Gå til innhold

noen som info om denne?

Ranger emnet


pruppern

Anbefalte innlegg

Information om Aussie Locker

Aussie Lockern är igentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men funkar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.

Slungdiffen som sitter monterad orginal på vissa 940 och 940 låser i regel upp till 40 km i bästa fall.

Sellholm diffen funkar bra men den kostar minst 12000kr.

Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och funkar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar, då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt lamellerna får ta mycket stryk.

Sen finns även Torsendiffen som är utmärkt vid bankörning rally och värre bruks bil.

 

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i den befiltliga diffen du har.Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil samt ett bladmått och ett don och en hammare går det utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. Dvs åker du i snäv böj eller rondell hör man hur dreven kuggar över och ger ifån sig ett tick tick ljud. Sen när man vill åka brett så trampar man på lite så har man bakvagnen förhoppnings vis där man vill ha den. Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande man får en mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag.

 

En slungdiff låser i regel upp på 1 ans växel sen är man lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker låller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Det funkar även bra på isen och låser även på 4 ans växel i 150 kmh. Har man tillräckigt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3 och 4ans växel. Sen är det även inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker i depån utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen.

 

Sen om man har en stel axel dvs agadiff,svetsdiff, esabdiff eller spole så får drivaxlana ta allt stryk. Det finns igenting som kan ta upp brytningen/påfrästningarna när man svänger eller kör på strippen. Men i diffhuset där Aussie Lockern finns monterad behåller man fjäder brickorna (trust watch) som sitter bakom dreven där drivaxlarna går in det gör att Aussie lockern är mycket skonsam mot dina drivaxlar och förstärkta drivaxlar är inte nödvändigt.

 

nå sant svar du villa ha?

Volvo 745 TD 86mod bruksbil

Bmw e28 518I 85mod bruksbil

Volvo 145 73mod prosjekt

volvo 142 73mod prosjekt

Blazer K5 78mod hevet 4" og 35"dekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår