Gå til innhold

Ulovlig Kjøring = 5 År Utsettelse?

Ranger emnet


slickduck

Anbefalte innlegg

Jeg mistet førerretten da jeg var 16 år for fyllekjøring.

Der og da mistet jeg førerretten for førerkortfri motorvogn og førerretten for moped i en periode av 3 år fra dagen domslutningen falt sted (i følge domspapirene) + en bot på 5000 kr og 26 dagers betinget fengsel. Grunnet ung alder og innrømmelse var dette straffen jeg fikk som var mild i følge dommeren.

 

Men da jeg i fjor sendte en forespørsel til politiet om å få lappen 1 år før utløpstiden fikk jeg som svar at jeg hadde utsettelse fra dagen jeg fylte 18.

 

Noe som betyr at jeg har fått 5 års utsettelse totalt.

Jeg snakket med dommeren og han mente dette var feil, men han kunne ikke rette på det.

Tok kontakt med en advokat, men ble ikke tatt seriøst og det skjedde ikke så mye der.

 

Hvem skal jeg snakke med for å sjekke om dette stemmer?

Og hvem kan eventuelt rette på det?

Og kan jeg ta lappen på noe annet enn bil? (mellomtung motorsykkel eller lignende.)

 

Takk for alle eventuelle svar! :) :)

Mvh: Fortvilt gutt på snart 20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

haha du er jo på bærtur mann.. du mister jo lappen fra og med den dagen du fyller 18.

 

altså om du blir tatt for fyllekjøring når du er 14. miister for 4 år. og tro du kan ta den da du fyller 18 tar du feil desverre

 

du kanke ta før du er 21:) godt du har moped lappen. for dne kan dem ikke ta fra deg om du har tatt den for 2 år tilbake

Sperra.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, du får utsettelse fra den dagen du egentlig kan ta lappen. (altså, du må vente til du er 21)

 

men du skal faen meg vere glad du kommer til å få lov å kjøre bil i det hele tatt, sånne som deg (som jeg har lite til overs for) burde ALDRI, og da mener jeg ALDRI få lov å kjøre bil.

 

For en sint sjel, tror du ikke på uheldige episoder og la tvilen komme til gode?

Skjønner ikke helt hvorfor du mener jeg aldri burde få lov til å kjøre bil.

Har faktisk ikke rørt alkohol siden den dagen, og ikke vært borti noe annet tull siden da.

Har aldrig vært stolt over å ha kjørt i fylla, men kan ikke ta det tilbake.

Det jeg kan gjøre er å ta det til meg og lære av det.

 

Men takk for svaret likevel..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha du er jo på bærtur mann.. du mister jo lappen fra og med den dagen du fyller 18.

 

altså om du blir tatt for fyllekjøring når du er 14. miister for 4 år. og tro du kan ta den da du fyller 18 tar du feil desverre

 

du kanke ta før du er 21:) godt du har moped lappen. for dne kan dem ikke ta fra deg om du har tatt den for 2 år tilbake

 

Har ikke moped lappen, ser ikke behovet for det.

Grunnen til at jeg begynte å bli utolmodig med dette med lappen er fordi jeg har fått jobbtilbud og vurderer å flytte.

(Jobbtilbud hos et budfirma..)

 

Men takk for svaret! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten de fleste som svarer her ikke har greie på hva de sier.. Ifølge Lovdata Gjelder sperrefristen fra den dagen man taper førekortet eller det forligger en domsslutning.. Les litt her og merk ut der reglene står svart på hvitt og gå ned på poltistasjonen og diskuter saken eller send et velformulert brev:)

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20031219-1660.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten de fleste som svarer her ikke har greie på hva de sier.. Ifølge Lovdata Gjelder sperrefristen fra den dagen man taper førekortet eller det forligger en domsslutning.. Les litt her og merk ut der reglene står svart på hvitt og gå ned på poltistasjonen og diskuter saken eller send et velformulert brev:)

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20031219-1660.html

 

 

Tusen takk, dette var det beste svaret hittil! :)

Sto en del der som jeg vil se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten de fleste som svarer her ikke har greie på hva de sier.. Ifølge Lovdata Gjelder sperrefristen fra den dagen man taper førekortet eller det forligger en domsslutning.. Les litt her og merk ut der reglene står svart på hvitt og gå ned på poltistasjonen og diskuter saken eller send et velformulert brev:)

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20031219-1660.html

 

Jokkalin:

 

Men man kan ikke miste lappen før man har mulighet til å ta den. Sperrefristen gjelder i tre år fra han fyller 18.

 

Tenk litt praktisk, noe annet hadde vært meningsløst. Litt dumt å gå ut og slenge dritt om de andre som svarer, når du ikke har kontroll selv. Det er greit å se etter smutthull, men den der blir litt for simpel :)

 

Til trådstarter:

 

Du mistet ikke lappen da du var 16, for da hadde du ikke lappen. Du fikk sperrefrist i tre år, og den gjelder dessverre fra det tidspunkt hvor du er berettiget til å ta førerkort. Dette betyr også at du ikke kan øvelseskjøre i denne perioden, altså før du er 21 år.

 

Ta kontakt med en politijurist i ditt politidistrikt, det kan være at du er heldig og får snakket ham til fornuft, så finner dere en ordning på det.

 

Du kan ikke ta førerkort i noen andre førerkortklassen så lenge du har sperrefrist på klasse B. Det er imidlertid mulig at du kan ta mopedlappen, men jeg er usikker. Sjekk opp dette med politijuristen og/eller Statens Vegvesen.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man kan miste lappen fra en er 16 år på klasse A1, traktor osv så jeg tror ikke dette stemmer.. Har jo kompiser som har vært i samme klemma som trådstarter og det gjaldt fra den dagen dommen falt..

 

Hvor står det du sier at det gjelder fra fyllte 18 år? Er dette noe du vet eller noe du tror? syntes det er dårlig å si noe sånt uten at man kan henvise til de faktiske reglende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten de fleste som svarer her ikke har greie på hva de sier.. Ifølge Lovdata Gjelder sperrefristen fra den dagen man taper førekortet eller det forligger en domsslutning.. Les litt her og merk ut der reglene står svart på hvitt og gå ned på poltistasjonen og diskuter saken eller send et velformulert brev:)

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20031219-1660.html

nå er du på bærtur.

 

han har jo aldri mista lappen.. fyren har jo ikke hatt lappen en gang..

 

og uansett hva som står i lovverket, så er ihvertfall gjeldende praksis slik at om du ryker på 2 år for å ha gjort noe dumt når du er 15 år så må du fint vente til du er 20 med å få ta lappen.

 

litt av poenget med straff, er jo at det skal svi. tror du virkelig at du kan gjøre hva som helst når du er 15?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er du på bærtur.

 

han har jo aldri mista lappen.. fyren har jo ikke hatt lappen en gang..

 

og uansett hva som står i lovverket, så er ihvertfall gjeldende praksis slik at om du ryker på 2 år for å ha gjort noe dumt når du er 15 år så må du fint vente til du er 20 med å få ta lappen.

 

litt av poenget med straff, er jo at det skal svi. tror du virkelig at du kan gjøre hva som helst når du er 15?

 

Så du tror ikke å få utsettelse i en alder av 16 år (ikke bare på bil, men på alt annet også) + 5000 kr i bot (som er en del for en 16 åring) og 26 dagers betinget fengsel med 2 års prøvetid er en straff som svir?

Ordet fengsel er jo skummelt i seg selv for en 16 åring.

 

Det er jo ingen som sier at man skal slippe unna uten straff.

Men en reell straff i forhold til alder.

Da man er 16 er man ikke spesielt ferdigmodnet.

Men når man nærmer seg 20 begynner man å bli litt mer voksen.

Og man burde ta til seg hvis en person ikke blir inblandet i noe mer på 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man kan miste lappen fra en er 16 år på klasse A1, traktor osv så jeg tror ikke dette stemmer.. Har jo kompiser som har vært i samme klemma som trådstarter og det gjaldt fra den dagen dommen falt..

 

Hvor står det du sier at det gjelder fra fyllte 18 år? Er dette noe du vet eller noe du tror? syntes det er dårlig å si noe sånt uten at man kan henvise til de faktiske reglende..

 

Dette står i rettsdokumentene.

Og dommeren (som også var protokollfører) sa det når dommen falt sted.

Problemet er flere skrivefeil i rettsdokumentene (noe jeg syns er latterlig i seg selv).Da påtalemyndighetene og selve domslutningen ikke stemmer overens skaper dette også forvirringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår