Gå til innhold

Hva er galt når turboen lager undertrykk istedet for overtrykk?

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

DU skreiv:

Og hvis det er stor motstand før turboen, så vil det skape et enda større vacuum, samtidig vil det skape problemer for turboen, da den må jobbe hardt for å suge til seg luft, altså klarer ikke den å sette i gang noe særlig, jeg tror kasnkje problemet ligger der.

 

 

Da ville jeg ha sjekka luftfilteret. Dette må da være potte tett. Turbo`n vil ikke jobbe noe spesielt hardere, dette på grunn av lite luft inn. (dårlig gjennomstrømning av luft) lite eksos ut. ergo ikke nokk eksos til og dra turboen. Ta av luftfilteret og prøv uten.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by kiv_tuning

DU skreiv:

Og hvis det er stor motstand før turboen, så vil det skape et enda større vacuum, samtidig vil det skape problemer for turboen, da den må jobbe hardt for å suge til seg luft, altså klarer ikke den å sette i gang noe særlig, jeg tror kasnkje problemet ligger der.

 

 

Da ville jeg ha sjekka luftfilteret. Dette må da være potte tett. Turbo`n vil ikke jobbe noe spesielt hardere, dette på grunn av lite luft inn. (dårlig gjennomstrømning av luft) lite eksos ut. ergo ikke nokk eksos til og dra turboen. Ta av luftfilteret og prøv uten.

 

 

Takk for at du skriver alt mitt både dobbelt og trippelt, det er en "quote funksjon" her, kansje letter å bruke... ;)

 

Men helt alvorlig, er det noen som kan gi en god forklaring på hvorfor det ikke er vacuum i en diesel motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diesel har jo selvfølgelig ett vakum, men det er veldig lite...

 

Grunnen til dette er at de ikke har gasspjeld(men unntak) når det ikke er noe gasspjeld får lufta inn til motoren fri flyt, det eneste vakum/undertrykk som kan dannes da er gjennom motstand i luftfilter og rør, og det er ikke stort.

 

Vet ikke hva som har skjedd på opelen her, om det er vakum i mellom turbo og innsug er det litt rart, her skal det normalt være atmosfærisk trykk.

 

Hadde tatt av slangen mellom turbo og innsug og den sugde til seg luft??? sikke på at det ikke inngående slange på turboen som er løsnet? eller slangen til innsuget?

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om dette gjelder for akkurat denne motoren, men jeg hadde en opel vectra dti (2.0 turbo diesel), denne bilen hadde vacuumstyrt wastegate så når vi skulle måle ladetrykket på denne ved å koble oss inn på slagen på wastegate fikk vi selvfølgelig ikke noe trykk på klokka, og når kompisen min dro av slangen på klokka mista vi hele ladetrykket.....

 

jeg fant aldri noen grei plass å måle på......

 

 

mvh

morten

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mortens

...denne bilen hadde vacuumstyrt wastegate ...

mvh

morten

 

Eller kansje trykkstyrt?

Kjører plenum/ladetrykket inn på wastegateklokka for å opne wastegate når ønsket trykk er oppnådd.

 

Viss ikkje så brukte kansje bilen vakum frå vakumpumpa via ein elektromagnetisk ventil (styrt av elektronikken) til å styre wastegaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mortens

vet ikke om dette gjelder for akkurat denne motoren, men jeg hadde en opel vectra dti (2.0 turbo diesel), denne bilen hadde vacuumstyrt wastegate så når vi skulle måle ladetrykket på denne ved å koble oss inn på slagen på wastegate fikk vi selvfølgelig ikke noe trykk på klokka, og når kompisen min dro av slangen på klokka mista vi hele ladetrykket.....

 

jeg fant aldri noen grei plass å måle på......

 

 

mvh

morten

 

 

Høres veldig rart ut. Dette skulle gidd fritt ladetrykk... en WG kan ikke styres av vacuum, enkelt og greit. Dette fordi det er ved et visst trykk den skal åpne, og da er det ikke noe vacuum til stede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er helt på vidda her,men vi har en Passat 1.9 Tdi, denne lader faktik bittelitt på tomgang, men hvis dere skal sjekke om turboen funker er det jo bare å sette den i gir, dra på brekket og slippe clutchen litt og la den jobbe..... Hvis den ikke begynner å blåse da, da synes hvertfall jeg det må være noe veldig rart, og hvertfall hvis den suger som det er nevnt her, det er jo ikke mulig:rolleyes:

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

 

Høres veldig rart ut. Dette skulle gidd fritt ladetrykk... en WG kan ikke styres av vacuum, enkelt og greit. Dette fordi det er ved et visst trykk den skal åpne, og da er det ikke noe vacuum til stede...

 

Det vinnes 2 typer WG. En trykkstyrt og vacum styrt. Vacumstyrte finnes på de fleste tdi biler. Skal du måle trykket borrer du enkelt og greit ett hull i trykkrøret mellom cooler og innsug. Og monterer en trykkmåler der. WG på 1.9 tdi motoren til vag. Blir styrt av en magnetventil. Denne åpner når ønsket trykk er oppnådd. Og det er det vacumen som styrer wg. Hvis du tviler. Napp da av vacum slangen til WG og stikk fingeren din dit. Du vil da kjenne det suger.

 

Jeg er klar over QUOTE funksjonen....

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

 

Det vinnes 2 typer WG. En trykkstyrt og vacum styrt. Vacumstyrte finnes på de fleste tdi biler. Skal du måle trykket borrer du enkelt og greit ett hull i trykkrøret mellom cooler og innsug. Og monterer en trykkmåler der. WG på 1.9 tdi motoren til vag. Blir styrt av en magnetventil. Denne åpner når ønsket trykk er oppnådd. Og det er det vacumen som styrer wg. Hvis du tviler. Napp da av vacum slangen til WG og stikk fingeren din dit. Du vil da kjenne det suger.

 

Jeg er klar over QUOTE funksjonen....

 

 

1: Vel, da er det magnetventil styrt da....

 

Bare litt mobb på den quote saken skjønner du vel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kiv_tuning

min caddy 1.9 tdi, lader ca 0.9bar og 1.4 i over boost... skal ikke kødde med tdi motorer...hehe

 

heisann, jeg har en TDk med hele 75 HK, har vert i konakt med noen på VW-Audi klubben sitt forum, der er noen galninger som lader TDKene sine som er gått 350 000 km på rund 1.4 bar!! og de holder. men ryker noe j..... :D

og disse motorene er jo bare frem med skrujernet så ordner det seg, og så MÅ man ha intercooler..

 

Og du med caddyen din hvor mye er orginalt med trykk og hester på den? og hvor mange hester har du ved 0,9 og 1,4? og klarer clutsjen å holde igjen?

 

mvh

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår