Gå til innhold

Innkjøring av bilmotor og valg av olje under og etter innkjøringa.

Ranger emnet


Dammed

Anbefalte innlegg

Reodor, Tror det er en tommelfinger regel at man kan gå en grad opp på varme viskositet uten problemer. At man bruke en 50 olje på en motor som produsenten anbefaler 20 olje er jo rimelig dumt og det regner jeg med at de fleste vet (såfremt at motoren er orginal) . ;)

 

Men nå har jeg kjøpt quaker state olja, og billig var den også, 160 kr for 4 liter. :)

 

Har planlagt det slik:

 

1. 0-500km Quaker State 5W-30 mineral

 

2. 500-2000km Quaker State 5W-30 mineral/delsyntetisk

 

3. 2000-15000km Castrol Edge 0W-40 syntetisk

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Reodor, Tror det er en tommelfinger regel at man kan gå en grad opp på varme viskositet uten problemer. At man bruke en 50 olje på en motor som produsenten anbefaler 20 olje er jo rimelig dumt og det regner jeg med at de fleste vet (såfremt at motoren er orginal) . ;)

 

Men nå har jeg kjøpt quaker state olja, og billig var den også, 160 kr for 4 liter. :)

 

Har planlagt det slik:

 

1. 0-500km Quaker State 5W-30 mineral

 

2. 500-2000km Quaker State 5W-30 mineral/delsyntetisk

 

3. 2000-15000km Castrol Edge 0W-40 syntetisk

 

Hvor fant du den tommelfingerregelen?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærte den... Snakka med forskjellige rekvesita og verksteder og alle sa at man kan gå en grad høyere på den varme viskositeten, altså det siste tallet.

 

Hvorfor spurte du, er den feil?

 

Som tommelfingerregel vil jeg hevde at det er feil. Selv om det kan være riktig i noen tilfeller kan det være feil i andre. Og da er det en dårlig tommelfingerregel... Vanligvis bør man holde seg til den viskositeten (og kvaliteten) som produsenten anbefaler. Dette er spesielt viktig på motorer av nyeste type.

 

Kanskje burde det heller vært en omvendt regel om at man kan gå ned et hakk på kaldviskositeten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reodor, ok, forøvrig enig i det. Men har vanskelig for å tro at litt tykkere olje ved varmeviskositeten vil være en skade for motoren.

 

Dodge, vet ikke hvordan dette er i en bilmotor, men på en moped så trenger lagrene bortimot bare å bli varmet opp slik at de setter seg riktig inn i lagerhusene. Da kulene i lagrene er så godt produsert i dag at de krever ingen form for innkjøring.

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... men med tanke på glidelager... trenger ikkje dei innkjøring??

er jo som sagt oljefilm der... tenker på rådelager og den slags...

 

Det er ikke metallkontakt i glidelager og de trenger ikke innkjøring.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden så bra, men mineral olje under innkjøring er jeg enig i, men turtallet tror jeg ikke er så utrolig farlig med, skal vel bare prøve å ikke har for mye motstand på motoren.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at flere anbefaler å kjøre inn motoren på mineralolje er at den har noe høyere friksjon og dermed tillater stempelringer og honemønster å "slite" seg til raskere. Selv er jeg skeptisk til dette og vurderer å kjøre inn motoren på den samme olja som jeg skal benytte til daglig.
Da får jeg snike meg inn med mineralolja og hjelpe deg med å spare på den dyre synteten til motoren er innslitt.. :D

 

Å kjøre inn hardt begrunnes vel med bortimot det samme. Forbrenningstrykket hjelper til med å presse stempelringene ut mot sylinderveggene. En forsiktig innkjøring vil dermed i verste fall kun glasere sylinderveggene hevder man, og da tillates ikke olja å feste seg. Økt slitasje, økt blow by.

 

Uansett er honemønsteret mye finere i våre dager enn det var i gamle dager og motorene trenger mindre innkjøring.

Med dagens motorer som skal gå stadig lenger og lenger så er det nesten mer kritisk å slite til ringene med belastning fra dag en. Flere produsenter har fått klager på oljeforbruk på biler som har blitt kjørt inn etter gammel-boka,siden Nikasil-foringer og harde stempelringer bare "rir" mot hverandre (sliter ikke,bare "polerer") og aldri slites inn hvis de ikke brukes skikkelig. Hvilket da fører til permanent oljeforbruk,spesielt hvis olja også er "for glatt" under innkjøringa... "ultra-slick" syntetolje og bestemorinnkjøring er da en resept på en motor som aldri slutter å bruke olje,og som hvis den hadde blitt bremset mot en identisk bil som har blitt friskt brukt fra dag en,hadde tapt med glans...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere produsenter har fått klager på oljeforbruk på biler som har blitt kjørt inn etter gammel-boka,siden Nikasil-foringer og harde stempelringer bare "rir" mot hverandre (sliter ikke,bare "polerer") og aldri slites inn hvis de ikke brukes skikkelig.

 

 

"Gammelboka" er det å kjøre rolig de første 100 milene eller noe, eller å gi bånn gass fra dag én?

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gammelboka" er det å kjøre rolig de første 100 milene eller noe, eller å gi bånn gass fra dag én?

 

 

Eirik

"Ikke over 3000 rpm de første 50 mil,så ikke over 5000 de neste 50 mil"... dvs som det står i endel håndbøker. Man må ikke ha bunn gass (tolket som flatt jern fra A til B,selv om det ikke er noe problem) men hverken å varve ut eller trampe skikkelig på på vei ut på motorveien eller ditto skader noe det minste... sålenge den er driftsvarm først,seff...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte inn en nyoverhalt motor på aller fineste og sarteste måte for noen år siden, og den ble aldri helt god. Denne gangen vil jeg klemme til betraktelig hardere under innkjøringen ja.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår