Gå til innhold

Hvilken motor passer best til overlading?

Ranger emnet


Actros2554

Anbefalte innlegg

Hallois!!

 

Skal bygge meg banebil,og har mulighet for å få en Volvo 240 til skrotpris(en kompis sin,men har ikkje sjekka modell eller noe).

 

Det eg lurer på er som topic sier:Hvilken motor er best egna?

 

Kriteriene eg har satt foreløpigt(hvis det blir Volvo i det heile tatt da...) er at motoren må ha:

 

* Innsprøyting

* 4 ventiler pr syl.(minst)

* stempelkjøling

* sterkest mulig org. bunndel(smidd veiv etc.) Ikkje et must ettersom dette blir oppgradert.

* Mest antall og sterkest opplagring på veiv

* Sterk topp

* Kort og godt,gode potensiale for stor effektøkning!

 

Har jobbet som mekaniker før så bygging bør gå greit,men Volvo har eg aldri vært borti før så er helt grønn når det gjelder hva som egner seg best av motorer og hva som trengs.

 

Blir et budsjett-bygge,men godt over 350 gamp er et must!

 

Så kom med innspill(helst fakta,ikkje synsing )

 

:helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sats på b230f, b230et(råder MÅ byttes)b230ft eller fk... alle rødblokker er stort sett like, men noen forandringer har dem jo fått. Skal du ha en med 16v org, så gå for b234f. denne har en topp som flower bedre enn b204ft. Girkasse bør du ikke bruke ifra volvo, da dem aldri har hatt ei særlig bra kasse. M90 er den beste av dem, samt m50 eller M51?

Diff bør du gå for truetrack, om du skal ha en del effekt. Denne passer i 1031akselen, mulig i 1030akselen også. Org lamelldiff er dritt på bane.

Men gå for volvo, konge bil å skru på, driftsikkert (omdu ikke skal lade 2-3bar)

Sikkert andre her som kan hjelpe deg bedre enn meg.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha 4vt, så må det bli en topp fra b234f som sitter i en del 740/940 glt.

Er absolutt olle noen spesiell hensikt med den lave effekten du skal ha.

Motor fra en 95+ 940 er vel det billigste valget å få effekt ut av.

Girkasse blir som oftest hentet fra en BMW.

 

Evnt. kan du bygge på en motor fra f.eks 850R, men da må det litt mer tilpassning til.

Like greit med f.eks en M50 da.

 

Når det gjelder bakaksling, så bare sleng inn en Truetrac sperre (med forbehold om at du har 1031 bakaksling).

 

Edit: Var visst noen før meg.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så B234F er et godt alternativ alså. Er denne overlada orginalt,og har denne stempelkjøling?

850R motoren,er dette en turbomotor? Og hvor mangen ccm og effekt er den på?

 

350 hester er ikkje målet,det er jo å få mest muligt sjølvsagt. Men i første omgang blir det nok rundt 350-450 ettersom pengene setter en stopper for økt hk. Har nettopp bygget opp en Bmw M3 så må få penger på bok igjen serru,hehe...

 

Og hva menes med "rødblokk"? Er dette en spesiell motorserie/bunndel? Kjennes igjen på fargekoden(rød) på blokka antar eg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødblokk er den gamle motoren som stod i alle volvoer med bakhjulstrekk og 4sylindere (bortsett fra 340).

Du trenger IKKE 4v pr syl for å få 450hk! B234F er ikke overladet orginalt. Men den er så absolutt et godt utgangspunkt. Bare å fjerne balanseakslene. Men denne motoren har fordeler bak på toppen, og ikke mulighet for blokkmontering som di andre motorene har. Det gjør at den kan være vrien å stappe inn i en 240. 850R motoren er en rekkefemmer i alu, med 4v pr topp og turbo.

 

Rødblokka er rød ja, og hvitblokka (alumotorene) er... ja den er hvit ;)

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødblokk er den gamle motoren som stod i alle volvoer med bakhjulstrekk og 4sylindere (bortsett fra 340).

 

Joda, rødblokka har stått i 340 også den gitt. Kom vel sånn omtrent i 1981 i 343 og 345 DLS og GLS. Senere satt den i noe som ble kalt 340 DL 2,0 eller noe sånt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, rødblokka har stått i 340 også den gitt. Kom vel sånn omtrent i 1981 i 343 og 345 DLS og GLS. Senere satt den i noe som ble kalt 340 DL 2,0 eller noe sånt.

 

Ok. Jeg trodde det var bare 360 som hadde rødblokka, og 340 hadde renault motor.

Nissan Primera SRi 1996

X-BMW 520i 1991 X-Volvo 745 GLT 16v 1990 X-Volvo 360 STING 1988 X-Volvo 740 GL 1986 X-Volvo 245 gl 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte eg sko bygga meg ein maskin eg o nå på ein 450hk ca.

der kommer nok oppsette i første omgang til å bli:

 

Motor:

-B230FT Blokka fra 93+ pga underspylinga

-16v topp, porta, større ventiler, kommer til å kjøre med originale løftere der på første bygg

-smidd innmat selfølgeligt

-custom innsug og grenrør

-turbo er eg usikker på

-datasprut (en selfølge) men ikkje bestemt meg for kass ennå

-store dyser

 

Girkassen kommer nok til å bli ei tremec TKO 600 eller T-56

 

bakasling, prøve med originale stikkakslinger med det første men skal ha meg ei truetrack sperr, og skifte resten av innmaten til sterke saker.

 

sikkert mer også, men kommer ikkje på alt i farten

 

Mvh Meg=)

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: takk for alle svar og innspill,begynner så smått å komme inn på motorkoder etc !! :)

 

Snakka med karen som hadde bilen nå,var visst en B230F motor som stod i bilen. Men noen meir dyptgående info om denne motoren hadde han ikkje. Men forstått det sånn at denne er ganske solid,og med en grei topp?!? Men har ikkje underspyling/stempelkjøling?

 

Bortsett frå at stempela ikkje har "plass" til en 16v topp pga ventilane,passer toppen frå en B234 rett på en B230,mht også olje/vannkanaler? Og turbo eksosmanifoiler fra andre motorer passer på B230 og B234 topper?

 

Bilen er vel mest for å ha det morro på Rudskogen og Våler etc,har ikkje tenkt på noken spesiell klasse. Blir å ta det som det kommer. Har ikkje penger(enda) til noe ekstremt bygg:)

 

Er sikkert mangen "lure" spørsmål,men er som sagt ny på Volvo:)

 

Men eg trur det blir et bygge på motoren som står i bilen,nemlig en B230F!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål i tillegg: bilen var tidlig 80,men motoren var ikkje orginal på denne. Forstått det slik at de tidligste B230F motorene ikkje har svinghjulssensor og noen andre småting som de seinere har,is that correct? Hva er forskjellene på desse årgangene egentlig,og kan desse ulike sensorer og givere ettermonteres isåfall(skifte svinghjul,borre feste til sensorer osv.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230f ( lh 2.4 )

har svinhjulssensor.

 

om du får tak i en B230 Fk\Ft fra 91 eller nyere så har du bunndel til 300 ærlige hk.

 

531 toppen klarer 300 hk uten og portes så mye.

 

Denne berømte underspylingen er ikke så viktig som folk skal ha det til annet en at den er prevantiv mot skjørtebank.

 

T304 steg3 ar .63 holder fint 300 hk uten og jobbe seg i stykker, billig og bra turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår