Gå til innhold

Piggfrie vinterdekk?

Ranger emnet


Ultronic

Anbefalte innlegg

Vurdere å kjøpe piggfrie vinterdekk. Har alltid kjørt pigg, så vet ikke noe om piggfrie vinterdekk.

 

Av testene har jeg fått inntrykk av at dekk som er gode på snø og is er dårlige på våt asfalt.

Jeg må ha et dekk jeg kan stole på. Som klarer å stoppe i nedoverbakker på snøføre/is. Det må være retningsbestemt, så jeg ikke mister kontrollen over bilen på sporete vinterveier.

Og det må ikke være livsfarlige å kjøre med i regnvær.

 

En dekkbutikk på nettet anbefalte Nokian RSI.

Jeg så selv på Dunlop Dunlop Graspic DS, som kom bra ut i en test.

Noen som har erfaringer med disse dekkene?

 

Jeg bor i Tromsø, og skal opp en del bakker til jobb, så jeg trenger gode dekk.

 

Dekkene må selvsagt også være gode å kjøre, og ha god komfort, og lage lite lyd :)

 

Og har noen erfaring med dekkongen.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha piggdekk så sats på piggdekk med stålpigg ;O) på evo'n har jeg hatt det i 3 år og enda har det ikke forsvunnet 1 pigg eller blitt slitt ned.. Og ja det er ikke lov å selge, men de fleste har faktisk noen "rester" :O)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt med rsi i 2 år ( i tromsø)og begynn på det tredje. Kommer nok aldri å kjøpe dekk me pigg igjen.

Før rsi'ene kjørte jeg på gislaved piggfritt og var like fornøyd.

Valgte rsi denne gang fordi disse fikk best karakter på is og snø, men de har aldri skuffet på asfalt sålenge temperaturen holder seg under +10.

Når d gjelder støy- når jeg skifter fra sommerdekk til rsi synker støyen merkbart.

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt med rsi i 2 år ( i tromsø)og begynn på det tredje. Kommer nok aldri å kjøpe dekk me pigg igjen.

Før rsi'ene kjørte jeg på gislaved piggfritt og var like fornøyd.

Valgte rsi denne gang fordi disse fikk best karakter på is og snø, men de har aldri skuffet på asfalt sålenge temperaturen holder seg under +10.

Når d gjelder støy- når jeg skifter fra sommerdekk til rsi synker støyen merkbart.

 

lykke til!

 

 

Er litt skeptisk. Hva skjer hvis du kommer ned en isete bakke?

Høres skummelt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amatører kaller jeg folk som må ha pigg for å komme frem...

samme hva slags argumenter dere har...kjører i alle forhold og trenger ikke annet enn piggfritt...funker helt fint! bare ikke kjøp det billigste! :)

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hører at piggfrie er dårligere enn pigg på blank is...da tenker de automatisk at det er som å kjøre med slitte sommerdekk!Gode piggfrie er LITT dårligere enn piggdekk på is, men fungerer fremdeles bra nok i massevis. Jeg har kjørt 5 sesonger på piggfritt,uten noen problemer. Da har jeg kjørt mye over fjelloverganger, mye landeveiskjøring og bykjøring.

 

Anbefaler Continental ContiVikingContact 3!knallgode dekk!

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg bor i Tromsø og har kjørt piggfritt i 7 år, uten problemer. Jeg har enda til gode å møte en dag med så jævlig føre at jeg lar bilen stå. Ei heller har jeg fått hjelp til å komme meg løs fordi jeg har vært i grøfta. Piggfritt ble valgt første gang da "revolusjonen" kom med Blizzak MZ-02, og siden da har piggfritt bare blitt bedre og bedre.

 

Før bodde jeg i Grønlivegen, som gjorde at jeg var avhengig av å komme meg opp Røstbakken for å komme hjem. Nå bor jeg i Nøysomheten så jeg har heftige bakker for å komme opp/ned til Dramsveien hver dag. Mangler ikke på utfordrende føre og piggfrie dekk takler det helt fint.

 

Idag er jeg skodd med Nokian Hakkapelitta RSi foran og Dunlop Wintersport M3 bak. RSi-dekkene er finfine de, men koster vel endel. Jeg betalte ca 1500,- / dekk, men det er i dimensjonen 225/40-R18. De er nok betydelig billigere i mindre sinnsyke størrelser.

 

 

Piggfritt fungerer bare godt, også i Tromsø. Og til deg som kommenterte drosjer, mange av dem kjører piggfritt.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører piggfritt og kommer aldri til å kjøre pigg igjen.

Her i distriktet er det mye slaps og is på vinteren, men

det har ikke vært noe problem med piggfritt.

michelin x-ice fungerer meget bra, og jeg har foreløpig ikke

hatt noen som helst problemer med hverken veigrep eller

fremkommelighet. med drosja vet jeg aldri hvor jeg havner og

hva slags føre det er der, men har tilgode å bli stuck pga at

jeg ikke kjøre pigg.

 

at man "må" kjøre pigg for å komme fram er bare bs!

går vel mest på gammel vane for de som mener at pigg er det

eneste som funker, tror ikke de har prøvd skikkelige

piggfrie dekk...

 

 

Gå for piggfritt, men legg noen ekstra kroner i dekka, det har

du igjen for - både med tanke på levetid og veigrep!

Life without knowledge is death in disguise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører piggfritt på audien med nokian rsi dekk. funker dritbra. UNNTATT bratte nedoverbakker der det er skikkelig glatt. da er det umulig å stoppe. men tror ærlig talt ikke piggdekk hadde gjort altfor stor forskjell, er det jævli glatt er det jævli glatt.

 

så med det sagt. ville jeg gått for piggfritt. nokian.

 

edit, da kjørte jeg midt i troms. har ikke bil her i oslo.

xaudi coupe2.8q

xpeugeot 205gti

xmazda 929lht

xford capri2.8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår