Gå til innhold

3-ukers regelen spørsmål?

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

For å ta en kjapp oppsummering av saken her;

 

- Fredag 13. Juli 21:00 ble jeg stoppet i Kristiansand ved en forbikjøring. Ble tatt målt til 125 km/t i 70-sone. Mistet førerkortet og fikk midlertidig førertillatelse.

- Fredag 13. Juli, ca. 23:45, dvs. under 3 timer senere ble jeg på nytt stoppet ved en forbikjøring. Her ble det foretatt gjennomsnittsmåling av en sivilbil til 130 km/t i 80-sone. Videobevis!

 

Stygg sak ja, og unektelig helt på trynet dumt av meg. Men sånn er det når man vil hjem.

Dette er jo nå snart tre måneder siden, og jeg har ikke hørt noe som helst.

 

Spørsmål; Bør jeg trekke tilbake mitt samtykke?

La oss si jeg trekker det tilbake, og innen tre uker dumper det et forelegg i posten der det står om jeg vil vedta forelegget samt en beslagstid på førerkortet. Om jeg vedtar dette, vil jeg da slippe å møte i retten og betale saksomkostninger?

 

Jeg mener, politiet har jo besviser så det holder! Så å trekke tilbake samtykket vil jeg bare være i håp om at de ikke lager en sak på det innen tre uker. Men jeg er lite lysten på å møte i retten, og betale saksomkostninger om nødvendig. Og at jeg skal gå seirende ut av en rettsak her er jo ikke snakk om.

 

Jeg vurderte å sende to slike brev, et til Agder og et til Vestfold politidistrikt:

 

Det er ingen ting som skulle tilsi at å trekke tilbake samtykket vil gi noen fortgang i saken.

 

Det er en allmenn misforståelse at politiet da har tre uker på seg til å avgjøre saken eller "tilby" deg et forelegg. Dette er altså ikke korrekt. De har tre uker på seg til å sende tingretten en begjæring om opprettholdelse av beslag. Dersom beslaget opprettholdes, noe det helt garantert vil bli i denne saken, kan det fortsatt tenkes at noe etterforskning gjenstår. Dette kan for eksempel være avhør av deg eller vitneavhør av tjenestemannen/-mennene som stoppet deg.

 

Så jeg ser overhodet ingen grunn til at du skal trekke tilbake samtykket...

 

Det går imidlertid fint an å ringe og spørre hvordan saken ligger an. Og hvis du vil sende et brev og forklare din side av saken, står du jo fritt til det.

 

Jeg tror imidlertid ikke at du kommer så veldig langt. For å passere en bil i 70-sone er det sjelden nødvendig å holde mer enn 90 km/t. 125 km/t er veldig mye for fort, så det spørs om du møter så mye velvilje. Synd, trist, leit.

 

Moralen er at man ikke burde kjøre alt for fort på E18 midt på sommeren, for da er UP alltid ute :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for svar...

Fikk brev i posten på fredag, fra Asker og Bærum tingrett.

Innkalling til rettslig avhør.

 

Videre i brevene står det bl.a.:

 

"Siktede har på politiets anmeldelsesblanketter av 13.07.2007 jfr. dok. nr. 02, 04 og 03,03, avgitt en uforbeholden tilståelse, og har samtykket i tilståelsesdom. Siktedes tilståelse styrkes av sakens øvrige opplysninger, og slik pådømmelse synes ubetenkelig.

 

Siktede er tidligere straffet ved et forelegg for overtredelse av vegtrafikkloven §13 med mer.

 

Straffen foreslås satt til 30 dagers fengsel.

[...]

 

Efter rettspraksis går grensen mellom betinget og ubetinget fengsel rundt 120 km/t i 70-sone, og rundt 130 km/t i 80-sone. Førerens subjektive forhold blir i praksis vektlagt i mindre grad ved overtredelser i dette området"

 

 

Så med andre ord er det stor sansynlighet for at jeg blir satt inn her?

Jeg ble jo målt til 125 km/t i 70-sone og 130,6 km/t i 80-sone. Så det kan jo kanskje gå med et nødskrik at det blir betinget fengsel isteden?

Ved en tilståelsesdom skal det jo også gies strafferabatt så vidt jeg har skjønt, noe som også kan tyde på at det blir betinget?

 

Betaler gjerne bot, men å bli satt inn i èn måned for dette her synes jeg er litt voldsomt.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...

Fikk brev i posten på fredag, fra Asker og Bærum tingrett.

Innkalling til rettslig avhør.

 

Videre i brevene står det bl.a.:

 

"Siktede har på politiets anmeldelsesblanketter av 13.07.2007 jfr. dok. nr. 02, 04 og 03,03, avgitt en uforbeholden tilståelse, og har samtykket i tilståelsesdom. Siktedes tilståelse styrkes av sakens øvrige opplysninger, og slik pådømmelse synes ubetenkelig.

 

Siktede er tidligere straffet ved et forelegg for overtredelse av vegtrafikkloven §13 med mer.

 

Straffen foreslås satt til 30 dagers fengsel.

[...]

 

Efter rettspraksis går grensen mellom betinget og ubetinget fengsel rundt 120 km/t i 70-sone, og rundt 130 km/t i 80-sone. Førerens subjektive forhold blir i praksis vektlagt i mindre grad ved overtredelser i dette området"

 

 

Så med andre ord er det stor sansynlighet for at jeg blir satt inn her?

Jeg ble jo målt til 125 km/t i 70-sone og 130,6 km/t i 80-sone. Så det kan jo kanskje gå med et nødskrik at det blir betinget fengsel isteden?

Ved en tilståelsesdom skal det jo også gies strafferabatt så vidt jeg har skjønt, noe som også kan tyde på at det blir betinget?

 

Betaler gjerne bot, men å bli satt inn i èn måned for dette her synes jeg er litt voldsomt.

 

Heisann

 

Ja, da vil jeg tro at du med et nødskrik får betinget fengsel eller bot/forelegg. En uforbeholden tilståelse skal jo, jfr Strl § 59 annet ledd, gi såkalt "strafferabatt", i form av at retten skal ta dette i betraktning ved straffeutmåling, og kan nedsette straffen under det for handlingen bestemte lavmål og til en milderes straffart.

 

Hva er du straffet for tidligere da?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Da håper vi på det :) Det er ikke det at jeg ikke tar straffen jeg får, for jeg er fullt klar over at jeg gjorde noe dumt. Men slipper det å sitte inne frister ikke veldig...

 

Tidligere straffet for å ha trukket for tung henger med bil som ikke hadde lov til å trekke så mye. Ikke noen stor sak.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Da håper vi på det :) Det er ikke det at jeg ikke tar straffen jeg får, for jeg er fullt klar over at jeg gjorde noe dumt. Men slipper det å sitte inne frister ikke veldig...

 

Tidligere straffet for å ha trukket for tung henger med bil som ikke hadde lov til å trekke så mye. Ikke noen stor sak.

 

Ok. Da får vi håpe at du slipper unna med betinget og/eller bot/forelegg, da.

 

Når skal du møte i tingretten da?

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

politiet pleier å ta hensyn til strafferabatten i påtegningen de oversender politiet. I vegtrafikksaker er det sjelden du faktisk får noe særlig rabatt for tilståelse fordi bevisene er så klare, det er bare en prossesuell gevinst for politiet.

 

Ikke riktig. Retten SKAL ta en uforbeholden tilståelse i betraktning ved straffeutmålingen, jfr Strl § 59 annet ledd. Den prosessuelle gevinsten tilfaller samfunnet, uansett hva slags sak det er snakk om, og derfor skal man få "strafferabatt" ved uforbeholdne tilståelser. Men det er klart at David Toska hadde mer å henta på å samarbeide enn det man har når det ikke er tvil om hverken hendelsesforløp eller skyld...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i de påtegningene jeg har sett om tilståelsespådømmelse har juristene tatt hensyn til tilståelsen og dette kommet til uttrykk under forslag til straff...

 

Det er meget mulig, og jeg sier ikke at han kommer til å få noen særlig rabatt, men det er til syvende og sist retten, og ikke påtalemyndigheten, som skal ta stilling til straff. Det er, som du sier, bare et forslag fra påtalemyndigheten. La oss nå ikke drepe alt håp for den stakkars gutten :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meget mulig, og jeg sier ikke at han kommer til å få noen særlig rabatt, men det er til syvende og sist retten, og ikke påtalemyndigheten, som skal ta stilling til straff. Det er, som du sier, bare et forslag fra påtalemyndigheten. La oss nå ikke drepe alt håp for den stakkars gutten

 

da er vi helt på nett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Rabatt my ass...

Retten var enig i politiets straffeforslag, og dømte meg dermed til 30 dagers ubetinget fengsel og 20 måneder uten lappen

 

Da må vi gå ut fra at det er som kjas&mas sier, altså at vedkommende politijurist har lagt strafferabatt til grunn i forslaget til straff, og retten har sagt seg enig.

 

For øvrig var det vel forjent :-)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
For øvrig var det vel forjent :-)

Ingen tvil om det... kan jo ikke legge skylden på noen andre.

Hørte et rykte om at jeg var blitt lokalkjendis på jobben på torsdag, og fikk beskjed om å sjekke Asker & Bærums budstikke.

 

kjendis.jpg

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår