Gå til innhold

Den gode gamle KE og TE Corolla tråden!

Ranger emnet


velo

Anbefalte innlegg

Mener vi bør ha en tråd der en kan snakke litt om de gode gamle RWD Corollaene og om K og T motorne!

 

Driver å sysler litt med tanken om å turbokonvertere en 4k motor

Er utrolig hvor mye de gamle K-motora tåler.

 

I den anledning kom jeg over noen fine bilder av Turbomanifoil til K-motorne gitt:

 

http://i43.photobucket.com/albums/e397/axxept/4kturbomanifoil2.jpg

http://i43.photobucket.com/albums/e397/axxept/4kturbomanifoil.jpg

 

Er en nedi Australia/New Zealand som har benka en 4K til 69kW på bakhjula med 8psi trykk. (0,55 bar) Kun bytta kamaksling og forgasser og montert turbo. Kanskje ikke så inponerende tall, men er tøft at noen orker å ta seg bryet med å prøve.

 

Eks på ett turbooppsett på en 4K/5K motor:

 

Utennavn-1.jpg

 

Har ikke tid til å skrive mere nå, men kommer til å fylle på med litt bilder og litt info på den tråden her!

 

Noen som føler for å slenge inn noen bilder og info osv så er det bare å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt ekstra info henta fra ett annet forum

2T: 85mm bore x 70mm stroke

3T: 85mm bore x 78mm stroke

 

 

2T og 3T har samma råder

3T veiv har 4mm lengre slag (i begge retninger selvfølgelig)

3T stempel har pinnbolten 4mm høyere opp enn 2T stempla

 

EDIT: OHV-versonene (2T, 2T-C, 2T-B og 3T-C) er nokså like. DOCH-versonene (2T-G, 3T-GTE og 4T-GTE) har nok endel forskjeller fra OHV-motorne

 

Detta er ikke orginalstempla trur jeg, men en ser forsjellen:

3T-2Tpistons.jpg

 

2T-G:

IMG_1018.jpg

 

2T-B:

IMG_1016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å.....Artig tråd her.Takk for invitasjonen Hart..

Her har jeg mye info og bilder å komme med...

Jeg vil ikke bli oppfattet som en Mr. bedreviter for det er mange ganger jeg tar feil...Men ettersom jeg har plukket i molekyler,trimmet og modifisert både 2T, 2T-B, 2T-G'er og 3T-GTE motorer vil jeg påstå at jeg har god kunnskap om dette.....

 

 

Kan begynne med å si at 2T, 2T-C, 2T-B og 2T-G har samme blokken, som er "2T" benevnelsen...Her er forskjeller å finne på innmaten i de forskjellige,men vil påstå at man kan trikse og mikse litt sålenge man passer på at alle klaringer er riktig,men ta aldri det for god fisk at ting er bolt on når man tar deler fra en motor og setter de inn i en annen motor..

 

Men, å trikse og mikse med innmat mellom en "2T" blokk og en "3T" blokk skal man ha tungen beint i munnen,for enda det sies at det er samme blokken kun foruten at veiven har lengre slaglengde er bare tull....

Selv om 2T-G og 3T-GTE har begge opgitt samme boring på 85mm så passer ikke std 2T-G stempler nedi en std 3T-GTE blokk.

2T-G stemplene er større..Det er faktisk så stor forskjell at stempelet ikke går nedi sylinderen selv uten stempelringer.....

2T-G og 3T-GTE har heller ikke samme staker...3T-GTE stakene er tynnere der hvor lagrene ligger.Det vil si at om man fester en 3T stake på en 2T veiv så vil den kunne bevege seg frem og tilbake,så dette kan ikke gjøres...Man kan derimot bruke 2T-G staker på en 3T veiv,men da må stakene maskineres.

Smørehullet i stakene er også forskjellig plassert,så rådelagrene er da heller ikke like,men kan byttes om hverandre ved å borre opp nytt smørehull i lageret...

Krysspinnene har lik ytterdim,men ikke lik innerdim.

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men, å trikse og mikse med innmat mellom en "2T" blokk og en "3T" blokk skal man ha tungen beint i munnen,for enda det sies at det er samme blokken kun foruten at veiven har lengre slaglengde er bare tull....

 

Mente fortrinnsvis 2T/3T jeg da

Men har du sjekka om det er noe forskjell mellom veiv, råder og stempel på 2T-G og vanlig 2T? Jeg trur nemlig at det ikke er det.

Kunn topp, register, vannpumpe og dummykam (?)

 

Jeg kunne ha skrevet at det er litt spesielt med twincam motorene (2T-G, 3T-GTE, 4T-GTE) (Disse har jeg aldri skrudd på, men har vel litt andre modifikasjoner for å takle mere effekt)

 

Skal rette det opp jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom 2T og 2T-G er veiven lik,(smidd veiv) og stakene er lik, men stemplene er ikke lik....Forskjellene på stemplene er ventillommene er større på 2T-G siden den har større ventiler.

Der er jo også en comp forskjell. 2T har 9:1, og 2T-B og 2T-G har 9,4:1 så jeg vil anta at 2T stemplene er litt lavere.(jeg har ikke målt noe)

Vannpumpen er lik foruten at 2T pumpen har en ekstra slangetilkobling for bypass til termostathuset, slaveakslingen vet jeg ikke om det er forskjell på....Topp,innsug med gassere og register er ikke likt.

 

Dohc (twin cam) toppene er nok satt på kun for mer effekt ja...

Der er fortsatt kun 8 ventiler,men de har større ventiler for å fløde mer luft.

3T-GTE og 4T-GTE har samme topp, men disse fløder mindre luft en 2T-G toppen pga de dobble tennplugghullene for twin spark systemet.

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av T-292 fra TA60, T-293 fra TE71GT og S-294 fra TE71SR.

Oppe til venstre er T-292. 4,1:1

Oppe til høyre er S-294. 4,1:1

Nede er T-293 LSD 4,1:1

 

Pic_0001.jpg

 

Bilde av T-292 fra TA60, T-293 fra TE71GT og S-294 fra TE71SR.

Venstre er T-293 LSD.

Midten er S-294.

Høyre er T-292.

 

Pic_0003.jpg

 

Innmat mellom T-292 og T-293 kan byttes om hverandre uten noe modifikasjoner...Eneste forskjell på innmat her er at T-293 har LSD og T-292 ikke..

Øvrige foskjeller er plasseringen av utvendige fester på akslingen kan variere etter hvilken bil den står på....

Det vil si at dersom du har en T-292 el T-293 på din Corolla,Carina,Celica el andre rwd toyota,kan du få LSD sperr ved å bruke innmat fra en Corolla AE86. Dette blir bolt on.

 

S-294 akslingen skiller seg helt ut fra T-serie akslingene,her kan ingenting byttes om hverandre.Sammenliknet til T-serie aksling som også kom i TE71 SR har S-akslingen en pinglete innmat...Etter utseendet å se er T-serie aksling mye sterkere enn S-serie aksling.

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger innpå litt bilder og info om litt forskjellig.

Bilde std 2T-G, 9,4:1 stempel.

Stockpiston.jpg

Disse tåler å bli dreid ned 5mm for dekomprimering,dette vil gi ca 7,2:1 i komp...

Jeg valgte å dreie de kuleformet for å gi de mer styrke...På bilde ser du et ferdig neddreid stempel.Her er det tatt av ca 6mm helt ute og 3mm på toppen.

pistonfinnished.jpg

Disse kjører jeg i dag 1,5 bar turbotrykk på uten problemer.

 

Front.jpg

 

Levin GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår