Gå til innhold

Den gode gamle KE og TE Corolla tråden!

Ranger emnet


velo

Anbefalte innlegg

Neddreide stempler vil alltid være et svakt punkt i en turbomotor,da godset i stempelet kan bli for tynt,og det kan knuse eller sprikke pga for høyt trykk og temperatur.

En sterkere løsning vil være å bruke smidde stempler som jeg har brukt i denne motoren..

Pic_0055.jpg

 

I dette tilfellet benyttet jeg merket Ross,da jeg sendte ett original stempel til Ross og de kopierte fire nye smidde i samme størrelse..

Smidde stempler utvider seg mer en std stempler,noe som krever at sylindrene blir honet opp...Mål følger vanligvis med stemplene.Om man ikke vet mål eller man kjøper brukte stempler uten info,bør man overlate honingen til et motorverksted.

 

Pic_0054.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En annen ting som hadde vært kjekt å visst er om det går an å bruke 3tc stempler i 2T motorne, dette gjør jo i så fall at en får 4mm lavere deckhøyde = lavere komp for turbousage

 

Ettersom at 3T-GTE stemplene er mindre enn 2T-G stemplene enda de er begge er oppført som 85mm,så tror jeg at 3T-C stempler vil bli for romslig i en 2T motor,men man vet jo aldri helt sikkert før en har prøvd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LevinGT: Specs på og producter brukt i den motoren?

 

Litt usikker på akurat hva du mener og hvilken utav motorne du mener...Uten å lage en prosjekt tråd av dette kan jeg ta en rask summering..

Det første bilde av en nesten komplett motor som står på stativ er en 2T-G som jeg har totaloverhalt og turbokonvertert.

 

Pic_0078.jpg

 

-Smidd veiv

-Nye rammelagre, rådelagre.

-3T-GTE turbo oljepumpe for mer trykk og volum.

-3T-GTE oljefilteradapter

-3T-GTE termostathus

-Neddreide stempler (kuleformet), vist på tidligere bilder.

-Topp og innsug kraftig portet.

-Std Solex Mikunis oppgradert med større dyser for turbotrykk.

-Custom made eksosmanifold med 41mm ekstern wastegate.

-Cosworth 4*4 turbo.

-Mallory dual point fordeler. (denne er blitt byttet ut).

-Mallpassi bensintrykksregulator.

-200mm Dual friction clutch kit.

-MSD 6AL tenningsboks.

-MSD Blaster 2 coil.

- +++++ Mye mer.

 

 

 

 

Men bildet av blokken med nye blanke stempler i er av en 3T-GTE, 1770ccm blokk som jeg totaloverhalte i fjor...

 

Smidd veiv.

Nyslipt og balansert veiv - Nye 0,75 overdim rammelagre og nye 0,75 overdim rådelagre..

Alle klaringer er målt med måletråd.

Nye simmerringer forkant og bakkant av veiv.

Honet sylindre.

4 stk nye ROSS smidde stempler 85mm, 7,8:1 comp. Kopiert original stempler.

Originale råder.

Denne blokken skal det være mulig med denne innmaten å dra ut ca 450hk på...

Jeg valgte 225mm Centerforce dual friction clutch kit på den med Supra W-58 girkasse.

clutch.jpg

 

Ellers har motoren original topp,men det er satt på Garrett turbo fra Cosworth 4*4. Denne turboen begrenser potensiale i motoren til ca 330hk.

Pic_0026-1.jpg

 

Til vinteren vil motoren få montert boost control, supra bensindyser og AEM programmerbart innsprut.

 

Jeg har masse masse bilder av flere motorbygg, og bilder av nesten alt av deler som er blitt brukt på disse + masse bilder av girkasser, bakaksliger +++....

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at setningen min ikke var helt optimal nei. Men det jeg lurte på var hvilke spesifikasjoner var det på den motoren du viste bilde av og hvilke deler den besto av. Så du skrev forsåvidt det jeg lurte på.

 

Er det snakk om motoren som sitter i te71 GT'en?

 

2T-G'en sitter i KE20'en og 3T-GTE sitter i TE71 GT'en ja...

 

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få innpå litt bilder,specs og planer då.... :)

 

Her er bilder av 2T-B'n så langt:

IMG_1027.jpg

IMG_1293.jpg

IMG_1296.jpg

IMG_1124.jpg

 

Orginale 2T-B forgassere:

IMG_1130.jpg

 

Mikuni 40PHH S4, er til salgs for den rette prisen. Den ene er litt skada (PM)

IMG_1181.jpg

 

Motoren Kommer fra en 70-talls TA22 Celica.

Er ikke gjort så mye med den enda da.

Plukka litt fra hverandre

 

Men planene er jo etterhvert:

- Overhale den helt (pakinger, simringer, stempelringer, lager, nytt register osv)

- 2stk dobble forgassere (muligens Mikuni 40PHH)

- Thorley 4-2-1 grenrør

- Ny kam og kraftigere ventilfjærer

- Porte toppen, muligens oversize ventiler

Så får vi se litt etterhvert hva pengboka tillater

 

Må blåse "litt" penger på girkasse, bakaksling og understell også, så ting tar tid for meg.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo bra ut dette her....

Der er mye effekt å hente på lufttilstrømningen i 2T-B'en,men alt spørs jo selvsagt på hvor mye tid og penger man vil bruke på det.

 

Jeg og en kammerat holder på å feilsøke litt på en nybygget 2T-B turbo,og han kjører med 2T-G forgasserne og det funker ganske bra...2T-B har jo desverre litt små ventiler,så det stopper opp litt der,men det hjelper på med en porting,og større ventiler går jo også an å sette i....Spørs hva prisen blir tilslutt framfor å kjøpe en ferdig topp fra http://www.paradiseracing.com...

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1974 Toyota Corolla SR5 - It Ain't Easy Being...

 

Du grønne skjønne!

130_0709_06_z+1974_toyota_corolla_sr5+rear_angle_view.jpg

 

130_0709_05_s+1974_toyota_corolla_sr5+2_tgeu_engine.jpgPower 190hp at 8500rpm (estimated)

 

Under the Hood Toyota 2-TGEU, 7.5:1 compression, 87mm bore, 86mm stroke, ported and polished head, TRD valves and valvesprings, TRD cams (9.5mm lift; 272/264 degrees duration), Mahle pistons, JDM crank and connecting rods, Bosch race fuel injectors and fuel pump, 7M-GTE throttle body, custom-built intake, Garrett turbo, Blitz blow-off valve and controller, turbo header and fuel rail; stainless exhaust system; JDM oil pan, valve cover and other engine dress-up parts; engine built and parts fabricated by Racetoys, Diamond Bar, CA

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da en 80 mod corolla KE70 med noen små forandringer..!! legger ut en liten snutt om bilen...http://videos.streetfire.net/video/e3eceeae-2373-4e49-8c20-99a1016ff5f8.htm

 

 

Hva slags motor sitter i denne?

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roye: Det er en bmw sekser (2,5L?) med tullbo og mye rart. Er også modda karosseri for å få i tja.. var det Volvo forstilling og bakaksel? Org bakakselen tok merkelig nok kvelden på rudskogen. Tidligere eier kunne ikke helt skjønne det, de hadde jo testa den grundig kvelden i forvegen! :D

 

Det fantes en tråd her, men lurer på om ikke den er sletta? :confused:

 

EDIT: Jo, den er sletta. Men her er en video med byggebilder osv... http://videos.streetfire.net/search/rolla/0/a3ae2d55-c7ad-46a6-9038-987000f2859d.htm

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår