Gå til innhold

Større eksosventiler, bytte seter?

Ranger emnet

volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Blir litt lite sete igjen for turbobruk med 37,5 og 38mm eksosventil.. (ifølge motorteknikk) men som alltid er det jo delte meninger.. :)

fungerer vel kanskje greit til mere moderate effekter på sugemotorer med sånne dim. på eksosventilene på org. seter da det ikke er snakk om så mye termisk belastning (varme) som setene tar vekk mye av..

Har man chrome skaft på ventilene så kan man kjøre stålstyringer.. men bronsestyringer er jo bedre uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt lite sete igjen for turbobruk med 37,5 og 38mm eksosventil.. (ifølge motorteknikk) men som alltid er det jo delte meninger.. :)

fungerer vel kanskje greit til mere moderate effekter på sugemotorer med sånne dim. på eksosventilene på org. seter da det ikke er snakk om så mye termisk belastning (varme) som setene tar vekk mye av..

Har man chrome skaft på ventilene så kan man kjøre stålstyringer.. men bronsestyringer er jo bedre uansett..

Funka iallefall fint på 400hk oppsett i det året jeg kjørte med min! Men som du sier! Delte meninger! Om alt skal være opptimalt så er det mye man kan si om mangt! Men funker, det gjør det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker sikkert fint det, med grei bredde på anleggsflate på ventilsete og ventil,men det er jo viktig uansett sef.

motorteknikk vil jeg tro legger gode marginer inn i motorene de bygger/maskinerer..

og i dette tilfelle var det snakk om effekt på 450+.. så jeg endte opp med 40 ventiler,og da kan man trygt si at org. seter duger ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på bortimot 400hk på denne motoren. Toppen blir levert til uka og får bronsestyringer. Er ventilene som KG selger jeg tenkte å handle, så er vel polert og herja og ordna med, stort mere vet jeg ikke om de.

Krukset er at det koster samma for ventiler i std dim og for de som er ett hakk større.

Kan setet løsne eller tror folket at det holder?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på bortimot 400hk på denne motoren. Toppen blir levert til uka og får bronsestyringer. Er ventilene som KG selger jeg tenkte å handle, så er vel polert og herja og ordna med, stort mere vet jeg ikke om de.

Krukset er at det koster samma for ventiler i std dim og for de som er ett hakk større.

Kan setet løsne eller tror folket at det holder?

Det holder! enkelt og greit! Har testet selv opp til 38mm! med goder resultater. Setet løsner ikke! Men problemet som kan oppstå når setet blir for tynt er at det ikke klarer å få av seg varmen og du "brenner" setet! Bruk 2mm annleg på eksosventilen så går det bra! Pass på at ventilen stikker en det over setet når den er ferdig slipt. At ikke setet er slipt ihjel fra før av! Greit å levere med ventilene hvist du skal sette bort jobben til noen. så får de sjekka klaringa i styringa med det samme. Har opplevd at en del styringer blir for trange og må brosjes opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel ha 2mm setebredde på ventilsete også.. men det var sikkert det du mente..

Blir jo ikke full utnyttelse av 38mm ventil med så bred setebredde men bedre enn org. blir det jo sef.

Ved å bruke et nytt større ventilsete så kan man gå ned til f.eks 1,5mm bredde og dermed 1mm større portåpning... men det koste my meir pæng å få byttet seter da sef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda er da sånn alle må få ha hver sin mening og oppfatning..

Men på min nybygde topp så er det 1,5mm hvertfall.. og den er bygd for gatebruk/banetreff 450+ hk.

Aldri hatt trøbbel med brente ventiler med 1,5 mm setebredde på motorer jeg har hatt før..

Og det blir jo ikke bare varmere og varmere inni en motor.. den når jo en maks. temp. luft/bensinblandinga har jo en maks. temp. og så har man i tillegg temp. fra friksjon og trykk..

Men så lenge det er kjøling og den er tilstrekkelig så burde vel tempen holdes innenfor det forsvarlige.

så lenge kjøling på olje/vann er tilstrekkelig så skal ikke det gjøre noe forskjell om du kjører 402m eller fire runder på rudskogen..

Men livet hadde blitt kjedelig om alle hadde vært enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som kjører med 38mm ventiler på original seter.

Fungerer fint.

Men skal man først skifte til støre en 38mm ventiler og man må bytte de originale ventilsetene. så velg noen med god erfaring

med slike jobber..

Surt når eit slikt ventilsete løsner og ødelegger topp stempel

og turbin,,,,

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...