Gå til innhold

Vinterdekk på 15" eller16"?

Ranger emnet


MMORE

Anbefalte innlegg

BULLSHITT!! dette hører gamledager til... gå for 16" da får du er mye bedre bil å kjøre.. + flaten mot isen blir større

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er bedre vet jeg ikke.

Men det er billigere..

 

Jeg kjører selv med 205/50/16 piggdekk og har ingen problemer med det.

Men den dimensjonen av piggdekk er rimelig dyr i forhåndtil f.eks std. dim.

Måtte ut med 5300 for bare dekkene (Hakkepelita 5)

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører på ujevn vei (f.eks humpete snøis-dekte veier) så er lettest mulige hjul best (fordi de har mindre bevegelsestreghet enn tyngre hjul og derfor lettere følger alle ujevnheter uten å miste veigrepet). Selv lettmetallet aluminium er dobbelt så tungt som gummi (egenvekt), så på humpete vei bør du ha hjul med minst mulig felger (ikke mindre enn at de går klar av bremser o.l.). På slett asfalt spiller ikke bevegelsetregheten til hjulene så stor rolle, så da kan du ha større felger (og dermed tyngre hjul).

 

Hvis vinterveiene der du bor ofte er dekt av snøslaps eller løssnø, så vil smalere hjul lettere komme ned til asfalten under eller ned på fast dekke. Bredere dekk vil lettere plane oppå snøslapset eller oppå løssnøen. Har du opplevd vannplaning, så vet du litt hva dette betyr. Snøslaps er en slags tyktflytende vann (enda større sjang for planing) og omtrent like glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalere dekk har bedre grep, men bredere dekk ser bedre ut.
Hmm...for å sette det på spissen...hvorfor bruker ikke Top Fuel da 10" slicks? De har mer marktrykk da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...for å sette det på spissen...hvorfor bruker ikke Top Fuel da 10" slicks? De har mer marktrykk da...

 

Nå kjører ikke Top Fuel vanligvis på snø og is.

Men det gjør f.eks WRC-bilene. Og dekkene de bruker på vinter-rallyene er meget smale. (husker ikke dimensjon i øyeblikket... 165mm brede?)

'02 Ford Mondeo ST220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo helt ann på hva slags type vinterdekk det er snakk om. Piggdekk skal helst være smale for å gi piggene mest mulig "tyngde", mens piggfrie vinterdekk gir faktisk bedre grep jo bredere de er (innenfor rimelighetens grenser).

Var akkurat det jeg tenkte på.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer jo helt ann på hva slags type vinterdekk det er snakk om. Piggdekk skal helst være smale for å gi piggene mest mulig "tyngde", mens piggfrie vinterdekk gir faktisk bedre grep jo bredere de er (innenfor rimelighetens grenser).

... forutsatt at underlaget er fast og tørt (tørr hard is, tørr hardpakket snø eller tørr asfalt). Piggfrie vinterdekk er en av de dårligste dekktypene mot vannplaning, og akkurat som med sommerdekk gjelder det at brede vinterdekk lettere gir planing på vått underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... forutsatt at underlaget er fast og tørt (tørr hard is, tørr hardpakket snø eller tørr asfalt). Piggfrie vinterdekk er en av de dårligste dekktypene mot vannplaning, og akkurat som med sommerdekk gjelder det at brede vinterdekk lettere gir planing på vått underlag.

 

såklart det gjør det, det er jo akkurat det samme med brede sommerdekk. Poenget mitt er at det heter seg at vinterdekk skal være høye og smale gjelder de gamle gode (!?) piggdekkene. Når jeg snakker om grep på vinterføre mener jeg grepet og ikke farene for vannplaning. Vannplaning er jo noe som stort sett krever litt hastighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannplaning er jo noe som stort sett krever litt hastighet...
...og graden av flytende vann er liten ved minus 12ºC... Er vannet flytende,er asfalten ofte bar og piggfrie med litt bredde biter da bedre enn (smale) piggdekk med hard gummiblanding. IMHO.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår