Gå til innhold

Tenning av og på - 940

Ranger emnet


volevov

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 940ft 93.

I forgårs nekta den å starte.. Hadde bare stoppet i 5 min, og så helt død.

Skulle bort å kikke på den i går - da starta den. Kjørte 1 km - da døde den bare helt brått. Måtte ha Viking til å hente - vi så på det sammen - ingen gnist - startmotor går. Han taua meg hjem; teorien er at coilen er gåen (strøm kommer til coil - vi klarte ikke å se gnist ut av den...).

Men, i dag starta den igjen?

Er det noen som kjenner symptomene?

 

Må nevne at jeg har hatt en del (kontakt)problemer med alarmen (Volvo Guard) og trodde det var den som hadde blokkert tenninga. Men da skal det vel ikke bli OK dagen etter...?

 

Takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lignende problem med vår volvo. Den gikk en stund, men så kunne den plutselig bare dø. Så sto den noen timer, så gikk den igjen, uten at noen viste når den skulle dø igjen :P

Det er forresten en 94. modell.

 

Pappa er heldigvis en volvo-ekspert, så han visste akkurat hva det var. Husker ikke om han sleit ut hanskerommet, eller om det var det lille rommet over sikrings-skapet, men uansett, der ligger det ett relè som styrer tenningen tror jeg. Vi har allerede byttet dette relèet to ganger. Fadern sier dette er en svakhet på 940-modellene, men sier det er en enkel sak å bytte. Bare å finne en skrotet 940 og nøkke ut relèet å teste.

-94" Volvo 945 Turbo b230ft m/m90

-86" Mercedes Benz 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hadde det vel vært gnist på pluggene?

 

Har forøvrig prøvd å skifte en "giver" som sitter på venstre innerskjerm (sluttsteg står det på kvitteringen fra volvo).

Da jeg skulle testkjøre noen km ville den ikke en gang starte..

Satte på den gamle delen igjen, var nok ikke den det var noe feil med..

 

Det releet som styrer tenninga; husker du hva det heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ville jeg bare sjekke om dårlig kontakt på batteriet kunne være årsaken. Tok og pusset alle kontaktflater og skrudde alt godt på igjen. Bilen startet:-)

Men, etter å ha gått i ca 5 min på tomgang, stanset den igjen.

Akkurat i det den stanset, drev jeg og tuklet med tåkelysbryteren.

Kan det forklare noe?

Sist gang den stoppet i fart var akkurat når jeg skulle inn mot et kryss; regner med at jeg slo på blinklyset da..

Kan det ha noe å si at det blir endringer i spenningen?

 

Hva heter releet som det er snakk om?

Er det det hvite?

Styrer det både tenning og bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er d litt store hvite reléet, stikk å kjøp et slikt et du, så ordner d seg nok. Har ingen sammenheng med blinklys/tåkelys. Jeg sier deg at jeg hadde samme problem på min, kjøpte nytt relé, og da gikk den!

Ta ut reléet og gå til volvo/biltema og be om et nytt.

du må skru vekk den hyllen under cdspilleren for å få ut reléet, sitter en skrue under et deksel på siggtenneren, thats it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg byttet bensinpumpe-rele.

Hjalp desverre ikke:-(

Byttet og ut coilen (biltema er billig...) men ingen endring.

Situasjonen er nå at:

- Startmotor går

- Ingen gnist på plugger

- Ingen gnist ut av coil-ledning

 

Flere forslag?

 

Håper stadig på hjelp for å finne ut av dette. Er ikke så lysten på å la Volvo sette på taxameteret for å klø seg i hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du sjekket svinghjulsføleren din?

 

Bytt svinghjulsgiveren som det er blitt tipset om du...Gjetter på at den er hyllevare på delelageret hos din lokale volvo forhandler ;)

 

Ja det er d litt store hvite reléet, stikk å kjøp et slikt et du, så ordner d seg nok. Har ingen sammenheng med blinklys/tåkelys. Jeg sier deg at jeg hadde samme problem på min, kjøpte nytt relé, og da gikk den!

Ta ut reléet og gå til volvo/biltema og be om et nytt.

du må skru vekk den hyllen under cdspilleren for å få ut reléet, sitter en skrue under et deksel på siggtenneren, thats it!

 

Dette er et helt vanlig dobbeltrele i et litt spes hus. Såvidt jeg har sett så finnes ikke dette på biltema, men om man gidder så vipper man av lokket og frisker opp loddingene. Da er 350kr spart.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig, bensinpumpereleet ligger inne i bilen.

Men, må få korrigere det jeg skrev forrige gang. Det var ikke bensinpumpereleet som var gåent, det var tenningsreleet som ligger under panseret.

Byttet dette, og bilen fungerte fint som bare det. Prøv det! :)

Update us angående situasjon.

-94" Volvo 945 Turbo b230ft m/m90

-86" Mercedes Benz 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd samme problem på min og det var svinghjulsføler. Det var hyllevare hos volvo for de solgte mange slike...

 

En svinghjulsføler vil lettere kunne jukse og funke avogtil fordi det ikke er en komponent som det går mye strøm i. En tenningsforsterker er den delen i et tenningsanlegg som er "strømkrevende" og den vil enten virke eller ikke.

 

Men som det blir sagt, prøv å låne en tenningsforsterker å se. evt lån en giver å se da. Men giveren er produsert i frankrike og det er for meg en feilkilde i segselv...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår