Gå til innhold

Problem med støtdempingen


tomhel

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en Xantia 2L sedan fra 1994. Når jeg kjører over selv små dumper så vugger(veldig stutt/hardt)hele bilen. Virker litt som om det er når bakparten av bilen kommer over dumpen. Heving og senking fungerer bra. Hadde dette ikke vært en Citroen hadde jeg sagt at støtdemperene er gåen. Men siden dette er min første Citroen tenkte jeg at noen her i Forumet kunne gi meg noen tips. Jeg har sett litt på bilen og lurer på om det er hydralikk-pumpen det kan være noe galt med.(men som sagt så fungerer heve/senkingen)

Kan det være gasskulene?

Det skal jo være veldig god støtdemping på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gasskuler ja. Hvis du skal skifte de selv anbefaler jeg å løsne de når bilen står i øverste stilling OBS! BARE løsne. Ikke skru av. For da blir alt grønnt. hehe. Så senker du bilen til nederste stilling og skrur kulene av. Ny pakning på, nye kuler på. Bilen i øverste stilling og etterfyll LHM(hydraulikkvæske)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakninger pleier å følge med ja. Det finnes spesialverktøy for demontering men stor tang funker. Hvis bilen virker stivest bak ville jeg skiftet disse først og sett åssen det ble. Ang. reg.reim så er det ikke så mye hokus pokus. Låse veiv og kam. Evnt demontere øvre motorfeste for å få litt ekstra plass. Husk i så fall å sette en bukk eller jekk under motoren. Det lønner seg også å skifte vannpumpe når du først har tenkt til å skifte reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Jeg har akkurat kjøpt en Xantia 2L sedan fra 1994. Når jeg kjører over selv små dumper så vugger(veldig stutt/hardt)hele bilen. Virker litt som om det er når bakparten av bilen kommer over dumpen. Heving og senking fungerer bra. Hadde dette ikke vært en Citroen hadde jeg sagt at støtdemperene er gåen. Men siden dette er min første Citroen tenkte jeg at noen her i Forumet kunne gi meg noen tips. Jeg har sett litt på bilen og lurer på om det er hydralikk-pumpen det kan være noe galt med.(men som sagt så fungerer heve/senkingen)

Kan det være gasskulene?

Det skal jo være veldig god støtdemping på denne bilen?

 

Har samme problem med en Xantia 1993 1.8i. Demperne bak er dønn stive. Hopper nesten bare jeg kjører over en liten dump. Kan det også være en ventil som sitter fast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke gjort noe med det ennå. Bilen var på eu kontroll her for ikke så lenge sia. Fikk en del mangler. Har skifta bremseskiver og klosser bak, bremseslanger og handbrekkvaiere foran samt stabstag foran høyre. Fikk også mangel på at lastavhengig ventil sitter fast. Da ringte jeg til Citroen norge og spurte hva jeg skulle gjøre med den. De sa at det finnes ikke på bilen min. Snapdrive fjerna da den fra mangel lista, men de sa ingenting om hvilken ventil som satt fast. SnapDrive har forresten en dårlig beskrivelse av hva som er feil når de tar en eu kontroll. Det står for eksempel " Foraksel -dårlig innfestning - foran høyre" jeg måtte spørre hva slags del det gjaldt. Det jeg lurer på om det kan være en ventil som faktisk sitter fast som har noe med fjæringa å gjøre. Bilen blei stiv etter at jeg har skifta nevnte deler. Kan det være noe jeg har gjort feil/ikke gjort? Det er forøvrig ikke en stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snap drive har ikke filla peiling på citroen dessverre. Heller ikke naf. Du skifta bremseslanger? Lufta du systemet etterpå? Etterfyllte hydraulikkolje? Det stemmer at bilen ikke har lastavhengig ventil. Og det eneste som kan sette seg fast i forbindelse med fjæringen er høydekorrektørene foran og bak. Dette merker du helst på at bilen er veldig høy eller veldig lav enten bak eller foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta bremsene etterpå ja. Etterfylte ikke LHM da det var mye igjen etterpå (indikatoren på tanken var over den øverste røde linja, jeg veit den skal ligge mellom). Det eneste jeg husker å ha gjort feil var at jeg glemte å stenge "regulator release screw" som sitter på hoved akkumulatoren før jeg starta bilen igjen. Stoppa bilen og skrudde den igjen, starta bilen og alt var som før igjen, bortsett fra fjæringa bak, kan det være dette som skaper problemer for meg, har det kommet luft i gasskulene eller noe lignende? Høyden kan justeres uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok skifte kulene bak. Det hjalp i hvertfall på min bil. Jeg skifta alle seks for sikkerhets skyld. Jeg har en combi, ikke stv. men jeg har en kule i midten bak, så det trenger ikke være stv. for å ha den kula bak.

 

Men jeg mener at det er noe som ikke er helt som det skal være på min bil fordi den synker ned bak etter noen få minutters parkering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår