Gå til innhold

Noe galt med bakakselen

Ranger emnet

emilhetty

Anbefalte innlegg

Da har jeg skrudd av lokke, Og det så ikke sånn veldig pent ut.

Bilder:

DSC00965.jpg

DSC00966.jpg

DSC00968.jpg

DSC00969.jpg

Men hvordan er det å bruke klokke fra en 85mod bakaksel? sånn med tanke på at den har speedowire som går til girkassa.

Eller er det bare å flytte over speedoringen?

Jeg har også en bakaksel fra en 86mod, men den har jeg ikke så veldig lyst til å ta.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare å sveise den der... for du fin 100% sperre. gjore det samme med bilen min den funker fortsatt fint den.

Joda, kunne jo alltids ha gjort det, men det er bare det at det er bruksbilen min. Og jeg gidder ikke å kjøre rundt med esab sperre på veien, Det er til bilcross det funker.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang '85 bakaksel: Sjekk om din girkasse har installert drev for wire-speedo i det hele tatt. Det er plombert på en '87 M46OD jeg har fra en 740TIC.

Før du legger masse penger på bordet for en hel aksel eller hva du nå gjør så sjekk utvekslingen ved å telle antall tenner. Jeg kjører rundt med 3,9:1 ratio og med et speedometerdrev som er kalibrert for en 3,5 eller 3,7:1 aksel. Viser 20km/t feil. Får jo kjøpt nytt drev til speedo, men er som du sier en bruksbil.

Du har ikke wire, men elektrisk speedometer. Spørs hvor enkelt det er å korrigere misvisning da? Kjøper du ny aksel med el-speedo, sjekk antall hull i speedo-ringen. er 12 og 48(?) tenner.

Spørsmålet om å skifte kun diffklumpen og bruke selve akselen, utvekslingen og speedo-drevet du har nå, eller å bytte komplett aksling dreier seg om hvilken type skruing du er mest komfortabel med. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang '85 bakaksel: Sjekk om din girkasse har installert drev for wire-speedo i det hele tatt. Det er plombert på en '87 M46OD jeg har fra en 740TIC.

Før du legger masse penger på bordet for en hel aksel eller hva du nå gjør så sjekk utvekslingen ved å telle antall tenner. Jeg kjører rundt med 3,9:1 ratio og med et speedometerdrev som er kalibrert for en 3,5 eller 3,7:1 aksel. Viser 20km/t feil. Får jo kjøpt nytt drev til speedo, men er som du sier en bruksbil.

Du har ikke wire, men elektrisk speedometer. Spørs hvor enkelt det er å korrigere misvisning da? Kjøper du ny aksel med el-speedo, sjekk antall hull i speedo-ringen. er 12 og 48(?) tenner.

Spørsmålet om å skifte kun diffklumpen og bruke selve akselen, utvekslingen og speedo-drevet du har nå, eller å bytte komplett aksling dreier seg om hvilken type skruing du er mest komfortabel med. :)

Her var det mye bra svar ja :)

Jeg er ikke helt sikkert på om det var drev til wire-speedo på den kassa som sto sammen med den bakakselen, Jeg kjøpte den bare brukt når jeg skulle bytte på forje bilen min. Noe som jeg aldri rakk.

Den bakakselen på den 86mod jeg har er det elektrisk speedo på, Hvis den er lik er det ikke enklest å dra ut stikkakslene og skru ut klokka på den og flytte den over på bilen min, Eller må den shimses opp og styr da?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når tinga har gått til hælvete kan du like gjerne få tak i en original lamelldiff eller truetrac og få den montert. Så bruker du el speeedo og den samme bakakselen. Er jo mest sannsynelig 1031 bakaksel på bilen din.

Må ikke putte inn ny diff og tro at det funker. Det gjorde jeg og det gjør det ikke. Det må shimses og justeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når tinga har gått til hælvete kan du like gjerne få tak i en original lamelldiff eller truetrac og få den montert. Så bruker du el speeedo og den samme bakakselen. Er jo mest sannsynelig 1031 bakaksel på bilen din.

Må ikke putte inn ny diff og tro at det funker. Det gjorde jeg og det gjør det ikke. Det må shimses og justeres.

Må det ikke shimses og justeres hvis man setter inn lamelldiff eller truetrac?

Hvor ser jeg om det er 1031 aksel?

Er lamelldiffene dyre?

Er det ingen som veit åssen aksel det kan være på den andre bilen min? Det er 86mod med b230a og 4trinns kasse, Den har elektrisk speedo.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

truetrac er gromt å kjøre med! samma om det er bruksbil eller "prosjekt", kjører jo mye med bruksbilen og så.. i tillegg er det jo bare å bytte ved evt salg eller knoks..skal jo mye til før diffen tar skade

Er vel sikkert deilig å kjøre med om vintern.

Må shimses uansett. Min tanke er bare at det er best å gjøre det ordentlig med en gang.

Det må vel ikke shimses hvis jeg bare setter på lameller på den klokka jeg allerede har!?

Men kan hva er prisen på orginal lamelldiff og truetrack? Eller noen som har å selge?

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider