Gå til innhold

Problem med "spretting" på banekjøring

Ranger emnet


NM-Performance

Anbefalte innlegg

Hei... tenkte jeg skulle legge ut et spørsmål her....

 

Har en bil, oppsatt for banekjøring! Problemet mitt er at den driver å stusser/spretter i harde svinger....

 

I raske svinger merker jeg ingenting til dette, men i midels raske/trege svinger er det akkurat som den hopper på framenden.....

 

Har ingen erfaring med baneoppsett og sånne ting.... Har et ganske stivt oppsett på bilen. Har prøvd med mykere krengestag uten noe forbedring. Samme resultat med både gatedekk og slicks. Ca 2 grader negativ camber. Har prøvd å flytte tyngdepunktet lengre bak, både med høydejustering og vektfordeling. Uten merkbar forskjell.

kan det være fjærene som rett og slett er for stive??? Tyngdepungtet som er helt feil?

 

Kan jo nevne at det gjelder en volvo 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... tenkte jeg skulle legge ut et spørsmål her....

 

Har en bil, oppsatt for banekjøring! Problemet mitt er at den driver å stusser/spretter i harde svinger....

 

I raske svinger merker jeg ingenting til dette, men i midels raske/trege svinger er det akkurat som den hopper på framenden.....

 

Har ingen erfaring med baneoppsett og sånne ting.... Har et ganske stivt oppsett på bilen. Har prøvd med mykere krengestag uten noe forbedring. Samme resultat med både gatedekk og slicks. Ca 2 grader negativ camber. Har prøvd å flytte tyngdepunktet lengre bak, både med høydejustering og vektfordeling. Uten merkbar forskjell.

kan det være fjærene som rett og slett er for stive??? Tyngdepungtet som er helt feil?

 

Kan jo nevne at det gjelder en volvo 240.

 

Må tillføye at det fungere grisegodt, det er etter min mening utrolig godt grep i bilen. Men liker ikke dette problemet, og tror det kunne vært mye bedre om jeg hadde fått vekk dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare gjetter, men har du kappet fjærene for mye? Høres ut som at fjærene når bunnen og spretter på de stopputene, hvis du skønte hva jeg mente med det?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stive fjærer og/eller for mye kompresjonsdemping i demperene dine foran. Evt for liten returdemping,eller all of the above. Har du noe justering på de?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stive fjærer og/eller for mye kompresjonsdemping i demperene dine foran. Evt for liten returdemping,eller all of the above. Har du noe justering på de?

 

Har desverre ikke noe justering på dempere.

Er gule R-sport dempere. KAn godt tro at det er formye kompresjonsdemping, For dem er ganske stiv i kompresjon!

 

Takk for gode tipps!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke noe justering på dempere.

Er gule R-sport dempere. KAn godt tro at det er formye kompresjonsdemping, For dem er ganske stiv i kompresjon!

 

Takk for gode tipps!

Har vært borti dette selv, demperen går i bunn i raske svinger og vil ikke bounce,

mens i trange \ trege svinger går fronten og "spretter".

 

du kan overhale demperen eller bytte ut, kollevold har Billstein "racing" som fungerer meget godt, alternativet er coilovers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule R-Sport har bare 100 i kompresjon da, men 360/400 (f/r) i retur.

 

Jeg hadde samme "sprette" effekten når jeg kjørte på gule koni og senkefjærer, men etter jeg monterte bilstein cs, ble det tusen ganger bedre.

 

Da kjører jeg med 225/35-18, 24mm krengestag fremme, polyforinger, gt-stag, omp hjulhus tårnstag++.

ShockDyno_R-SportFront.jpg

ShockDyno_R-SportRear.jpg

 

gr.a. demperene hadde:

Compression: 150 Nm. Rebound: 450 Nm.

 

Bilstein Rally (300/200) (275/200)

Bilstein Clubsport (250/125) (270/125)

Bilstein Racing (xxx/xxx) (270/125)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti dette selv, demperen går i bunn i raske svinger og vil ikke bounce,

mens i trange \ trege svinger går fronten og "spretter".

Hvis den bunner er det for lite kompresjonsdemping og for mye retur... Lurer på om jeg ikke misforsto litt: Føles det som fronten "stusser og flyter litt oppå" eller er det fysisk opp-og-ned-risting?

 

Hvor mye synker demperen sammen fra hjulet treffer bakken til bilen står selv? Og,bruker den mer enn 2/3 av vandringa foran før hjulene låser ved normal hard brems? (dvs ikke ved å stampe den inn for å låse de,men for maks retardasjon).

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er pga. bilen er for lav, så demperene arbeider ikke i sitt optimale arbeidsområde når bilen står på hjul.

 

Dvs. kortere dempere er en fordel med en senket bil, da de vil dempe små ujevnheter mye bedre, istedenfor å hoppe bortover.

 

jfr. mine erfaringer med gule koni vs. bilstein cs.

bilstein racing ville jeg bare brukt om jeg bare skulle kjøre på veldig fin asfalt hele tiden.. bilstein cs er bedre til allround, krenger mindre enn koni, men demper bedre de første ujevnhetene.

 

Gir en mye mer "tight" følelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er pga. bilen er for lav, så demperene arbeider ikke i sitt optimale arbeidsområde når bilen står på hjul.

 

Dvs. kortere dempere er en fordel med en senket bil, da de vil dempe små ujevnheter mye bedre, istedenfor å hoppe bortover.

Demperlengden tror jeg ikke er spesielt relevant...derimot hva de har av lav- og høy-hastighetsdemping i seg. Har de lange demperene et lenger utslag før lavhastighetsdempinga er den samme som i de kortere,jobber ikke dempinga i det hele tatt over små dumper..

 

Eller de kanskje bare har en demperhastighet,nemlig høyhastighetsdemping,hvilket forklarer at de kortere håndterer små dumper med høyhastighets-dempinga siden utslaget er større i relasjon til demperens volum.

 

Er bilen for lav,er det et fjær/vekt/ride height-problem,og ikke demperenes feil...mener nå jeg.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår