Gå til innhold

Planlegging av garasje, trenger tips og kommentarer

Ranger emnet


eMTea

Anbefalte innlegg

Fant ikke helt ut hvilke kategori jeg kunne legge denne i så prøver her

 

Jeg drømmer om å bygge garasje, så sitter å tegner å planlegger litt...

 

Litt om mine ønsker:

- Bra takhøyde, med ståldrager i taket, for bruk av løpekatt o.l.

- Hems over verkstedet for lagring, dekk osv.

- Skyvedør inn i verkstedet, uten dørstokk, for trilling av motorbukk og slikt.

- God skruplass.

- Oppvarmet verksted (kun rommet i enden), med mulighet for varme i hele garasjen.

 

"Får jeg nok skruplass til 1 bil?" med 5x6,4m (BxL)Jeg men vil ha litt plass inni verkstedet og, til hylller og arbeidsbenk.

 

Bak har jeg tenkt en nisjè til utedelen til varmepumpa i huset mitt, og eventuelt en til garasjen om lommeboka tilsier det.

 

Et verksted på 5x2m er vel passelig det, får jo plass til 3,4m med benk der, og et par tre meter med hyller langs de andre veggene...

 

attachment.php?attachmentid=74587&stc=1&d=1189780291

attachment.php?attachmentid=74590&stc=1&d=1189782290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke låst mtp parkering om du velger å lage til for smøregrav. Stålplater over når den ikke er i bruk, så er det problemet ute av verden.

Sånn ellers så syns jeg den verkstedsdelen din kanskje var litt liten. Ville ha justert opp til 3x5m eller 3,5x5m. 2meter ene veien er ikke mye plass å boltre seg på. Du kan jo legge ut en 2meterstokk og se selv...Kommer jo både benkeplater, og hyller som stjeler plass. Fort gjort at det da blir litt knapt når du skla til å gjøre noe.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt å gjøre den bredere om mulig. godt å ha plass på sidene ;) garasjen her er sikkert alà størrelsen du har tenkt og det blir snaut med hyller og bord gitt =(

 

Litt OT, men håper på svar.

Om det er du som har tegnet garasjen, hva heter programmet?

 

Ikke helt sikker men tipper scetchup ;)

Lexus IS 200 -99

Golf 3 1.9tdi stv. med div mods -97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gådd for enda litt breiere og enda litt dypere.

 

Den garasjen blir såpass stor at du må jo søke til kommunen.

 

Har du tenkt på kostnader av dette da kontra en vanlig garasje?

 

extra: vindavstiving, Vindtetting, undertak, isolasjon, fuktspærre, invendig kledning eventuelt gulv, skikkelig garasjeport eventuelt isolert.

 

og btw den dragern i taket må jo bergnes krafti nok med tanke på snøvekt og egenvekt på taket i tillegg til løftekapasitet og egenvekt på løpekatt.

 

kimbeer: Regner med det er tegnet i CAD.

 

MVH Sten Harald Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakkk :)

For og komme med ett annet spørsmål; gjelder dette bare en separat garasje, eller er det samme systemet hvis du skal bygge ett nytt hus?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gådd for enda litt breiere og enda litt dypere.

Den garasjen blir såpass stor at du må jo søke til kommunen.

Har du tenkt på kostnader av dette da kontra en vanlig garasje?

extra: vindavstiving, Vindtetting, undertak, isolasjon, fuktspærre, invendig kledning eventuelt gulv, skikkelig garasjeport eventuelt isolert.

 

og btw den dragern i taket må jo bergnes krafti nok med tanke på snøvekt og egenvekt på taket i tillegg til løftekapasitet og egenvekt på løpekatt.

 

kimbeer: Regner med det er tegnet i CAD.

 

MVH Sten Harald Nordheim

 

Tegnet i Sketchup 6.

Jeg lurer på å kjøre en tradisjonell takløsning, det er ikke så ofte man trenger løpekatt... Da blir prosjektet mye billigere og... Jeg tenkte og å isolere kun verksted delen i første omgang, slik at man kan ha litt comfort tempratur der... og slippe at verktøyet ruster så fort.

 

Absolutt ikke låst mtp parkering om du velger å lage til for smøregrav. Stålplater over når den ikke er i bruk, så er det problemet ute av verden.

Sånn ellers så syns jeg den verkstedsdelen din kanskje var litt liten. Ville ha justert opp til 3x5m eller 3,5x5m. 2meter ene veien er ikke mye plass å boltre seg på. Du kan jo legge ut en 2meterstokk og se selv...Kommer jo både benkeplater, og hyller som stjeler plass. Fort gjort at det da blir litt knapt når du skla til å gjøre noe.

 

Det var ikke dumt egentlig, men er det ikke noe spes krav til kommunen om man skal ha grav da?

 

Det blir satt inn en 2m skyvedør, slik at gulvplassen kan bli større om man trenger det...

 

Jeg har desverre ikke så mye mere plass å gå på, som dere og ser, så bor jeg i en tomannsbolig, og grunnflaten min der er 79m2, så bygger jeg garasjen større nå, så blir den så enorm i forhold til huset;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår