Gå til innhold

Nytt batteri - Fremgangsmåte

Ranger emnet


sto0one

Anbefalte innlegg

Skal bytte batteri i bilen. Får det nye batteriet i mårra.

 

Batteriet er vel tomt når det er nytt? Så det jeg lurer på er om batteriet bare kan lades opp via bilens gamle batteri som man vanligvis gjør når man lader opp batteri som ikke har høy nok spenning, eller om det kan bli en "shocklading" som med kondensatorer.

BMW 318i e46 (nå)

BMW 325i turbo e36

BMW 520i e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle batterier er fulladet når de er nye, enthen det er blysyre, gelè eller AGM.

 

Den lademetoden du beskriver er ny for meg, men tror kanskje du menere slik man gjør når man gir hjelpestart til en bil med flatt batteri. Men batteriet ditt er fulladet når du får det, så det er ikke noe problem, sett det inn, tut og kjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare feil??? Begrunnelse? kan jeg si at ferarri har feil når de sier de selger raske biler?

 

Du er smart!

 

Kinetik Power Cells har en meget lav indre motstand (ESR) og vil ikke virke inn på ditt gamle batteri, men det er alltid en fordel å ha samme type batteri i bilen (når det er mer enn 1 stk.) for å oppnå samme spenning og et balansert nivå for all elektronikk i bilen.

Les mer om dette på http://www.kinetikaudio.com/faq.asp

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hva grunnen er er jeg usikker på, men det er vertfall det jeg har hørt på skolen at om man setter sammen ett utslitt batteri med ett nytt vil det nye få samme kapasitet som det gamle

Har vel noe med at det nye lader seg ut over det gamle.

 

Hvis en bruker samme lader/dynamo på to forskjellige batterier...

Det går kabel til hvert av batteriene...

Vil ikke begge batteriene få den samme mengde strøm?

Hvis batteriene får forskjellig spenning/strøm så er det vel kablingen fra dynamo til batteri, som det er feil på...?!

 

Dette er enkle saker gutter, som enhver kan tenke seg frem til på egen hånd.

 

Jeg er ingen altviter men skriver gjerne slik at "folk flest" skjønner skrivemåten min.

dagblix: Jeg er aldri sur og bare meget sjeldent brysk.

Litt oppgitt blir jeg dog når folk slutter på bruke huet...:driving

 

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg lærte dette og på GK elektro! men det blei aldri satt i sammenheng med at de var en lader av noe slag der.

 

er det dette som er pointet? at så lenge man har dynamo etc så har det ingenting å si om batteriene er like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skjære igjennom; du vil få utnytta ditt nye Kinetik/Optima/Oddysey/Stinger - whatever - om du kobler det med det gamle batteriet og. Gi meg en utregning/logisk forklaring til at det skulle bli dåligere? Klart, batteriet vil muligens lade seg ut over tid, men det er ikke noe problem med mindre du lar bilen stå i minst ei uke!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår