Gå til innhold

Lastebil vs Varebil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Kanskje ikke spesielt for amcar, men tipper mange amcar-eiere kan svare meg.

 

Spørsmålene gjelder for biler som Tahoe/Durango/Ram/Silverado etc.

 

Hva er fordelen med å kjøpe seg en lastebilregistrert bil istedenfor en varebilregistrert?

 

Er det noen fordeler med å kjøpe seg en varebilregistrert bil istedenfor en lastebilregistrert?

 

Prisene ser jeg er ganske like, iallefall når man må inkludere to stk C1 sertifikat i prisen.

 

Er det forskjellige regler for hvor stort lasterommet må være på de forskjellige?

 

Jeg ser at det er sjeldent med 3-seter varebil. Er det noen grunn til dette?

 

Kan man ha flere enn 3 seter på en varebil-registrert bil?

------------------------

Én gang 4wd, alltid 4wd!

------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bil over 3500kg må du inn til kontroll kvart år, det kan jo være både bra og dårlig. Alt etter korleis ein ser det.

 

pluss halv veiavgift (mener jeg å huske), max 80 km/t, må ha klasse c1 lapp, ikke lov å kjøre etter visse klokkeslett i flere land som f.eks danmark, må ha minst tre kjettinger i bilen og sikkert mere

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsavgift er lik. 3 seter i varebil er heller ikke problem.

Er vel egentlig bare ulemper med lastebil bortsett fra at grønne skilter er stygge.Tillat hengervekt er av og til høyere på lastebil men ikke alltid.

-EU hvert år

-Sertifikat

-Mye dyrere bompenger osv

-Kjettingkrav

-Maks 80 kmt

-Du må ha egentransport erklæring, men det er bare en formalitet.

-Vanskeligere å finne kule hjul pga loadindex

-Endel tekniske krav bla krav om skvettlapper.

-Fra nyttår blir det krav om skriver og fartsbegrenser på mange lastebiler alt etter reg dato og bensin/diesel.

 

Men det er ofte bedre plass for føreren i lastebilene fordi du ofte slipper ombygginger av skillevegg og slikt. Endel varebiler er plaget med vannlekasjer osv. Gjelder spesielt Tahoe ol med soltak som er ombygget til varebil. Enklere å få godkjent kufanger på lastebil enn varebil. Kan være lurt å sjekke forsikringsprisene også.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår