Sailorboy Skrevet September 2, 2007 Rapporter Share Skrevet September 2, 2007 hei har funnet ut ett par begrep her som eg ikkje føler meg heilt stø på. turbo er ingen ny ting for meg. å har jo drevt med dette ei stund. og er ingen problem liksom... men har aldri tenkt over desse begrepene. muligens fordi eg ikkje drive så veldi seriøs trimming, og aldri kjøpt no veldi dyre turboer, og aldri bygget motor med ett spessielt mål. noen som kan hjelpe meg? og. om man skal bygge motor med 350hk, hva er liksom...ok trim A/R? og lage ett slags exempel? e bare det at eg ikkje heilt har fått me meg denna biten endå. blir sikkert ein slags "åja, men d har me jo visst opplevelse mn.." takker så mye på forhond;) eller? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet September 3, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 ingen:O Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet September 3, 2007 Rapporter Share Skrevet September 3, 2007 Jeg skal ikke si meg noen ekspert på dette området jeg heller. Men a\r forholdet er vel størrelsen på ett eller annet i eksoshuset. resten er jeg ganske blank på. Hvis du går inn på sia til turbonetics så ligger det noe som heter turbomatrix. Er en tabell der du kan lese av hvilken turbo du bør ha utifra slagvolumet på motoren og ca effekt. Da tror jeg du lander på en T34e46 med steg 3 aksel og ar0.63 eksos. Trim og steg blabla vet jeg ikke noe om. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet September 4, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2007 Jeg skal ikke si meg noen ekspert på dette området jeg heller.Men a\r forholdet er vel størrelsen på ett eller annet i eksoshuset. resten er jeg ganske blank på. Hvis du går inn på sia til turbonetics så ligger det noe som heter turbomatrix. Er en tabell der du kan lese av hvilken turbo du bør ha utifra slagvolumet på motoren og ca effekt. Da tror jeg du lander på en T34e46 med steg 3 aksel og ar0.63 eksos. Trim og steg blabla vet jeg ikke noe om. hehe... takk skal du ha ialefall...alt hjelper:) men var noe slikt eg kunne tenke meg ja:) Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-racing Skrevet September 5, 2007 Rapporter Share Skrevet September 5, 2007 Ingen som er skuddsiker på dette punktet her da? og kunne forklart dette skikkelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet September 5, 2007 Rapporter Share Skrevet September 5, 2007 A/R er forholdet mellom arealet på innløp (utløp på kompressorhus) og radien fra senter på turbin til midten på innløpet! Ganske vanskelig å forklare med ord! Men altså Arealet delt på den Radien gir deg et A/R forhold. Trim er ganske enkelt forholdet melom exduser og Inducer på turbin eller kompressor! Altså Exduser delt på inducer X 100. Men er ikke mye nytte i de tallene der om man ikke vet hva man leter etter! Derfor vi har sånne som Vidar og Kay her til lands! :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet September 5, 2007 Rapporter Share Skrevet September 5, 2007 Er igrunn lettest det ja... Mårn DØ! Skulle ikke du sagt meg hva jeg skulle hatt for noe??? også sier dødskallen hva du bør ha og da er det som regel riktig. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sailorboy Skrevet September 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2007 kan man si at A/R er det samme som diameter på kompressor"rotoren" ?? Siter Mvh Sølve Mortveit *Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil! *Volvo 142 Taksenket Raggerbil! *Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NM-Performance Skrevet September 14, 2007 Rapporter Share Skrevet September 14, 2007 kan man si at A/R er det samme som diameter på kompressor"rotoren" ?? Nei.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240-prosjekt Skrevet September 15, 2007 Rapporter Share Skrevet September 15, 2007 For å illustrere det NM-performance sier: Arealet / Radius = A/R-forhold. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 15, 2007 Rapporter Share Skrevet September 15, 2007 bilder sier sååå mye mer enn Ord:D Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet September 15, 2007 Rapporter Share Skrevet September 15, 2007 veit dette ikke er helt OT, men gidder ikke lage en ny tråd..(er jo så mange tråder her med bare ett lite spørsmål jo;S) Det jeg lurer på er hva folket mener er best og fløder best av en TD04H-13c og en garrett tb0313? Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet September 16, 2007 Rapporter Share Skrevet September 16, 2007 Begge gir vel luft til ca 220-230 hk, men vil tippe 13c'en er endel kjappere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet September 16, 2007 Rapporter Share Skrevet September 16, 2007 veit dette ikke er helt OT, men gidder ikke lage en ny tråd..(er jo så mange tråder her med bare ett lite spørsmål jo;S) Det jeg lurer på er hva folket mener er best og fløder best av en TD04H-13c og en garrett tb0313? har du mitsubishi fra før av er en 13C best og billigst... men har du en garrett fra før av, så er det rimligst for deg å sette på TB03 pga oljetrykk og retur-rør er forskjellige på Mitsubishi og Garrett. Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ExceL Skrevet September 16, 2007 Rapporter Share Skrevet September 16, 2007 har du mitsubishi fra før av er en 13C best og billigst... men har du en garrett fra før av, så er det rimligst for deg å sette på TB03 pga oljetrykk og retur-rør er forskjellige på Mitsubishi og Garrett. Har begge deler.. Men det var det med oljerørene.. De til tb03 passer med tanke på oljefilter og den sandwichen der(for oljekjøler'n) Mens oljeturen fra 13c passer ikke i hop med den nye sandwichen.. Er det noen plass på nettet i norge hvor jeg får kjøpt stålomspunnede slanger? for da kan jeg jo bruke det fra uttaket og til turboen, i stedet for det domme røret.. Og på en annen side, så passer jo oljereturen fra 13c på blokka, mens tb03 blir for kort.. så enten eller.. hva sier dere? bytte oljeretur eller tur? Er vel ikke så nøye hvilken som går på uans.. skal ha i dette kun for å godkjenne :cool: Og da er det kanskje lurest å kjøpe en litt lang oljetur slik at jeg kan bruke den på nyturboen når jeg skal bytte =) Siter - VOLVO - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.