Gå til innhold

hjelper 3" eksos??

Ranger emnet


^celica^

Anbefalte innlegg

testa opp en lang bratt fjellstigning med orginal filter, ganske så nytt ett, målte 120 km/t helt på toppen av bakken. Etter jeg monterte vibrant sitt konfilter på og testa samme bakke med samme utgangs hastighet hadde jeg 130 km/t på toppen... så filteret funka som god snus.. får en hærlig plystring fra turboen og :)

1.9TDi Rules :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

testa opp en lang bratt fjellstigning med orginal filter, ganske så nytt ett, målte 120 km/t helt på toppen av bakken. Etter jeg monterte vibrant sitt konfilter på og testa samme bakke med samme utgangs hastighet hadde jeg 130 km/t på toppen... så filteret funka som god snus.. får en hærlig plystring fra turboen og :)

 

 

Wow! Enten så er det noe feil med målinga di, eller så fikk du pluttselig 50hk ekstra i bilen av å bytte filter. Gjett hva jeg tror.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff merker man forskjell med et åpent filter kontra ett originalfilter med boks.

 

Har du noengang sjekket med f.eks en støvsuger hvor mye den sliter med å trekke luft gjennom et std filter?

 

Et konfilter fra f.eks Apex eller Green er nok ikke like bra på filtrering men motoren puster lettere,ergo mer effekt.

 

Er nok ikke mange hk,men det funker.

Blir som en mini-mini-mini versjon av hvordan NO2 funker.

Motoren får mer oksygen,(klarer å suge inn mer av luft).

 

Ligger jo bl.a. noen tester av div 200sx`r på 200sx-ogn.org der de har målt bilen på rulle før eksos og filter bytte,og etter bytte.

Turbotrykket øker automatisk noe som tilsier at den lettere får inn luft enn før,og lettere blir kvitt eksosen enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff merker man forskjell med et åpent filter kontra ett originalfilter med boks.

Dyno sheets takk. At du hører det brommer mer fra motoren, betyr langt i fra at det faktisk hjelper.

 

Har du noengang sjekket med f.eks en støvsuger hvor mye den sliter med å trekke luft gjennom et std filter?

Har du noengang sjekket forskjelle på effekten på en bil og en støvsuger. Den lille motstanden i filteret er knapt nok merkbart.

Så lenge ikke filteret er potte tett.

 

Blir som en mini-mini-mini versjon av hvordan NO2 funker.

Motoren får mer oksygen,(klarer å suge inn mer av luft).

Nei motoren suger samme mengde luft, men med jobber (i teorien) letter for å gjøre det.

 

 

I praksis så har jeg kun merket forskjell en gang på filter en gang. Da brukte jeg riktignok en bit av en gammel t-skjorte som filter (fordi jeg ikke hadde noe passende filter tilgjengelig), som jeg satte fast på LMM-en med en slangeklemme. Motoren fungerte helt som normalt, inntil den kom opp på 4500rpm med full gass, da den pluttselig kuttet, grunnet av at inssugsslangen før turboen kollapset pga vakumet.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok også si meg enig med slitenvolvo her.

 

Lyden skaper fartsfølelse.

Faktum er at dersom orginalfilteret i bilen er nytt, skal dette suge frisk og god luft hele tiden.

 

Et powerfilter blir som oftest plassert nermest mulig innsug for maksimal lyd, men der forynes filter med varm luft fra motor noe som ikke er fordel. :)

 

Og dette med støvsugeren. Har du en dyno måling på den? :D

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis originalfilteret er tett,og man trer på et konfilter,så øker man luftmengden turboen kan komprimere. Men,på de fleste biler er originalfileret mer enn digert nok, rørgatene mellom filteret og snurrboen fløder mindre enn filteret. Med et konfilter på samme rørgate får man ganske akkurat ikke en ponni mer.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger jo bl.a. noen tester av div 200sx`r på 200sx-ogn.org der de har målt bilen på rulle før eksos og filter bytte,og etter bytte.

Turbotrykket øker automatisk noe som tilsier at den lettere får inn luft enn før,og lettere blir kvitt eksosen enn før.

 

Egentlig litt merkelig at 1000hk biler ikke kjører med originalfilter,med f.eks et flexirør fra fronten og til luftfilteret + std eksos når dette ikke hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden leste jeg en artikkel i Bilsport Rally Magazine om gruppe-N trimming av en firehjulsdreven Mazda 323 med 1,8-liters turbomotor og det hele. I gruppe-N reglementet er det mange restriksjoner og begrensinger knyttet opp mot fabrikkens maksimale oppgitte toleranser osv. Et av de tillatte inngrepene var å bytte til 2,5" eksos. Dette ga en effektøkning på ca 50 hk hvis jeg ikke husker feil.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår