Gå til innhold

Enda en poleringsmaskin tråd

Ranger emnet


Amatør1

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å anskaffe meg poleringsmaskin.

Hittil har jeg brukt håndmakt. Jeg er eier av en familiebil og derfor er jeg ute etter noe som fungerer uten å koste skjorta. Duraglossproduker er snart på veg fra CCS.

Best-Tools har en, samt Moe&Co http://www.moeco.no/. Begge koster vel en tusenlapp.

 

Hvordan er disse å jobbe med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har selv begge maskinene og jeg syns at:

 

Best Tools maskinen er litt svak til å dra rundt ullpute med litt trykk på for å fjerne riper, og har ustabil hastighet.

 

Moe og Co maskinen er kraftigere og bedre og jobbe med men har også en hastighetregulator som ikke er helt på høyden.

 

Utstyret som følger med maskinene er ikke verdens beste men Moe og ca maskinen har helt greie padder som følger med.

Men ville selvsagt skiftet de og bakplaten ut med Meguiars sine.

Bakplaten er vel på 180mm mener jeg og huske så jeg syns det er litt for stort.

Dersom du ikke vil kjøpe en skikkelig maskin med en gang ville jeg gått for Moe og Co sin av disse to.

 

Bilxtra har en Einhell roterende maskin som ligger midt i prisleie mellom disse to maskinen tror faktisk det er en mye bedre maskin enn begge disse, selv om jeg ikke har prøvd den i mere enn 5 minutter.

 

Blir nok Makita på meg i løpet av høsten eller våren når folk skal ha hjelp til å polere båtene sine.

Bedre å legge litt mer i det med en gang enn å kjøpe tre maskiner slik som jeg kommer til å ha gjordt når Makitaen endelig er i hus om noen mnd.

Kan jo alltid selges på Finn hvis du finner ut at det ikke er noe for deg.

 

Mvh Are

Meguiars :) En bil og du er hekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limer bare inn denne fra en annen tråd jeg, bare bytt ut Autoglym med duragloss;)

 

Autoglym sine forbruker produkter inneholder ikke noe slipemidler i det hele tatt vil jeg mene, derfor skal ikke disse (og andre hånd produkter) legges på bilen med roterende maskin.

 

Disse produktene fra Autoglym skal enten påføres for hånd eller med en Dual Action maskin som simulerer hådbevegelsen din og genererer ikke på langt nær så mye varme

 

Fordi:

 

<trekker pusten>

 

Roternede maskin skaper varme som skal bla bryte ned produkter som er MENT for roterende maskiner, de som ikke er ment for roterende maskiner har bla ikke de oljer og midler i seg som tåler denne varmen, du kjører fort tørt/tyggis og du får hologrammer (sjekk i sola) og kjørespor etter maskinen/pads. OM du ABSOULUT må benytte en roterende maskin mht hånd produkter, skal det benyttes en BLØT (s160) pad på LAV hastighet, slik at du ikke genererer mer varme en du ville klart med håndmakt, men som sagt er dette ikke ment for hverandre om du da ikke har gjort dette masse før (feks megs fan el Cossy) men tipper de også holder disse adskilt..

 

En annen ting er også at pad og polish/Compound skal være "avste mt" dvs at du ikke benytter en hard pad på lett renser/korrigering polisher ol, da klarer ikke polishen å korrigere merkene som paden lager, og du er da like langt.

 

2 hodede DA maskinen til biltema til 299 el clasern sin (nesten lik) til 399,-? mener jeg.

 

Disse to er bra maskiner til en grei penge, bytt ut padsene som kommer med maskinen med cyclo el sonax sine pads i forskjellige hardheter til de forskjellige jobbene du skal utføre, og du har en maskin som klarer "nesten" alt en roterende kan (tar bare lengere tid å oppnå "samme" resultat)

 

Alternativt er det bare å vente på UDMs maskin fra Autogeek (med euro w) som er en 1 hodet DA med riiimelig lav "AU..DA" faktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra har en Einhell roterende maskin som ligger midt i prisleie mellom disse to maskinen tror faktisk det er en mye bedre maskin enn begge disse, selv om jeg ikke har prøvd den i mere enn 5 minutter.

Mvh Are

 

Var innom siden deres på nett. Det er vel ikke denne du mener?

http://www.bilxtra.no/?CatID=1614

 

For min del har jeg aldri brukt poleringsmaskin. Det er mulig 180 mm blir litt i største laget ja. Hvilke standarder finnes som er mindre enn 180?

Gjengetappen på bakplaten må vel nødvendigvis passe på det jeg bytter med også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best tools maskinen er roterende ikke DA.

 

Resulatet med maskin blir mye bedre enn for hånd hvis bilen er sliten i lakken masse swirls osv. Er bilen veldig fin i lakken blir det veldig bra for hånd.

Men resultaet med en DA maskin blir nok i de fleste tilfeller bedre, men vil jo også komme ann på hva man bruker av produkter vil jeg tru. Hvis du bruker et produkt som er ment å ta på for hånd kan det bli værre å ta det på med maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best tool maskinen som ser ut som en vinkelsliper (gul) er en roterende maskin

 

DA (dual Action) maskiner er osilerende maskiner som beveger seg sidelengs mens de går rundt og genererer derfor ikke så mye varme.. Du finner disse både som 1 hodet og 2 hodet. Cyclo feks er en 2 hodet DA maskin. samme er de med 2 hoder fra clasern og biltema. UDM maskinen er en 1 hodet DA maskin også

 

Resultatet blir generelt best med maskin (DA el Roterende), men som Dennis sier så er det avhengig av hvor ille lakken er, er det ny lakk trenger du ofte ikke noe maskin, men kan legge på sealer rett på lakken etter at du har clayet/renset den først for hånd, men er den noen år er det ofte den beste måten å få renset lakken dypt nok slik at du får den glansen du ønsker, samt fjerner riper og swirls.

 

Noen får til Roterende fort, andre ikke, men som sagt mange ganger før så er en DA maskin en MYE tryggere måte å maskinpolere bilen med en en roterende. Du oppnår så og si det samme resultatet med en DA som med en roterende, eneste er at det tar noe lenger tid med DA, derfor brukes roterende av fagfolk da de ikke kan "kose" med bilen over 10 timer slik som vi gjør her (fleste av oss) men trenger å bli fort ferdig da tid er penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår