Gå til innhold

Fattigmanns eksosreperasjon

Ranger emnet


Fischer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte jeg måtte vise frem min fine eksosreperasjon da den faktisk fungerer noe jeg ikke en gang selv hadde regnet med, hehe.

 

Jeg hadde et lite uhell for en stund tilbake og klarte å slå bilen nedi en kant slik at den skjøten mellom grenrøra og katalysatoren knakk, og det kom en ganske kraftig ulyd fra eksosen.

 

Og som den fattige eleven jeg er tenkte jeg at jeg måtte prøve å reparere dette selv før jeg kjøpte noe nytt rør.

 

Det du trenger er:

1x blikkboks slik som denne:

tincanum7.th.jpg

Hundemat fra FirstPrice var den lengste boksen jeg kunne finne.

 

 

2x 2-pakninger med slangeklemmer fra biltema slik som denne:

slangeklemmeht6.th.jpg 70-90mm gikk fint.

Jeg brukte 5 fordi jeg hadde en ekstra liggende, men tror 4 går helt fint

 

1x Smøregrav eller noen bukker du kan kjøre bilen opp på, fordi du må komme ordentlig til med armene for å få dette til sånn noenlunde bra.

 

 

Det neste du gjør er simpelthen å åpne boksen i begge ender med en boksåpner eller noe, og dele den på midten med boksåpneren hvis det går, jeg brukte en vinkelsliper personlig.

 

Når boksen er delt ruller du den rundt hullet/sprekken, det er fint om du får til at den overlapper seg selv der hvor skjøten møtes igjen, og skjøten burde være på motsatt side av hullet på eksosrøret.

 

Så trer du på alle slangeklemmene og fordeler de utover, prøv å stramm alle litt og tilpass etterhvert ellers kan det hende at boksen revner om du strammer en helt, dette gjorde nemlig jeg.. hihi

 

Mitt endelige resultat ble seende slik ut:

(klikk for stort bilde)

 

Bilde 1

dsc01201ew6.th.jpg

 

Bilde 2

dsc01200bk9.th.jpg

Budsjettet for dette er latterlig lavt

blikkboksen kostet 9kr

og 2 pakker slangeklemmer kostet 24kr

Så totalt er jo ikke det mere enn 33kr.

 

Dette er vel ikke akkurat ment som en permanent reperasjon, men for at bilen ikke skal bråke som en satan, regner vel heller ikke med at den passerer EU-kontrollen? eller hva tror dere?:P noen erfaring med slikt?

1994 Golf 3 1.8L

1988 MB 190 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får jo kjøpt sånne metal rør stusser da.. så skjønner ikke helt hvorfor du bruker en boks :P eksempel du kan få få avskåret kasta metall rør som du finner mange steder og helt gratis siden dem skal kaste den uannsett.. ;)

 

Ja, det hadde vært mulig, men som andre sier her så må jeg da begynne å kutte vekk det som alerede er der. Og akkurat på det stedet der så hadde det nok ikke gått heller fordi det er en sånn slags bøybar-skjøt under der, så et rett rørt ville ikke passet.

1994 Golf 3 1.8L

1988 MB 190 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke!:P den gikk rett i søpla!:roll:

Det sier de alle. :p

 

Neida, du skal ha cred for krativiteten i hvert fall. Har hørt mange som har fikset eksosen med colaburk og eksospasta, og det har hold ganske lenge. :p

..../.------------\...... OEM VW <3

.../.___________.\......

../( )========( )\.....

.|\______ ______/|....

.|_\_____ _____/_|....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår