Gå til innhold

tdip0wer

Bruker
  • Innholdsteller

    37
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om tdip0wer

  • Bursdag 07/19/1986

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    rmk'n min, biler
  • Biltype (eks Audi)
    Seat
  • Årsmodell (eks 1995)
    1998
  • Motor (eks 1.6)
    1900 TDi
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    chipp, filter, silikonslanger..
  • Fylke
    troms

Contact Methods

  • Bosted
    Sørtroms

tdip0wer's Achievements

  1. Hvis du får rundt 140hk så er jo det ganske bra med chip, det kan variere fra bil til bil alt ettersom hvordan stand motorn er i. Hørt noe mer ang. de dysene da? Hvor i landet bor du egentlig? Jeg er ikke gammel, hehe 86mod... Bare hyggelig å hjelpe litt, er jo en drøss me ting man kan gjøre med disse motorene, er helt genialt spørr du meg..
  2. hm ja engangs handsker er greit uansett når man mekker på bilen, så slipper du søl på hendern :p Trur jeg betalte 4000.- for min chip, han som chippa den holder til i midttroms, han får programvare fra ES i trondheim. Han tok ut hovedhjernen og loddet av de orginale chippene, leste av programvaren så fikk han tilsendt Trimprogramvare fra ES og brente det inn i to nye tomme chipper, loddet på så var det bare tute å kjøre :)
  3. Nei du trenger ikke å bytte injektorene/dysene, du bytter kun spissene da det er disse som sprayer inn korrekt mengde diesel til rett tid, Powerplus dysene er helt unike og har myye bedre spray teknologi enn dine orginale. Hvis du vil ta den til ett bosch verksted så skal du bare gjøre det, er altid godt å være sikker på at alt fungerer slik det skal. Eneste jeg kan si til deg ang. bytting av disse dysene er at dette er skjøre greier, mist dem ikke i gulvet, ikke fikle med dem for mye, alt skal være rent, rens alt med diesel og en tannbørste, bruk bomulsservietter som ikke "loer" fra seg papirstøv e.l De nye spissene skal ikke renses eller noe, kun monteres! For de er helt nye sant? :) så ikke kom borti med noe verktøy eller harde gjenstander mot de nye spissene ellers kan de bli ødelagt, behandle de som diamanter, hvis du har gjort dårlig rent kan det oppstå diesel lekasje rundt injektorn og toppen og det vil du ikke, for det kan bli meget dyrt! ellers er det bare å ta deg god tid under monteringen, alt står fint beskrevet i monteringsanvisningen, men husk for all del å ha alt rent å pent slik det står, det er ikke noe de kødder med de som har skrevet anvisningen! :) Og foresten det følger med 4 nye tetteringer med de nye spissene når du bestiller dem, så det trenger du ikke tenke på. Dysespissene trenger ca. 50 mil for at de gir maks effekt, du vil ikke merke så mye i begynnelsen, men SÅ begynner du å merke stor forskjell gradvis. Tror de er belagt med noe stoff i fra fabrikk og trenger å slites til litterann, det står også om dette på tdiclub.com Men jeg syntes det ble forskjell med en gang, motorn gikk renere og bedre respons på gassen :) Men nå funker de bare helt rått, var omtrent like stor forskjell fra orginal til chippa bil, så mye forskjell var det med de nye Powerplus dysene montert! Luftfilteret hadde den lokale verkstedet her så jeg kjøpte ett hos han, trur han får de fra vangbo.no eller noe sånt uten å være for sikker..3000.- er jo ikke ille for chip da, men har ikke hørt om det selskapet faktisk, du kan jo høre litt rundt omktring, kanskje det er flere her som har fått bilene sine chippet der.. du må nesten avgjøre sjøl, men kjøp for all del ikke powerbox i allefall hehe, der kan du fort bli lurt, og hvis du finner en box som funker så er det iallefall langt i fra optimalt, husk at når en chipper så justeres både tenning, dieselmengde og turbotrykk m.m men med box økes som regel bare dieselmengde.. bob bob spørr du meg...
  4. Ja det vil jeg absolutt påstå, chip alene gir jo 140hk minst, og PP764 dysene gir ca. 25hk, men jeg vil anbefale å sende en mail til kerma og spør dem hvilke dyser som passer til den motoren FØR du bestiller så slipper du å være i tvil. Foresten, tok bare 7 dager så hadde jeg dysene i postkassa ferdig sendt fra USA :) Jeg har PP520 dyser, de er omtrent like store som dine orginale dyser, men litt mer effekt får du med dem, så jeg trur du burde satse på PP764 dysene, men som sagt hør med kerma først! Jeg har ikke vært på bosch verksted nei, og det føler jeg at jeg ikke trenger heller da bilen går veldig rent å pent, de fleste orker ikke justere dysene da det ikke er absolutt nødvendig men for all del der jo bare å gjøre det de som føler for det he he.. Ang. bilen min, tja er vel bare en Seat Cordoba 1.9tdi -98mod. 90 hk utgave med diverse smått å godt på hehe.. Faktisk chippa jeg bilen først og så fikk jeg meg dyser, dette er ikke optimalt! men jeg synes det funker sinnsykt bra, og bilen ryker ikke så mye heller, vurderer og chippe på nytt når jeg blir rik en gang :P Jeh har vel en såkalt ES tuning chip, den skal vist gi 125hk/280NM til min motor heter det, og PP520 dyser som skal gi ca. +20hk/40NM, vil tro jeg har 310NM omtent med dette oppsettet nå, men som sagt det er ikke optimalt da jeg chippet først, og så dyser.. Og ang. luftfilteret så har jeg montert ett åpent luftfilter av merket Vibrant Performance, det gir jo en grom motorlyd, og fin plystrelyd fra turboen og ett fint utseende under panseret, men noe MER effekt tror jeg det ikke gir, kostet 600kr hvis jeg ikke tar helt feil. Noen sier åpne filter ødelegger luftmengde måleren på 1.9tdi motorene, men min har funket så langt meget bra, og det er vaskbart :) Neste jeg har tenkt å gjøre er å modde eksosanlegget litt, ta ut innmaten i catalysatoren osv. det hjelper mye på, det sies man henter ut rundt 5hk +/- på å fjerne innamten i cat'n, dette gjelder 1.9tdi motorene og kan jo variere fra bil til bil, men jeg skal da gjøre det, funket som bare det på kompisen min sin gammle A4 tdi :) Jeg måtte ringe de på Protrim.no for å finne ut hvilken clutch jeg skulle ha, så jeg vil anbefale å ringe de hvis du planlegger å oppgradere clutchen din. Jeg bestilte en forsterka Sachs clutch, såkalt racing clutch, den tåler 420NM men finnes sikkert mange varianter. Den føles nesten ut som den orginale men tåler langt mer, har litt tyngre pedalfølelse sa de, men ikke overdrevent mye..koster 5000.- komplett til min.. så skal den jo monteres og, lurer på hva det koster hehe..
  5. Ja nozzle betyr dysespisser, du bytter ut de gamle spissene dine med nye dysespisser, denne jobben klarer du fint sjøl, står en god monteringsanvisning på kermatdi.com sine sider. Det er det jeg ville gjort først, og hvis du leser litt på tdiclub.com så finner du fort ut at det er den vegen de fleste går, dyser så chip. Etter det tror jeg neppe du trenger å trimmer mer, for bilen din blir å gå som ett uvær, men samtidig være billigere i forbruk, alt etter som hvor tung du er på gasspedalen :) Jeg er da stor fornøyd med mine oppgraderinger og angrer ikke ett sekund på de penga jeg har lagt ut, dyser 2000.-, chip 4000.- , clutch 5000.- , sportsfilter 600.- Dette er jo bare basis modifikasjoner, man kan trimme en diesel langt mer enn med bare disse oppgraderingene.. he he PPC er det samme som chiptuning bare at det er en mye enklere metode en å lodde inn i hjernen, og mye raskere. Men er usikker på om du kan bruke dette på din 110hk, jeg kan det ikke på min da jeg har for gammel elektronikk på min..tror det går ann på pumpe dyse motorene dog, altså 105, 115, 130 hk osv...
  6. Bare finn turboen din så finner du slangene, burde være en enkel sak å bytte, jeg bytta på mine til siliconslanger, de tåler litt mer og morkner ikke. Jeg kan jo komme med noen forslag jeg ville gjort med bilen din. Kjøp større dyser før du chipper, fra Kermatdi.com, kostet meg 2000,- ferdig sendt til postkassa mi, her er det mye krutt å hente, du burde nok satse på Powerplus764 dyser de burde gi deg mye morro for penga, jeg har selv PP520 på min og de funker noe vanvittig bra sammen med chip! Jeg har bare 90hk tdi men med de nye dysene fikk jeg 106hk, pluss at den er chippet så den går noe hinsides godt til å være 90hk i utgangspunktet. Etter at du har montert dyser kan du nok ta å chippe bilen, vet ikke hvilken leverandør du velger å bruke, men det finnes mange av dem, ES eller TS er gode alternativer men dyre er de, men de chipper orntlig ;) Ang. turbo så kan du sikkert satse på en VTG17 turbo ja, Norsk turboservice kan sikkert hjelpe deg med det. Og når det gjelder clutch vet jeg ikke helt til den bilen, men jeg har nylig bestilt Sachs racing clutch fra protrim.no som skal tåle 420NM så det holder nok for meg da jeg bare har i overkant av 300NM. Denne clutchen er bolt on og koster meg 5000,- komplett :) Så jeg ville startet med å handle dyser og fått bilen orntlig chippet etterpå, evt. fjerne innmaten i catalysatoren også. Dyser og chip gir mest for penga, skal du bytte turbo kan det fort bli dyrt. Med dyser og en skikkelig chip antar jeg at du får rundt 160hk og 350NM med 110hk motoren, og hvis du ikke nøyer deg med det kan du jo handle større turbo evt større intercooler osv.. håper dette hjalp litt..
  7. Heisann, tror ikke du trenger å bekymre deg så alt for mye, innmaten tåler over 200hk uten problemer, derimot hvis du har litt sliten turbo så kan den komme til å ryke da en chipp vil øke ladetrykket ditt ganske mye, sannsynligvis rundt 1.5bar. men hvis du har en frisk turbo så anbefaler jeg på det sterkeste å chippe, du får en raskere bil med renere forbrenning og lavere forbruk ved normal kjøring, og den blir super å trekke henger og vogn med f.eks glemte å nevne over, at du kan bytte vakumslangene dine til turboen da disse ofte blir morkne og da mister du mye av ladetrykket ditt..
  8. For å si det sånn så fungerer din eksisterende intercooler mer enn godt nok, de som bytter intercoolere i dag er de som vil ha en frontmontert intercooler som ser veldig gromt ut, men noe særlig me hk er det ikke å hente, er foresten en på tdiclub.com som dynotesta en tdi med standard intercooler og med større fmic intercooler og det ble ikke noe effektøkning, men siden du har fått med den er det jo bare å montere :)
  9. 130PD kan du garantert trimme til 230 hk minst uten å skifte innmat i motoren. Er en på tdiclub.com som har en 130PD som er tunet til 250hk ca og 450NM+++ er sykt hva man kan gjøre med diesel motorene i dag. Har selv chippa min (90hk) til 125 hk, og bestilt større dyser fra kermatdi.com og håper på å få 135-140hk/ 310NM++ med disse, turbo er neste jeg skal oppgradere.. så jeg anbefaler at du leser litt på tdiclub.com og samler litt info. Når det gjelder den intercoolern må jeg nok skuffe deg litt, kanskje du får ett par hk maks, kanskje ingen..det vil du fort lese deg til på tdiclub.com, de fleste mener det er bortkasta penger.. men men, alle monner drar, stor intercooler, og en feit turbo så kommer den nok til nytte skal du se :)
  10. Hei du..gratulere med dieseldyret ditt..er selv helt frelst når det gjelder tuning av TDI motorene, og det finnes mange måter å hente HK på.. regner med du har 130PD motoren? Du burde sjekke tdiclub.com og lese litt, der kan du finne inspirasjon til å oppgradere din TDI.. dyser, turbo, chip er aktuelle metoder for hente mye hk ut av din motor..
  11. samme fart ja.. farta målt med min garmin 300..
  12. testa opp en lang bratt fjellstigning med orginal filter, ganske så nytt ett, målte 120 km/t helt på toppen av bakken. Etter jeg monterte vibrant sitt konfilter på og testa samme bakke med samme utgangs hastighet hadde jeg 130 km/t på toppen... så filteret funka som god snus.. får en hærlig plystring fra turboen og :)
  13. direkte mer hk får man vel ikke, men f.eks med åpent filter puster bilen lettere, og utnytter de eksisterende hk mye bedre.. jeg har fjerna innmaten i cat'n, drar mye fortere opp i turtall og funker som bare d på min turbodiesel... burde funke på bensiner også.. men når eu kontrollen kommer da er du fittn drage hehe
  14. klart det hjelper på, monter ett stort luftfilter også så puster bilen lettere inn, og større eksosanlegg så puster den lettere ut, enkelt prinsipp.. du får endel eksra hk, hvor mye kan variere fra bil til bil, pluss du får rå lyd :) lykke til..
  15. Hei folkens.. Er ute etter å kjøpe eksostemperaturmåler, hvor kan jeg kjøpe en slik, gjerne med hvit bakgrunn da alle andre målerne mine er hvite, og Hvordan monterer jeg den? Hvor skal temp.giveren monteres? Er det vanskelig?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår