Gå til innhold

Ulovlig Kjøring = 5 År Utsettelse?

Ranger emnet


slickduck

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har funnet frem til "Håndhevingsinstruks vedrørende nektelse og inndragning av førerkort, nektelse og tilbakekalling av kjøresedler, fastsettelse av kjøreforbud m.v.". Se nedenforstående, som er et utdrag fra denne.

 

"Dersom en person på 16 år som har mopedførerbevis domfelles for kjøring av bil i påvirket tilstand, skal det treffes vedtak om inndragning av mopedførerbeviset i medhold av vegtrafikkloven § 33 nr. 2 og fastsettes sperrefrist for utstedelse av førerkort, løpende fra kjøringsdagen, jf. vegtrafikkloven § 24 a annet ledd jf. § 33 nr. 2. Fra kjøringsdagen løper samtidig i medhold av vegtrafikkloven § 24 a første ledd en sperrefrist for utstedelse av førerkort klasse B til vedkommende er 18 år og 6 måneder (med mindre ett års fristen i § 24 a første ledd kommer til anvendelse).

 

De nevnte førerkortreaksjoner innebærer at vedkommende ikke kan øvingskjøre så lenge førerkortreaksjonene løper, med mindre politimesteren har gitt samtykke, jf. § 1 nr. 4 i forskrift om øvingskjøring av 14. desember 1968.

 

Førerkort kan ikke utstedes i noen klasse så lenge sperrefrist fastsatt i medhold av vegtrafikkloven § 24 a annet ledd løper."

 

For å besvare spørsmålet ditt: sperrefristen løper fra den dagen du kjørte ulovlig. Når det gjelder klasse B, kan du ikke kjøre opp før du er minst 18 år og seks måneder.

 

Beklager at det har tatt så lang tid å komme opp med et fornuftig svar, og at jeg har kommet med gale/misvisende svar om dette tidligere :)

 

NB. Utgaven av nevnte håndhevingsinstruks jeg referer fra er fra år 2000. Jeg tar derfor forbehold om at det ikke har kommet endringer.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja...Juristen tok feil gitt. Beviser bare det at ingen er mestere..

 

 

 

*mumle noe om juridisk forståelse*.. :lol:

 

:) :) :)

 

Nei, ingen er mestere. Hverken du eller jeg, og godt er det, for da hadde vi ikke hatt noe å snakke om :D

 

Så kan man jo alltids spørre seg hvem som oftest tar feil, dersom man har interesse av det...hehe! Og jeg er i det minste mann nok til å innrømme det ;) Ref annen pågående diskujon på Opplysningen-forumet...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Tell us more... Hva skreiv du og hva fikk du til svar?

 

Jeg skrev et ganske enkelt brev til tingretten med opplysninger om saken min og 2 dager etter fikk jeg et brev i posten med tlf til Vestfinnmark Politidistrikt (Førerkort avdelingen). Ringte dit og snakket med en dame med navn "Carina" og etter hvert kom vi fram til at jeg fikk ta lappen og at noen hadde gjort en feil.

 

Har nå lappen (ingen feil på oppkjøring) og skal kjøpe meg bil snarest mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår