysleksi fordi de ikke er så gode i rettskrift, og ikke heller gidder å prøve, se det er en annen sak.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her da:

 

YouTube - Top Gear Porsche 911 Vs Yamaha R1

 

 

Er vel ingen tvil, å dette var langt fra noen værstingbil, bare en standard Porsche.

 

som nevnt tidligere på tråden, biler henger bedre på i svinger en mc`er, men her drar r1 fra 911 på rettstrekker

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi ikke om en bane da. Der er jeg også enig i at en bil er raskere pga feste i svinger. Men nå snakker vi om ett drag race. Jeg prøver mest mulig å ikke si noe jeg for er faktisk ganske usikker på hvem som vinner. Så gleder meg til å se resultatet.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på samme måte som du må konsentrere deg litt ekstra for å skrive riktig.

 

Hjelper ikke konsentrere seg, da bokstavenes orden til stadighet bytter plass i vedkommendes hode. Å sammenlikne dysleksi med mangel på fantasi, blir bare fryktelig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komentere litt jeg også da siden jeg også har dyseleksi.

 

Hjelper ikke konsentrere seg. Jeg kan sitte å se på en setning i 10 min uten at jeg ser helt elementære feil. Inni mitt hode ser det rett ut samme hvor lenge jeg titter på div ord/setninger. Skal man/jeg klare å skrive feilfritt må jeg sitte med ordbok og slå opp hvert enkelt ord jeg skal skrive og da hadde det jeg skrev her nå tatt meg en god 1/2 time.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved en rolling start som er blitt gjort med den "andre" R1 og som vi skal gjøre med min sykkel så har ikke bilen noe sjanse, ved et "standard" 402 meter drag så kan en bil vinne pga det er SINNSYKT vanskelig og holde en sykkel på 10,000 til 12.000 rpm og så starte og file på clutchen, for og så ikke få hjulspinn eller hjul føft de første 20 cm.. har kjørt maaaange starter selv og max 5 % av de er gode starter, en god start på en sykkel har VEEEELDIG mye ang føreren, vil påstå og si 80% fører 5% dekk og 15% sykkel,

 

men en rolling start er en heeeeeel annen ting.. jeg er ikke i tvil, jeg vet at sykkel vil vinne, vi har rolling start og ca 1100 meter fri fart,

 

ps jeg vet at en bil med 600+ hk går sinnsykt bra og det er sinnsykt morro og kjøre, skal jeg gjette så "vinner" sykkel med ca 100-200 meter på disse 1100 meterne..

 

men folkens, DROPP og snakk om andre ting i denne tråden, topfuel biler vs sykkel etc og dysleksi etc, skaff dere en annen tråd og lek dere på,

 

hvis ikke så snakker jeg om snoppen min og da taper dere ALLE :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke konsentrere seg, da bokstavenes orden til stadighet bytter plass i vedkommendes hode. Å sammenlikne dysleksi med mangel på fantasi, blir bare fryktelig feil.

 

takker at det finnes flere "normale" folk her inne, som har en forståerlse på at ting er ikke fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår