velo Skrevet September 18, 2007 Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 Mener vi bør ha en tråd der en kan snakke litt om de gode gamle RWD Corollaene og om K og T motorne! Driver å sysler litt med tanken om å turbokonvertere en 4k motor Er utrolig hvor mye de gamle K-motora tåler. I den anledning kom jeg over noen fine bilder av Turbomanifoil til K-motorne gitt: http://i43.photobucket.com/albums/e397/axxept/4kturbomanifoil2.jpg http://i43.photobucket.com/albums/e397/axxept/4kturbomanifoil.jpg Er en nedi Australia/New Zealand som har benka en 4K til 69kW på bakhjula med 8psi trykk. (0,55 bar) Kun bytta kamaksling og forgasser og montert turbo. Kanskje ikke så inponerende tall, men er tøft at noen orker å ta seg bryet med å prøve. Eks på ett turbooppsett på en 4K/5K motor: Har ikke tid til å skrive mere nå, men kommer til å fylle på med litt bilder og litt info på den tråden her! Noen som føler for å slenge inn noen bilder og info osv så er det bare å gjøre det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 18, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 For de som liker 2T/3T motorne så er det div trimmedeler å få kjøpt rundt om! Mange som trimmer de her virker det som (Og da ikke bare 2T-G og 3T-GTE utgavene osv) http://www.brdracing.com http://www.paradiseracing.com http://www.summitracing.com (grenrør, clutch osv) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
evil-twim Skrevet September 18, 2007 Rapporter Share Skrevet September 18, 2007 Da kan jeg spørre deg med en gang. Passer 2tc stemplet og råder i 2tg? Alltid lurt på det. Ellers så har http://www.kameariusa.com/ Trimmingsprodukter til 2tg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 19, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Litt ekstra info henta fra ett annet forum 2T: 85mm bore x 70mm stroke 3T: 85mm bore x 78mm stroke 2T og 3T har samma råder 3T veiv har 4mm lengre slag (i begge retninger selvfølgelig) 3T stempel har pinnbolten 4mm høyere opp enn 2T stempla EDIT: OHV-versonene (2T, 2T-C, 2T-B og 3T-C) er nokså like. DOCH-versonene (2T-G, 3T-GTE og 4T-GTE) har nok endel forskjeller fra OHV-motorne Detta er ikke orginalstempla trur jeg, men en ser forsjellen: 2T-G: 2T-B: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hart Skrevet September 19, 2007 Rapporter Share Skrevet September 19, 2007 Kul tråd du har dratt i gang. Må si jeg savner min gamle TE71 og 2T-G.. Personlig synes jeg denne typen tråd (KE70/TE71) er vel så viktig som en AE86-tråd, og skulle det bli aktuelt engang å sette denne klistret så har du min stemme :) Siter Døll signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Å.....Artig tråd her.Takk for invitasjonen Hart.. Her har jeg mye info og bilder å komme med... Jeg vil ikke bli oppfattet som en Mr. bedreviter for det er mange ganger jeg tar feil...Men ettersom jeg har plukket i molekyler,trimmet og modifisert både 2T, 2T-B, 2T-G'er og 3T-GTE motorer vil jeg påstå at jeg har god kunnskap om dette..... Kan begynne med å si at 2T, 2T-C, 2T-B og 2T-G har samme blokken, som er "2T" benevnelsen...Her er forskjeller å finne på innmaten i de forskjellige,men vil påstå at man kan trikse og mikse litt sålenge man passer på at alle klaringer er riktig,men ta aldri det for god fisk at ting er bolt on når man tar deler fra en motor og setter de inn i en annen motor.. Men, å trikse og mikse med innmat mellom en "2T" blokk og en "3T" blokk skal man ha tungen beint i munnen,for enda det sies at det er samme blokken kun foruten at veiven har lengre slaglengde er bare tull.... Selv om 2T-G og 3T-GTE har begge opgitt samme boring på 85mm så passer ikke std 2T-G stempler nedi en std 3T-GTE blokk. 2T-G stemplene er større..Det er faktisk så stor forskjell at stempelet ikke går nedi sylinderen selv uten stempelringer..... 2T-G og 3T-GTE har heller ikke samme staker...3T-GTE stakene er tynnere der hvor lagrene ligger.Det vil si at om man fester en 3T stake på en 2T veiv så vil den kunne bevege seg frem og tilbake,så dette kan ikke gjøres...Man kan derimot bruke 2T-G staker på en 3T veiv,men da må stakene maskineres. Smørehullet i stakene er også forskjellig plassert,så rådelagrene er da heller ikke like,men kan byttes om hverandre ved å borre opp nytt smørehull i lageret... Krysspinnene har lik ytterdim,men ikke lik innerdim. Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 20, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Men, å trikse og mikse med innmat mellom en "2T" blokk og en "3T" blokk skal man ha tungen beint i munnen,for enda det sies at det er samme blokken kun foruten at veiven har lengre slaglengde er bare tull.... Mente fortrinnsvis 2T/3T jeg da Men har du sjekka om det er noe forskjell mellom veiv, råder og stempel på 2T-G og vanlig 2T? Jeg trur nemlig at det ikke er det. Kunn topp, register, vannpumpe og dummykam (?) Jeg kunne ha skrevet at det er litt spesielt med twincam motorene (2T-G, 3T-GTE, 4T-GTE) (Disse har jeg aldri skrudd på, men har vel litt andre modifikasjoner for å takle mere effekt) Skal rette det opp jeg ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 20, 2007 Rapporter Share Skrevet September 20, 2007 Mellom 2T og 2T-G er veiven lik,(smidd veiv) og stakene er lik, men stemplene er ikke lik....Forskjellene på stemplene er ventillommene er større på 2T-G siden den har større ventiler. Der er jo også en comp forskjell. 2T har 9:1, og 2T-B og 2T-G har 9,4:1 så jeg vil anta at 2T stemplene er litt lavere.(jeg har ikke målt noe) Vannpumpen er lik foruten at 2T pumpen har en ekstra slangetilkobling for bypass til termostathuset, slaveakslingen vet jeg ikke om det er forskjell på....Topp,innsug med gassere og register er ikke likt. Dohc (twin cam) toppene er nok satt på kun for mer effekt ja... Der er fortsatt kun 8 ventiler,men de har større ventiler for å fløde mer luft. 3T-GTE og 4T-GTE har samme topp, men disse fløder mindre luft en 2T-G toppen pga de dobble tennplugghullene for twin spark systemet. Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 21, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2007 Holder på å bygge opp en 2T-B nå, så kan ta litt bilder osv underveis og legge ut her! HAdde vært kult om andre kunne gjort det samme hvis en har noe ;) Gjerne TE/KE biler og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 22, 2007 Rapporter Share Skrevet September 22, 2007 Holder på å bygge opp en 2T-B nå, så kan ta litt bilder osv underveis og legge ut her! HAdde vært kult om andre kunne gjort det samme hvis en har noe ;) Gjerne TE/KE biler og Bilder forteller mye...Sett gjerne innpå litt bilder ja...Har mye bilder jeg også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Bilde av T-292 fra TA60, T-293 fra TE71GT og S-294 fra TE71SR. Oppe til venstre er T-292. 4,1:1 Oppe til høyre er S-294. 4,1:1 Nede er T-293 LSD 4,1:1 Bilde av T-292 fra TA60, T-293 fra TE71GT og S-294 fra TE71SR. Venstre er T-293 LSD. Midten er S-294. Høyre er T-292. Innmat mellom T-292 og T-293 kan byttes om hverandre uten noe modifikasjoner...Eneste forskjell på innmat her er at T-293 har LSD og T-292 ikke.. Øvrige foskjeller er plasseringen av utvendige fester på akslingen kan variere etter hvilken bil den står på.... Det vil si at dersom du har en T-292 el T-293 på din Corolla,Carina,Celica el andre rwd toyota,kan du få LSD sperr ved å bruke innmat fra en Corolla AE86. Dette blir bolt on. S-294 akslingen skiller seg helt ut fra T-serie akslingene,her kan ingenting byttes om hverandre.Sammenliknet til T-serie aksling som også kom i TE71 SR har S-akslingen en pinglete innmat...Etter utseendet å se er T-serie aksling mye sterkere enn S-serie aksling. Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Her er forresten et dårlig bilde av en TE71 SR som jeg holder på med nå om dagene. Dette er en kundebil jeg har tatt inn,hvor jobben består av rustsveising,og trimming av motor i seinere tid. Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 PM sendt til deg Levin GT :) Her er en link med endel dokumenter jeg har samla fra diverse forum , ta en titt ;) http://home.c2i.net/floven/Toyota/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Levin GT Skrevet September 23, 2007 Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 Slenger innpå litt bilder og info om litt forskjellig. Bilde std 2T-G, 9,4:1 stempel. Disse tåler å bli dreid ned 5mm for dekomprimering,dette vil gi ca 7,2:1 i komp... Jeg valgte å dreie de kuleformet for å gi de mer styrke...På bilde ser du et ferdig neddreid stempel.Her er det tatt av ca 6mm helt ute og 3mm på toppen. Disse kjører jeg i dag 1,5 bar turbotrykk på uten problemer. Levin GT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
velo Skrevet September 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 23, 2007 En annen ting som hadde vært kjekt å visst er om det går an å bruke 3tc stempler i 2T motorne, dette gjør jo i så fall at en får 4mm lavere deckhøyde = lavere komp for turbousage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.