Gå til innhold

hjelper 3" eksos??

Ranger emnet


^celica^

Anbefalte innlegg

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og grunnen til at man skal ha mottrykk på en 2-takter er vel at man ikke skal slippe drivstoff/luft-blandingen ut av forbrenningsrommet gjennom eksosrøret før forbrenningen har skjedd.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "mottrykk" på en 2-takter... det er "motpuls". Totaktere drar blandingen helt ut i eksosanlegget når "forrige" eksospuls forlater anlegget,men med formen og volumet som er i ekspansjonskammeret danner man en returpuls som "overlader" motoren fra eksossiden (dvs,med den nye gassen som er dratt helt igjennom). Derfor er eksosanlegg grise-kritisk på totaktere...er ikke ukjent å miste 60-70% av normal toppeffekt hvis anlegget sprekker eller løsner på en hardtrimmet crosser eller løps-hoj...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest så ønsker man å oppnå minimalt mottrykk på såvel suge- som turbomotorer, men på en sugemotor gir ikke nødvendigvis maksimal rørdiameter minimalt mottrykk. Leter etter stedet jeg leste en god forklaring på dette, men finner det ikke i farten. Turboed1 burde imidlertid kunne forklare dette enda bedre enn han allerede har gjort.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er jo 2 SUGEMOTORER du snakker om og den bilen det var spørsmål om her var en TURBOMOTOR!

 

Er forsjell på eksosoppbygningen på dem 2 enkelt og greit.

Ikke særlig mye... de fleste grunnreglene for manifolder på sugemotorer går igjen på turbomotorer også.

 

@Reodor: Burde jeg? Da blir det en sånn lang slitsom tørr avhandling igjen... :(

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet litt rundt og fant denne artikkelen.

Godt å se at David Vizard har spart meg for masse jobb... :) ...selv om det kanskje ikke var spot on for det vi snakket om.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig mye... de fleste grunnreglene for manifolder på sugemotorer går igjen på turbomotorer også.

 

@Reodor: Burde jeg? Da blir det en sånn lang slitsom tørr avhandling igjen... :(

 

Men ren eksos og manifolder er vel to forskjellige regnestykker?

Og sånn jeg har fått det for meg har vel ingen motor noe godt av mottrykk, det handler bare om gasshastighet og ved maks gasshastighet er det ingen mottrykk(Kan hende jeg bare babler nå). Akkurat som man ikke bare lager så store høl i en topp som mulig og kaller det værstingport.

 

Men på turbomotorer er jo eksostrykket lavere enn på en sugemotorer og allikevel skal den ha størst rør, så da kommer jo de utenom regelen med gasshastighet. Så Haien har gjerne rett i at turbo og sugemotor er to forskjellige diskusjoner?

 

Ikke helt sikker på om jeg skjønner selv hva jeg skrev der men jeg går og legger meg.:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ren eksos og manifolder er vel to forskjellige regnestykker?
Er det? Hvor? :) Edit: Mener du "ren eksos" som i eksosanlegget si,etter turboen? Da er ikke regnestykkene de samme... Trøtt merker jeg,blir uoppmerksom...
Og sånn jeg har fått det for meg har vel ingen motor noe godt av mottrykk, det handler bare om gasshastighet og ved maks gasshastighet er det ingen mottrykk(Kan hende jeg bare babler nå). Akkurat som man ikke bare lager så store høl i en topp som mulig og kaller det værstingport.
Ingen babling,rett observert. Dvs,hvis jeg tolket deg riktig...:)

 

Men på turbomotorer er jo eksostrykket lavere enn på en sugemotorer og allikevel skal den ha størst rør, så da kommer jo de utenom regelen med gasshastighet. Så Haien har gjerne rett i at turbo og sugemotor er to forskjellige diskusjoner?

 

Ikke helt sikker på om jeg skjønner selv hva jeg skrev der men jeg går og legger meg.:)

Ikke jeg heller...eksostrykket i manifolden er sjelden lavere på en turbomotor,siden man dytter jo ut doble mengden (eller mer) i tilsvarende rør... Etter turboen skal den ha større rør,siden gassen da har mistet hastigheten,men er fremdeles en mye større mengde.. Får sove på det.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Hvor? :) Edit: Mener du "ren eksos" som i eksosanlegget si,etter turboen? Da er ikke regnestykkene de samme... Trøtt merker jeg,blir uoppmerksom...

Ingen babling,rett observert. Dvs,hvis jeg tolket deg riktig...:)

 

Ikke jeg heller...eksostrykket i manifolden er sjelden lavere på en turbomotor,siden man dytter jo ut doble mengden (eller mer) i tilsvarende rør... Etter turboen skal den ha større rør,siden gassen da har mistet hastigheten,men er fremdeles en mye større mengde.. Får sove på det.

 

Jeg snakket bare om etter turbo/manifold, altså eksosanlegget.

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår