Gå til innhold

Ulovlig Kjøring = 5 År Utsettelse?

Ranger emnet


slickduck

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vegtrafikkloven $24a referert fra Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. $4-1

 

"...Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år...

 

...Blir en som ikke har førerett ilagt straff for en overtredelse som ville ha ført til tap av retten til å føre motorvogn for en viss minstetid eller for alltid etter tvingende regler i eller i medhold av § 33, skal det i samme dom eller forelegg fastsettes en sperrefrist for å gi førerett til vedkommende..."

 

Mao, du får ikke lov til å ta lappen før du fyller 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere tilfeller hvor dommen gjelder fra den dagen dommen falt.. Vet til og med om en her hjemme som fikk utsatt lappen i 2 år da han var 16 år, og kunne ta den når han var 18 år.

 

Jeg vet ikke hvordan regelverket er jeg, men er tydeligvis ett smutthull der eller har vært i nær fortid.

 

Det går alltids an å være heldig og få til en lur løsning, og det er alltid noen som kjenner noen, men i utgangspunktet har han sperrefrist i tre år fra han fyller 18.

 

Jeg har foreslått hva trådstarter kan forsøke å gjøre.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går alltids an å være heldig og få til en lur løsning, og det er alltid noen som kjenner noen, men i utgangspunktet har han sperrefrist i tre år fra han fyller 18.

 

Jeg har foreslått hva trådstarter kan forsøke å gjøre.

 

Og jeg takker for det Juristen! :)

Skal prøve alt som blir foreslått, har til nå sendt brev til politiet, skal sende til tingretten i byen min og mail til en gratis advokat tjeneste, har sendt mail til en lokal kjørelærer og skal ringe vegvesenet for å høre om de har noe å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det virkelig i rettsdokumentene at sperrefristen gjelder fra fylte 18 år? du får jammen en lang straff syntes jeg.. Du blir jo straffet med like lang utsettelse som en annengangs fyllekjører da? Jeg mista selv lappen for fyllekjøring da jeg var 20 år, jeg spurte dommeren om hvor lenge jeg måtte være uten lappen.. Det var det ikke han som avgjode fikk jeg beskjed om..

 

Jeg syntes du burde få gransket dette nøye for dette tror jeg er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det virkelig i rettsdokumentene at sperrefristen gjelder fra fylte 18 år? du får jammen en lang straff syntes jeg.. Du blir jo straffet med like lang utsettelse som en annengangs fyllekjører da? Jeg mista selv lappen for fyllekjøring da jeg var 20 år, jeg spurte dommeren om hvor lenge jeg måtte være uten lappen.. Det var det ikke han som avgjode fikk jeg beskjed om..

 

Jeg syntes du burde få gransket dette nøye for dette tror jeg er feil..

 

 

Det står ikke at sperrefristen gjelder fra fylte 18.

Men det står såklart overtredelse av diverse paragraf.

Det som står direkte er at jeg dømmes til tap av førerrett for moped og førerkortfri motorvogn for en periode av 3 år.

 

Når det gjelder sammenligning med lignende saker kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke kjenner noen som har vært borti noe lignende.

 

Men hvis det er slik at jeg ikke kan gå til anskaffelse av førerkort av noe slag før fylte 21 år syns jeg også dette er en streng straff.

 

Men det er vanskelig å finne ut av ting da man ikke er spesielt flink i juridiske saker, og vanskelig å vite hvem man skal snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke at sperrefristen gjelder fra fylte 18.

Men det står såklart overtredelse av diverse paragraf.

Det som står direkte er at jeg dømmes til tap av førerrett for moped og førerkortfri motorvogn for en periode av 3 år.

 

Når det gjelder sammenligning med lignende saker kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke kjenner noen som har vært borti noe lignende.

 

Men hvis det er slik at jeg ikke kan gå til anskaffelse av førerkort av noe slag før fylte 21 år syns jeg også dette er en streng straff.

 

Men det er vanskelig å finne ut av ting da man ikke er spesielt flink i juridiske saker, og vanskelig å vite hvem man skal snakke med.

 

Nå må man ha tunga rett i munnen her :) I og med at du mista lappen for fyllekjøring med bil, var det rimelig å anta at du også fikk sperrefrist på bil (klasse B). Men dersom du kun ble dømt til tap av førerrett for moped og førerkortfri motorvogn, blir jo saken en helt annen.

 

Istedenfor å diskutere dette ihjel, foreslår jeg at du prøver de foreslåtte tinga, og heller tar opp emnet igjen dersom du ikke får noe vettug hjelp noe sted. Da skal jeg eventuelt gjøre et dypdykk i forarbeid til lover, dommer/rettspraksis, lover/forskrifter osv...

 

God natt, nå er det sovetid.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man ha tunga rett i munnen her :) I og med at du mista lappen for fyllekjøring med bil, var det rimelig å anta at du også fikk sperrefrist på bil (klasse B). Men dersom du kun ble dømt til tap av førerrett for moped og førerkortfri motorvogn, blir jo saken en helt annen.

 

Istedenfor å diskutere dette ihjel, foreslår jeg at du prøver de foreslåtte tinga, og heller tar opp emnet igjen dersom du ikke får noe vettug hjelp noe sted. Da skal jeg eventuelt gjøre et dypdykk i forarbeid til lover, dommer/rettspraksis, lover/forskrifter osv...

 

God natt, nå er det sovetid.

han har kjørt i fylla, og fradømmes alt han hadde lov/var gammel nok til å kjøre

 

men siden han faktisk kjørte bil, uten førerkort er det logisk at det ligger en sperrefrist på bil. og den må jo nødvendigvis løpe fra 18.års dagen.

 

men er jo bare å ringe på biltilsynet/politiet å spør når sperrefristen din går ut, det står jo på datan dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pussig det der.

 

Min egen erfaring: 16år+ promille+alvorlig ulykke=jeg kjørte opp som 18 åring.

 

mulig loven er endret siden den gang.

 

Mulig at du aldri burde ha fått lov til å kjøre noe annet enn trehjulssykkel igjen noensinne etter å ha forårsaket en alvorlig ulykke pga fyllekjøring...:)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått sperrefrist frem til fylte 21 år. Du kan heller ikke starte øvelseskjøring før fristen er passert. Før kunne man søke for å få kjøre moped, og fikk som oftest dette da dette mest var en formalitet. Nå etter at mopedlappen er borte og at dette nå er plassert under førerkort får man heller ikke dispensasjon til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår