Gå til innhold

Tråden om religion (!)

Ranger emnet


Øyvind Ryeng

Anbefalte innlegg

tror egentlig mange av innlega her stammer i frykt for det ukjente.. den store skrekk for å tro at det er noe der ute man ikke kan sette fingeren på!!

Jaha ja.. Slik som jeg ser det så er det mer andre veien, folk er redde for hva som skjer når dem dauer.. Så de finner på noe å tro på, så de ikke er så redde for å forsvinne... :shake

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

[...] Personlig føler jeg at Gud for eksempel er den "usynlige vennen" du kan snu deg til når du sliter, ikke har noen annen andre venner tilstede, og virkelig har behov for en.

Her skilles våre veier. Jeg tror menneskets egen styrke er den eneste drivkraften igjennom harde tider. Om vi mennesker er så svake at vi ikke klarer den minste motgang uten hjelp fra det store himmelspøkelset, da kan vi likegodt hoppe fra Tromsøbrua alle mann. Men, såvidt jeg har fått med meg, er det ikke en kjeft som kan bevise at gud eksistérer, derfor MÅ det være mennesket som er sterkt nok til å på egenhånd "komme seg opp og frem".

 

 

 

Gjør dette meg til en av de "urasjonelle menneskene uten normalt folkevett"? Jeg ser meg selv som troende, men klarer ikke å plassere meg innenfor din definisjon :)

Fra mitt ståsted - ja. Du har helt sikkert like mye "normalt folkevett" som andre folk, men du velger å stille dette til side for å kunne slippe inn gud uten at den kvasi-uendelige rekken av paradokser og selvmotsigelser skal drive deg til et psykisk sammenbrudd (ren spekulasjon fra min side).

 

 

 

Øyvind Ryeng: ser du er veldig negativ til alt som heter religion. [...]

Jeg er SLETT IKKE negativ til at som heter religion. Jeg ER negativ til at noen kommer med udekkede, grandiose påstander og feier vitenskapen under teppet idét de påpeker urimeligheten i de sinnsvake påstandene. Som sagt, gi vitenskapen bevisene, og jeg skal tilbe hva enn det er som er blitt bevist, uansett om det er Xenu, Odin & Tor, Allah, Abraham, Moses, Jomfru Maria eller Guden Jehova.

 

 

 

[...] Men har du noen erfaringer ifra det? eller har du bare hørt / lest andres oppfatninger og utifra dette tror det er crap? :)

Jeg mistet på et svært tidlig tidspunkt tellingen på hvor mange timer jeg ble tvingt til å høre på prester og forsamlingsholdere, så dét at jeg har et spesielt sterkt hat-forhold til både kristendom og fundamentalistiske foreldre er ei noen tilfeldighet. Ettersom timene kom og gikk i det ofte 30 grader varme forsamlingshuset og man preket om det ene mere abstrakte og umulige enn det forrige sluttet jeg kort og godt å høre på avskummet. Så ble jeg 18 og fikk bestemme selv, men da levde jeg visstnok i synd hver dag, ble jeg fortalt.

 

 

 

Jeg er litt sånn at man skal ikke dømme ting/folk man ikke har prøvd / snakka med.

Jeg er litt sånn at en påstand som ikke er støttet opp av hverken logikk eller den vitenskapelige metode er usann frem til det motsatte er bevist.

 

 

 

Så jeg respekterer folks valg... vil de tro på en steinstatue så la de nå gjøre det... vil de tro på planeter så la de gjøre det osv.

Klart folk har retten til å tro på hva de vil, men det gjør ikke løgnerne på talerstolen eller løgnene i doktrinene det spøtt mere moralske.

 

 

 

Nå går du mer inn på sekter nesten her... dagens normal kristne er ikke sånn...

Skal vi tørre å hevde at dagens kristne har utvilket og tilpasset sin tro (les: forkastet deler av deres hellige bok) etterhvert som vitenskapen har fått mere og mere oppslutning rundt deres definisjon av sannhet? Og hvis denne påstanden er sann, er det ikke da naturlig å tro at antallet kristne vil fortsette å synke jo sterkere vitenskapen blir?

 

 

 

tror egentlig mange av innlega her stammer i frykt for det ukjente.. den store skrekk for å tro at det er noe der ute man ikke kan sette fingeren på!!

Tull og tøys. Om noe, er det religiøse som frykter en mere raffinért vitenskap som er istand til å rasére korthuset av frykt og løgn de religiøse har tredd ned over hodene på tidligere friske individer. "Tro på Kvite Krist, ellers skal du brenne i evig helvetesild" - hvem er det som spiller på frykt for det ukjente her? Det er ihvertfall ikke forskerne. I vitenskapens øyne er dagens "ukjente" morgendagens "kjente".

 

 

 

og jadda, vi kristne gjorde det for 1000 år siden og.. let it go!! jeg mener, jeg personlig var ikke med og slaktet de som sa nei til gud i år 1097 var jeg?? nope.. hvorfor skal da jeg i dag får skylden for noe andre gjorde da..

Det var da slett ikke noe "andre gjorde". Dette gjorde dine brødre og søstre av deres felles trosretning. Du validérer dét de gjorde ved å gå i kirka hver søndag uten å kreve en unnskyldning fra alle religiøse for grusomhetene de gjorde mot alle ikke-religiøse. Som de sier i USA: "Never forget..."

 

 

 

la oss kristne og muslimer og ikke troende vandre på denne jord som venner.. og heller ta vår uenigheter i rolige former..

ikke slå,drepe,spytte og sprenge!!

Fortell det der til Al-Quaida, Mujahadin og de andre, og fortell meg resultatet etterpå. Klart det er galt å drepe, men når ikke de ytterliggående som faktisk gjør dette på en daglig basis vil akseptére dette kommer vi oss ingen vei.

 

 

 

jeg er kristen, tror på Gud vår fader og Jesus vår hellige redder! jeg tror på mirakler,engler,en mening med livet!

jeg står for dette.. den som syns jeg er en idiot for det.. have it your way!

kan jo i samme sleng si at jeg tror på UFO, Spøkelser, Magi.. osv! jeg tror og vet det er så utrolig mye som vi mennesker ikke fårstår den dag i dag.. mye av det kommer sikkert til å bli klart som dagen om en billion år.. men intil da tror jeg at det er noe magisk ved det..

I så måte, hvorfor ikke ta vitenskapen "på forskudd"? Hvorfor ikke øyeblikkelig avvise det mystiske og være fjellfast i sin tro på at vitenskapen vil klare å forklare dette på et fremtidig tidspunkt? Hvorfor gå omveien rundt aksepten av påstanden om at dette er "magisk" hvis vitenskapen i siste instans vil motbevise dette uansett?

 

 

 

til alle dere som ser på Gud som en slags fiende mor menneskligheten (mao, at vi mennekser har finne han opp, alt er bare jug, og alt det religion står for er farlig for rasen mennesket) har jeg bare en ting å si, det er dere som er farlige for menneskene..

Bevis at ateister utgjør en direkte trussel for fremtiden.

 

 

 

dere som tar vekk noe av det mennesker er skapt for.. å ha en tro, å lure, å ikke vite.. ville vite.. ville tro.. føle at vi har en betydning..om den er så langt ute i stjernetåka man kan komme..

Bevis at mennesket er skapt for påstandene du kommer med.

 

 

 

du øyvind, må bare spørre deg.. siden du nå har funnet din tro i alt vitenskaplig.. hva var det som fikk deg til å tro på gud i første omgang?? [...] greit nok at du har byttet tro pga "bevisets tilstand".. men hvorfor trodde du før?? og ikke minst, hva trodde du på?

begrunn gjerne svarene dine! (som du så pent sier det selv! hehe) [...]

Jeg trodde før på grunn av tvang (!) fra foreldre, press fra deler av min tidligere omgangskrets og trussel om evig smerte og helvetesild dersom jeg ikke trodde. Før trodde jeg på hele pakken med den treenige gud og jeg trodde at karaktéren Jesus var guds sønn sendt til jorden for å dø for menneskets synder.

 

 

 

du har jo selv opp til flere ganger sagt at du er kristen på dette forumet.. (så seinest i dag der du mer eller mindre åpnet en post med "jeg er kristen" så..

Bevis at jeg, Øyvind Ryeng, den 1. September 2007, har på Bilforumet.no påstått at "jeg er kristen" ved å linke til dette innlegget slik at alle kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble mye dette.. kommer ikke te å svare på alt.. gider ikke.. hehe!

men kan si dette: har, som sagt før, til dags dato ikke hvert en dag i kirka på en søndag, så framt det ikke var under konfen (pliktig), begravelse (inge på en søndag som jeg kan huske) og bryllup.. de var heller ikke på en søndag!!

så ergo, jeg har ikke godtatt noens feil og mangler og handlinger ved å gå i kirka på en søndag!!

 

og jeg skulle glatt gjerne stikke ned til mullaen i busken og fortelt han et par alvorsord.. men hadde nok ent opp med mitt hode på et fat forane en verden av tv seere.. hehe! men det går jo ikke på kristendommen.. så muligens du da kan begynne å hakke litt på andre religioner og snart da?? eller tør du ikke av frykt for retaliasjon (eller hva det heter..) slik som muhammed tegningene fikk!!

for uansett hva du syns, så er ikke det der noe kristne gøy i dag.. en god kristen dreper med glede ikke en uskyldig (sett bort fra en og annen som er litt gal i hodet, og kaller seg kristen da..) og nei, ikke våg å bland US soldater inn i den settningen her.. helt annet tema, helt annen sak!

 

hvorfor skal jeg være fjellfast i min tro på at vitenskapen kommer til reddningen? når jeg ikke tror p ådet!! hehe

sier bare at vitenskapen sikkert kommer til å forklare mye, en vakker dag.. men er mye de bare kan drømme om å forklare og!! uansett hvor mange tusner, millioner år denne verden og rasen mennesker lever.. noe kommer alltid til å være til det mystiske!!

 

det er to sånne "bevisbevis" her oppe, og til de kan vi jo snu oss til dine kjære filosofer.. kan ikke stave navnet i farten, men en som heter maslow eller noe slik.. laget en pyramide.. leser du den, så ser du at tro (på hva som helst) inderekte står i denne..

og denne pyramiden er menneskets behovspyramide.. sikkert hørt om den!!

 

du kan ikke tro under press eller tvang! du kan gå på møter og i kiraka osv under foreldre tvang.. men ikke faen om du kan tro.. for tro, gjør du med hjertet.. ikke hjernen..

og har du først hatt skikkelig tro i hjertet.. ska det mye mer en bare et lite program på radioen som sier satan er snill.. gud suger, for å snu opp ned på denne (satan greiene er bare et synonym for hva de en bruker for å snu folk vekk fra tro.. vitenskapen, ateister osv osv osv!!)

 

jeg sa jeg så et tiligere innlegg fra deg den dagen.. sa ikke du skrev det den dagen.. hehe :) så slapp av :)

 

ble vist svar på ca alt dette.. hehe

 

sist men ikke minst: siden du krever beviser for at ting og tang finnes, kan du bevise at de ikke finnes??

tenker ikke på det opplagete, men si spøkelser, ufo, hekser for all del.. hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: jeg rakker ikke primært ned på kristne, men ALLE religioner som kommer med udekkede, illogiske, irrasjonelle og umulige påstander. Det er bare det at her i Norge er mesteparten av folk kristne takket være en viss vikingekonges mord- og voldstokter, så da er det mye mere nærliggende å snakke om noe folk flest har en direkte tilknytning til.

 

Andre og nest fremst: SKRIV TYDELIG, så jeg skal klare å se ditt faktiske argument. Per nå er de alle tullet inn i filler-avsnitter og jeg må anstrenge meg unødvendig for å klare å argumentére mot.

 

-Om du går i kirka eller forsamling på en søndag eller mandag er horribelt irrelevant for saken. Poenget er at ved å delta i monstrøsitetene uten spørsmål validérer du all faenskapen religiøse har gjort mot ikke-religiøse igjennom hele den menneskelige historie. Du påstår at religion og sånt er kjempefint fordi man har noe å tro på, men du vender et blindt øye til alle de du har fått drept fordi de ikke hadde lyst å tro på dine fiksjonelle gudskonstruksjoner.

 

-Har aldri hørt om noen "mazlov" eller hans pyramide. Men nå må du nok se deg slått - falsk moralitet (som fremmes av falske filosofer og som misbrukes av onde ledere) er noe som dreper iallefall tre- fire ganger flere mennesker enn religion. Se bare på verdenskrigene og alle andre kriger over løgner. Så om dét å få drept flest mulige uskyldige var en konkurranse var nok religion-campen nødt til å jobbe mye hardere for å kunne slå falsk moralitet i bodycounten.

 

-Igjen: DET ER IKKE ATEISTERS JOBB Å MOTBEVISE PÅSTANDEN OM GUD. Bevisbyrden ligger på de som kommer med den sinnsyke påstanden til å begynne med, nevnelig de kristne- eller religiøse selv.

 

-Om det var en jobb ledig som arrogant Islamkritiker- og karrikaturtegner hadde jeg tatt den på dagen. Som sagt, jeg kritisérer ikke bare utelukkende doktrinene, men hele begrepet 'gud'. Jeg hadde ikke hatt en eneste betenkelighet ved å trykke en masse Muhammed-tegninger i min avis, så når radikale muslimer kommer for å drepe meg og mine ansatte kan jeg meske meg i påstander om selvforsvar, høste sympati fra alle andre Islamhatere (les: kristne) og drepe monstrene med en hastighet bare begrenset av hvor fort jeg klarer å pakke nimillimeter JHP inn i hodene deres. Å være redd for terror er noe jeg overlater til kompromissende politikere som ikke trykker tegningene til å begynne med fordi de er så livredde for å være noe annet enn 'politisk korrekt'. Her er det en hver mann for seg selv, for det skal være sikkert og visst at staten ikke løfter en finger for å forsvare sine borgere mot en dritt. Fuck terror, fuck politikk, fuck 'gud', fuck 'jesus', fuck 'allah' og fuck 'mohammed' og fuck alle andre historier om fiksjonelle guder trådd nedover hodene på ellers friske folk.

 

nogodsnomasters.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

 

Jeg tror ikke på noe som helst, og ser ikke ned på folk som tror på ditt og datt, men alikevel setter et spørsmålstegn ved demes logiske tankegang. Jeg både aksepterer og respekterer andre som tror annet, men da bør dem iallefall greie å argumentere og diskutere slik på en ordentlig måte, noe som svært få greier :)

 

Min "livslinje" eller hva man skal kalle det går ut på logikk, sunn fornuft og resonering. Jeg er den typen som bruker mer tid på å se negative ting og alltid klager/kverulerer om noe som er helt idiotisk. MEN, en viktig ting der er at jeg nesten alltid ser på tingene fra et nøytralt ståsted, visst det er noe jeg selv mener så sier jeg alltid "JEG syntes/JEG mener" osv... (Fritidsproblemer sier noen....ja)

 

Nå merker jeg at jeg er veldig trøtt, men ville alikevel si min mening og tanker selvom det kanskje ikke var helt "ontopic". Følte jeg måtte skrive litt for å følge med på tråden, syntes nemlig at innleggene til Øyvind Ryeng er somregel knallgode og virker som en person med litt mye tanker og generelt smart oppegående person :)

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hva som skapte "The Big Bang"? Eller like gjerne hva som skapte Gud? Dette kan, såvidt meg bekjent, ikke forklares med vitenskaplige metoder, så da mener jeg det er nødt til å være "mer mellom himmel og jord" enn vi er klar over.

 

(Ut fra logisk tenkning (for oss mennesker), måtte det være "ingenting" før det kom "noe", altså The Big Bang eller Gud. Der har vi mennesker et problem, for alt vi baserer vitenskapen vår på er at noe skaper noe annet, mens ingenting ikke plutselig kan bli til noe, selv om det er nødt til å ha skjedd...)

 

 

Jeg tror i alle fall at det er noe(n?) som til en viss grad styrer hva som skal skje med oss, men om man skal kalle det "tro", "religion" eller noe annet vet jeg ikke.

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orka ikke å lese hele wikien om The Big Bang, men kan ikke du oversette det som står om hvordan ABSOLUTT INGENTING plutselig eksploderte? Som sagt, for oss mennesker er det UMULIG at noe ikke har noen start. Hvis det har en start, hvor kom den starten fra???

 

At det plutselig smalt er greit nok, men HVA fikk det til å smelle?

 

Uten at vi kan forklare dette mener jeg det grenser til å være meningsløst å diskutere OM, HVLIKEN, HVA og HVORDAN tro eller religion, for da er det NØDT til å være noe vi ikke er istand til å forstå...

 

(Hva om Gud sitter i himmelen og gir våre vitenskapsmenn "svaret" på det meste, og sitter der og skriver vitsebok samtidig, eller forbereder et stand-up-show? :p)

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]
It was Albert Einstein who taught us that time and space are not merely an immutable arena in which the great cosmic drama is acted out, but are part of the cast-part of the physical universe. As physical entities, time and space can change- suffer distortions-as a result of gravitational processes. Gravitational theory predicts that under the extreme conditions that prevailed in the early universe, space and time may have been so distorted that there existed a boundary, or "singularity," at which the distortion of space-time was infinite, and therefore through which space and time cannot have continued. Thus, physics predicts that time was indeed bounded in the past as Augustine claimed. It did not stretch back for all eternity.

 

If the big bang was the beginning of time itself, then any discussion about what happened before the big bang, or what caused it-in the usual sense of physical causation-is simply meaningless. Unfortunately, many children, and adults, too, regard this answer as disingenuous. There must be more to it than that, they object.

Sådär. Tiden staret når universet startet; det var ikke noe før Big Bang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke noe før Big Bang.

 

That's my point exactly! Menmen, skal ikke dra den lenger, men vil bare påpeke at jeg syns det blir for dumt å rakke ned på noen på grunn av religion og tro, når ikke engang Einstein har noe bedre svar enn at det ikke var noe før The Big Bang. Det MÅ det jo ha vært, i hvertfall i følge vår virkelighetsoppfatning...

 

 

Edit: "If the big bang was the beginning of time itself, then any discussion about what happened before the big bang, or what caused it-in the usual sense of physical causation-is simply meaningless."

Det skjønner jo alle, at hvis man definerer The Big Bang som starten på "TID", så blir det meningsløst å diskutere "TID" før tiden startet, men det hjelper veldig lite i og med at "TID" i det hele tatt oppstod.

 

"Formelen" for The Big Bang må da være:

[Totalt fravær av ALT]=BANG!!!

 

Tøft å kunne gjenskape absolutt ingenting...

(Vakuum er ikke ingenting!)

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunwave: The Big Bang oppsto pga trykk og temperatur blant gasser i universet. Orker ikke hente fram den gamle fysikkboka mi, og skrive inn alt det der. Vitenskapen vet ganske mye om hva som forårsaket the big bang.

 

Hva religion angår,så blei jeg konfirmert av økonomiske årsaker. Går kun i kirka viss det er skikkelig nød om å gjøre, les: Begravelser Bryllup!

Selv om jeg ikke er troende på en flekk, så har jeg ikke meldt me ut av staskirka. Rett og slett fordi den ikke har gjort meg noe vondt.

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunwave: The Big Bang oppsto pga trykk og temperatur blant gasser i universet. Orker ikke hente fram den gamle fysikkboka mi, og skrive inn alt det der. Vitenskapen vet ganske mye om hva som forårsaket the big bang.

 

Åja, da er det greit. Trykk og temperatur blant gasser ja!

 

......

 

Tilbake til spørsmålet mitt, hvor kom trykket og gassene fra?

 

 

Hva religion angår,så blei jeg konfirmert av økonomiske årsaker. Går kun i kirka viss det er skikkelig nød om å gjøre, les: Begravelser Bryllup!

Selv om jeg ikke er troende på en flekk, så har jeg ikke meldt me ut av staskirka. Rett og slett fordi den ikke har gjort meg noe vondt.

 

Forøvrig stemmer dette meget godt på meg selv også...

__________________

2003 Audi A4 Avant

(x)1995 Mitsubishi Colt

(x)1978 Chevrolet G20 Beauville

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår