Gå til innhold

Spøsmål om veiv. *HASTER*

Ranger emnet

_240_turbo_

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilken veiv jeg har i min B21AT? Er det samme i 2,1 literen som i 2,3 literen? Er det forskjell på turbo og N/A?

Jeg har brent fast veivlageret å må kaste den gammle og lurer da på hvor jeg kan hente en ny?

På forhånd TAKK!

Mvh Kai-Rune

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel samme slaglengde på både b19/21/23 så de passer vel om hverandre vil jeg tro..

Turbomotorene og b23e har smidd veiv vet jeg,men mulig alle har den samme veiva for alt jeg vet.. tror ikke det har så mye å si!

Men må nesten vite det, har en B230A, en B230K og en som jeg tror er B23A så det er nok og ta av men må liksom være helt sikker.

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiva fra 23a er den samme! Ikke 230 motorene! Forøvrig så passer veiva fra b19/21/og 23 om hverandre! 90% er smidd... bare noen gamle fra 74-75 som ikke er det!

Hva er forskjellen på en veiv fra b230 til b21/23?

Det var som pokker, den siste motoren var og en B230A...

Noen som har en veiv til overs? :D

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23 kontra B230 veiv:

B23 har mye bredere lagerbaner for å kalle dem det... Dvs at trøsten også er mye bredere. Ei b23 veiv går nedi ei b230 blokk men ikke motsatt. Kan dog ikke kjøre med b23 veiv i b230 blokk uten noen spesial lager eller omsveising av veiv.

B23 har mye grøvre tapper til rådene. Hvis disse eksenterslipes så b230 råder passer får en 85 eller 86mm slag som med 96mm borr gir bortimot 2,5l.

Hvis du skal kjøre med mest mulig std deler er b23 best da den har m råder og trøsten i bakkant av veiva. Rådene er tunge og fæle men tåler mere enn de vanlige 230 rådene. 230 rådene finnes i 2 typer, før og etter 89. De eldste er tynne og har lett for å bli krokete.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B23 kontra B230 veiv:

B23 har mye bredere lagerbaner for å kalle dem det... Dvs at trøsten også er mye bredere. Ei b23 veiv går nedi ei b230 blokk men ikke motsatt. Kan dog ikke kjøre med b23 veiv i b230 blokk uten noen spesial lager eller omsveising av veiv.

B23 har mye grøvre tapper til rådene. Hvis disse eksenterslipes så b230 råder passer får en 85 eller 86mm slag som med 96mm borr gir bortimot 2,5l.

Hvis du skal kjøre med mest mulig std deler er b23 best da den har m råder og trøsten i bakkant av veiva. Rådene er tunge og fæle men tåler mere enn de vanlige 230 rådene. 230 rådene finnes i 2 typer, før og etter 89. De eldste er tynne og har lett for å bli krokete.

Tusen takk, det var akkurat det jeg lurte på. :pray

Jeg har m-råder og mahle stempel som det skal nye ringer på og hele underdelen blir byttet alt av lager og tettinger osv.så det blir bra, må bare finne tak i en B23-veiv....

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på i hvor mange tråder dette har blitt skrevet jeg.. :) nåja!

Du trenger ikke på død og liv og skaffe deg b23 veiv. det kan være både en B19/21/23 veiv.. Hadde du bodd rundt osloomr. så hadde jeg hatt to veiver til deg. kunne du valgt mellom B21a og b23e ;)

Jeg søkte og fant ikke noe men men, har nok ikke gjort en god nok jobb. :p

Er ikke interesert i å sende en da? Hehe

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du finner deg en veiv der du bor til en rimeligere penge enn at jeg sender en..

går vel på vekt når man sender oppkrav,eller??

Nå har jeg faktisk brukt hele helgen på å undersøke her i bygda og det er faktisk ingen som har en motor liggende men mange har stående i bil langt pokker i vold..

Men er at hvis du sender som norgespakke kan det veie inn til ett vist kilo for samme pris. Men hvis du gidder og sende så tar vi det på PM så ikke moderatorene koker over og sletter. :D

-86 245 -Prosjektbilen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider