Gå til innhold

Hva kan gjøres i forhold til folk som har bråkete biler til direkte sjenanse?

Ranger emnet


Aeomholt

Anbefalte innlegg

Har en nabo som har en Honda CRX eller hva den nå heter med eksosanlegg type 3-4 tommer og den genererer endel bråk som forsåvidt er greit nok.

 

Problemet er bare at hver eneste gang den bilen startes/flyttes/kjøres, så gjøres det med en hel masse mellomgassing / mellomkløtsjing som genererer en masse sjenerende støy. Man våkner av det enten man sover på sofaen eller ikke har stått opp om morran (type halv syv f.eks) og vedkommende drar den nesten alltid sånn passe irriterende ut på 1. gir oppi byggefeltet her...

 

Har prøvd tidligere å snakke med fyre i forbindelse med høy musikk uten at det nådde nevneværding frem.

 

Går det f.eks an å tipse noen om at den bilen burde vært inne til en støymåling?

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har en nabo som har en Honda CRX eller hva den nå heter med eksosanlegg type 3-4 tommer og den genererer endel bråk som forsåvidt er greit nok.

 

Problemet er bare at hver eneste gang den bilen startes/flyttes/kjøres, så gjøres det med en hel masse mellomgassing / mellomkløtsjing som genererer en masse sjenerende støy. Man våkner av det enten man sover på sofaen eller ikke har stått opp om morran (type halv syv f.eks) og vedkommende drar den nesten alltid sånn passe irriterende ut på 1. gir oppi byggefeltet her...

 

Har prøvd tidligere å snakke med fyre i forbindelse med høy musikk uten at det nådde nevneværding frem.

 

Går det f.eks an å tipse noen om at den bilen burde vært inne til en støymåling?

 

Ja. Du kan jo nevne for Statens vegvesen at han har et ulovlig støyende eskosanlegg. For øvrig går det an å tipse politiet om at han driver med unødvendig og forstyrrende kjøring/spilling av musikk.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du kan jo nevne for Statens vegvesen at han har et ulovlig støyende eskosanlegg. For øvrig går det an å tipse politiet om at han driver med unødvendig og forstyrrende kjøring/spilling av musikk.

 

Med all respekt for fagområdet ditt,jeg synes svaret hørtes litt lite gjennomtenkt ut? Hva deffinerer du som "unødvendig kjøring"? Om denne personen trenger å flytte bilen sin av praktiske grunner. Det er vell neppe slik at han flytter bilen 1 meter fram, for å bråke å skape krøll med naboer? I tilegg er det vell ikke straffbart hvis det skulle vise seg at han bare starter kjører fram og tilbake fordi han har lyst vell?

Og må han ikke over en viss mengde db. for at det skal kunne regnes som forstyrrende? Man har jo tross alt ganske stor frihet til støy mellom 07.00 og 23.00 ettersom jeg har oppfattet det?

 

Men trådstarter kan sikkert tipse Statens Vegvesen og saken da de er rimelig strenge på støynivå i mange tilfeller;)

Håper smartingen skjerper seg, umulige naboer er no herk:angry:

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilegg er det vell ikke straffbart hvis det skulle vise seg at han bare starter kjører fram og tilbake fordi han har lyst vell?

Og må han ikke over en viss mengde db. for at det skal kunne regnes som forstyrrende? Man har jo tross alt ganske stor frihet til støy mellom 07.00 og 23.00 ettersom jeg har oppfattet det?

 

Men trådstarter kan sikkert tipse Statens Vegvesen og saken da de er rimelig strenge på støynivå i mange tilfeller;)

Håper smartingen skjerper seg, umulige naboer er no herk:angry:

 

"Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen."

 

Hvis han kjører en meter fram og tilbake fordi han synes det er kult, kan det nok neppe kalles å vise hensyn :rolleyes:

 

Og jepp, db-grensa er det som står oppgitt i vognkortet. Har'n firetomsanlegg er nok bilen høyere enn det.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjører ikke noe mer unødig enn alle oss andre. Det er bare det at han sjauer så jævlig hver gang han skal avgårde og det genererer såpass mye bråk at man somsagt våkner om man skulle være så uheldig å trenge en høneblund og det begynner jeg å bli lei av. Flere naboer har også kommentert den bilen flittig :)

 

Det er ikke noe typisk nabolag der folk gidder å bry seg om man bråker litt innimellom. Tror flere begynner å bli litt leie ettersom de kommenterer, men er vel ingen som har lyst å lage noe problemer heller.

 

Men på den positive siden så har han enten slutta å jobbe eller funnet ut at bilen er ubrukelig nå som det er litt rim på bakken og til vinteren kan han heldigvis ikke bruke den om det kommer litt snø (les: laav)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det f.eks an å tipse noen om at den bilen burde vært inne til en støymåling?

 

Tja, du kan jo prøve å tipse vegvesenet (BT) eller politiet. Folk har jo fått bot før for å støye litt:

http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=170133

 

Terskelen for å "ikke vise hensyn" er blitt skremmende lav...

"Du kan tro at du kan, og du kan tro at du ikke kan.

I begge tilfeller har du rett."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt for fagområdet ditt,jeg synes svaret hørtes litt lite gjennomtenkt ut? Hva deffinerer du som "unødvendig kjøring"? Om denne personen trenger å flytte bilen sin av praktiske grunner. Det er vell neppe slik at han flytter bilen 1 meter fram, for å bråke å skape krøll med naboer? I tilegg er det vell ikke straffbart hvis det skulle vise seg at han bare starter kjører fram og tilbake fordi han har lyst vell?

Og må han ikke over en viss mengde db. for at det skal kunne regnes som forstyrrende? Man har jo tross alt ganske stor frihet til støy mellom 07.00 og 23.00 ettersom jeg har oppfattet det?

 

Men trådstarter kan sikkert tipse Statens Vegvesen og saken da de er rimelig strenge på støynivå i mange tilfeller;)

Håper smartingen skjerper seg, umulige naboer er no herk:angry:

 

Du må gjerne tro at det jeg sier er lite gjennomtenkt, men det er direkte sitat fra ordlyden politiet bruker når de utsteder forelegg til rånere fordi de virrer rundt uten mål og mening. Så vennligst ikke klag på meg :)

 

Og jo, det er nettopp det "å kjøre fram og tilbake fordi man har lyst" som er straffbart, dersom det er til sjenanse for andre. Enhver som ferdes i trafikken, skal jo som kjent ta hensyn til andre vegfarende og de som oppholder seg ved veien, og det er ikke mye som skal til før du blir oppfattet som lite hensynsfull.

 

Personlig synes jeg at det er helt glimrende at man slår ned på dem som kjører rundt og bråker og forstryrrer andre ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok med biler som bråker litt.

Kjørt med 3"rakrør lenge jeg også, uten at noen har klagd i heletatt.

Er ikke noe problem å kjøre stillt selv med høylytt bil, bare man har vett til å holde seg unna gassen.

Vanlige folk demper vel stereoen når man kommer inn i mer tettbygd strøk.

 

Jeje...kan jo prøve å gå å legge fram problemet ditt for fyren FØR du går til det skritt og faktisk kontakte politiet på grunn av han.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonax: Mistet du munn og mæle? ;)

 

Jeg mistet absolutt ikke munn og mæle nei, jeg bare bruker tida mi på å røske ut innmaten i samtlige eksospotter på bilene som tilhører husstanden her:roll:

Neida, jeg gjør ikke det har vell heller mer givende ting enn det å ta meg til.

 

Jeg oppfatter hva du skriver, men du svarer heller ikke på noen av mine spørsmål. Du går rundt grøten som en AP politiker som ikke har oppfylt ett eneste ett av valgløftene om gull og grønne skoger.

Du må også tenke deg til at jeg ser på det som en mulighet at denne fortvilede mannen, har svært lav tålegrense og såver med øya våken, for å sette det på spissen.

Sånn som du framstiller det kan jeg altså ta saken med at når de legger om E6 har de en lei tendens til å legge den rundt boligfeltet herk(ommer da masse tungtransport og andre støyende kjøretøy( videre slikat jeg kan slippe at alt rister fordi trailerne får hele huset til å riste, når de drasser 50 tonn 2 meter unna husveggen?

 

Du la kanskje heller ikke merke til at jeg i og for seg forsto mannens problem og foreslo en litt annen løsning enn deg, fordi jeg ikke helt forsto at du kunne ordlegge deg ved å bruke sammensetninger som "unødvendig kjøring" "forstyrrende kjøring".

 

Skal jeg bytte dekk og har behov for å flytte litt på bilen i forkant eller rygge tilhengern inn i garasjen slik, og naboen bestemmer seg for at 240 Dieseln bråker for mye siden han drikker øl å ser på fotballkamp, skal han liksom ringe politiet å si "Naboen min driver med unødvendig og forstyrrende kjøring!" eller?

 

Juristen, denne gangen kan du ta deg bryet med å legge merke til de setningene som slutter med spørsmålstegn og ikke bare lese de tingene som passer deg slik at svaret ditt treffer titelen du selv har gitt deg som "rikskverulant"?

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet absolutt ikke munn og mæle nei, jeg bare bruker tida mi på å røske ut innmaten i samtlige eksospotter på bilene som tilhører husstanden her:roll:

Neida, jeg gjør ikke det har vell heller mer givende ting enn det å ta meg til.

 

Jeg oppfatter hva du skriver, men du svarer heller ikke på noen av mine spørsmål. Du går rundt grøten som en AP politiker som ikke har oppfylt ett eneste ett av valgløftene om gull og grønne skoger.

Du må også tenke deg til at jeg ser på det som en mulighet at denne fortvilede mannen, har svært lav tålegrense og såver med øya våken, for å sette det på spissen.

Sånn som du framstiller det kan jeg altså ta saken med at når de legger om E6 har de en lei tendens til å legge den rundt boligfeltet herk(ommer da masse tungtransport og andre støyende kjøretøy( videre slikat jeg kan slippe at alt rister fordi trailerne får hele huset til å riste, når de drasser 50 tonn 2 meter unna husveggen?

 

Du la kanskje heller ikke merke til at jeg i og for seg forsto mannens problem og foreslo en litt annen løsning enn deg, fordi jeg ikke helt forsto at du kunne ordlegge deg ved å bruke sammensetninger som "unødvendig kjøring" "forstyrrende kjøring".

 

Skal jeg bytte dekk og har behov for å flytte litt på bilen i forkant eller rygge tilhengern inn i garasjen slik, og naboen bestemmer seg for at 240 Dieseln bråker for mye siden han drikker øl å ser på fotballkamp, skal han liksom ringe politiet å si "Naboen min driver med unødvendig og forstyrrende kjøring!" eller?

 

Juristen, denne gangen kan du ta deg bryet med å legge merke til de setningene som slutter med spørsmålstegn og ikke bare lese de tingene som passer deg slik at svaret ditt treffer titelen du selv har gitt deg som "rikskverulant"?

 

Du skriver på en til tider helt uforståelig måte, ref det du skriver om E6, men jeg skal gjøre et forsøk på å tolke det :) For øvrig kan du hoppe og drite hvis du mener at jeg unngår å svare på det folk spør om, for det prøver jeg selvsagt å gjøre.

 

Som sagt, måten jeg ordla meg på er ikke noe jeg har funnet på selv, men den direkte ordlyden som brukes når det utstedes forelegg til rånere og andre svin som kjører rundt og spinner, bråker og herjer, uten noen annen form for mål og mening enn å gjøre akkurat dét. Det bryr meg mindre at du synes det er en rar måte å formulere seg på ;) Det har for øvrig jeg allerede svart på, så drit i å spørre om det samme flere ganger. Jeg blir så forbanna når folk ikke kan lese svara før de stiller det samme spørsmålet eller kommenterer noe på nytt ;)

 

Jeg forstod ikke hva du mente med det E6-eksempelet ditt, så det må du utdype før jeg klarer å svare på det.

 

Du tror tilsynelatende at alt er svart-hvitt, og er således ikke i stand til å se nyanseforskjeller. Selvsagt kan man flytte bilen sin når man har behov for det! Det virker som om det er du som er kverulanten her, ikke jeg :) Enten er du veldig dum eller så misforstår du alt med vilje. Dersom du skal rygge inn bilen din i garasjen, og eksosanlegget ditt bråker litt, er det ingen som kan lage noe stort nummer av det. Dersom du derimot står og ruser og spinner hver natt kl 0400 og spiller høy musikk som vekker hele nabolaget, blir saken en helt annen. Nå setter jeg det selvsagt litt på spissen, men skjønner du poenget? Dersom kjøringen og bråket ikke har noen annen hensikt enn nettop det å kjøre rundt og bråke, er det straffbart, fordi man da ikke viser hensyn til andre trafikanter og de som ellers oppholder seg ved veien, i tillegg til at det helt sikkert kan rammes av den enkelte bys byvedtekter, og man kan altså få et problem. Dersom du kjører bilen din inn i garasjen, og dette tilfeldigvis forstyrrer gamle Olga på 80 år midt i ettermiddagshvilen hennes, er det hun som har et problem. Ser du forskjellen? Det er selvsagt også forskjell på om det er en hårsår jævel i nabolaget som alltid ringer og klager, og på om hele nabolaget plages av den samme kødden som alltid spinner rundt og bråker. Ser du forskjellen?

 

Alt er ikke svart-hvitt, og man får sjelden eller aldri fasitsvar på et diskusjonsforum, og videre går det derfor sikkert an å misforstå, men det er ikke nødvendig å være en kødd bare for å være en kødd :) Når det er sagt, må du gjerne spørre videre, dersom noe fortsatt er uklart.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler fortsatt ikke at jeg har fått svar på de spørsmålene som i første rekke gjorde at jeg skreiv det svaret jeg skreiv, men det spiller ingen rolle.

Jeg forstår hva du mener og har egentlig ikke noe problem med det, og hvis måten jeg formulerer meg på er uforståelig for deg.

Vell jeg får beklage eller skylde på at vi tilhører totalt forskjellige samfunnsgrupper og dermed bruker språket forskjellig:blunk:

 

Jeg presterte faktisk å slette en stor del av dette innlegget mens jeg skreiv det, sånn går det når man forsøker å se på TV samtidig=P

Men greit nok, jeg ønsker ikke videre diskusjon uansett og resten ville kanskje provosert deg Juristen og mange andre til en opphetet diskusjon...

Så får du Juristen se på meg som unnvikende eller feig alt ettersom hvor opplyst du selv føler deg, resten kan også forøvrig synes hva dere vil, jeg kan ikke forandre det. Uansett er det vell forsåvidt urelevant for saken hvorvidt vi er uenige;)

 

Har trådstarter foretatt seg noe? Jeg vil svært gjerne vite hvilke tilbakemeldinger du får om du har/kommer til å kontakte politi eller biltilsyn om saken.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, kan du ikke bare si fra til han selv? Det kan da vel ikke være så vanskelig.

 

Dersom bilen er innenfor grensen på db, kan han flytte på bilen så mange mange mange ganger han vil hele dagen, fra 07-23 uten at folk egentlig skal bry seg.

 

og ja, har hatt politi på døra her på samme problem.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler fortsatt ikke at jeg har fått svar på de spørsmålene som i første rekke gjorde at jeg skreiv det svaret jeg skreiv, men det spiller ingen rolle.

Jeg forstår hva du mener og har egentlig ikke noe problem med det, og hvis måten jeg formulerer meg på er uforståelig for deg.

Vell jeg får beklage eller skylde på at vi tilhører totalt forskjellige samfunnsgrupper og dermed bruker språket forskjellig:blunk:

 

Jeg presterte faktisk å slette en stor del av dette innlegget mens jeg skreiv det, sånn går det når man forsøker å se på TV samtidig=P

Men greit nok, jeg ønsker ikke videre diskusjon uansett og resten ville kanskje provosert deg Juristen og mange andre til en opphetet diskusjon...

Så får du Juristen se på meg som unnvikende eller feig alt ettersom hvor opplyst du selv føler deg, resten kan også forøvrig synes hva dere vil, jeg kan ikke forandre det. Uansett er det vell forsåvidt urelevant for saken hvorvidt vi er uenige;)

 

Har trådstarter foretatt seg noe? Jeg vil svært gjerne vite hvilke tilbakemeldinger du får om du har/kommer til å kontakte politi eller biltilsyn om saken.

 

Hjelpe meg...hehe... Det var da velig så unnskyldende vi skulle være, da. Jeg har da ikke sagt at du er unnvikende eller feig, og jeg synes forsåvidt ikke det heller, men siden du ikke har mer å si, får jeg vel gå ut fra at du gikk tom for argumenter eller spørsmål.

 

Hvis du mener at du ikke har fått svar på det du lurte på, så må du gjerne spørre på nytt, for da har jeg visst oversett noe...

 

Jeg har ikke sagt at jeg er noe mer eller mindre opplyst enn andre her, så jeg setter ikke spesielt stor pris på den kommentaren din, men akkurat dette er jo ganske selvsagte ting. Ingenting at det jeg har presentert her er noe jeg har funnet på selv, så jeg forstår ikke helt hvorfor du prøver å være syrlig mot meg, når jeg bare gjengir fakta. Men for all del, hvis det gir deg en god følelse, så skal jeg alltids kunne leve med det ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår