Gå til innhold

Golfen napper med lite/uten trykk på gassen

Ranger emnet


aboutblank

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har laget en lik tråd på teknisk forumet, men håper på litt bedre respons her :). Ble litt usikker på om jeg skulle lage egen tråd eller skrive i "Die Aller Vaerste's store spørretråd" (kjøpte bilen av polardego for 2 år siden i september), men der var det allerede så mange spørsmål, så da laget jeg en ny tråd.

 

Jeg har prøvd å søke, men finner ingen svar. Så håper dere kan hjelpe.

 

Det er snakk om en 1982 golf C med 1,5l motor.

 

Som tittelen sier så "napper" det i golfen min når jeg gir lite eller ingen gass (foten av pedalen). Det skjer når den er kald og varm og i alle gir. Selv om det merkes mest på lav fart i første og andre gir.

 

Jeg har hørt at det kan være tegn på for mye luft i forgasseren, men hvordan sjekker jeg det? Og er det noe jeg kan justere på for å få mindre luft i forgasseren?

 

Det går greit å kjøre bilen nå, men skal på noen "langturer" snart og hadde vært litt mer komfortabel hvis jeg hadde fått ordnet dette før det!

 

På teknisk forumet fikk jeg tips om å sjekke pakningen på forgasseren. Er det denne som sitter under forgasserlokket (eller hva det nå heter)?

 

PA070182.JPG

Litt slitt ja.

 

Potato tipset om å skifte plugger og pluggledninger. Det gjorde jeg for ca 9 måneder siden. Da skiftet jeg også andre tenningsdeler. Skiftet stift igjen for et par måneder siden. Stiftåpningen er så nærme 0,4mm som mulig.

 

Jeg er ikke den største mekanikeren, men pleier å finne ut av ting. Men her står jeg bom fast. Håper dere kan hjelpe meg!

 

Kan ta bilder og opptak av lyd hvis det skulle hjelpe på noen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På teknisk forumet fikk jeg tips om å sjekke pakningen på forgasseren. Er det denne som sitter under forgasserlokket (eller hva det nå heter)?

 

Det er pakningen mellom gasser og innsug som normalt er slitt.

Går an å bikke på gasseren mens du sprayer startgass rundt, du vil da merke fort om det er hull i den.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakninga du har tatt bilde av er den mellom luftfilterboksen og forgasseren. Startgasstipset som ManiaCoupe kommer med er alltid en vinner.

 

Eventuelt er en/flere av vakuumslangene dine mindre bra. Går den på tomgang?

 

Jeg er litt usikker på når det napper ut fra beskrivelsen din. Er det slik at det napper når du kjører i forholdsvis lav hastighet (da helst i 1. eller 2.) for så å gi på? Er det vanskelig å ta bakkestart i revers uten at det ser ut som at det er første gang du kjører bil? I så fall kan det være det bakre motorfestet ditt som er slapt i fisken.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe startgass i morgen etter jobb og prøve trikset til ManiaCoupe da.

 

Det napper når jeg gir lite gass, eller ingen som jeg sier.. Eksempel:

Snilekjøring i byen

Kø på E18

I nedoverbakker hvor jeg bremser på giret

osv...

 

Det er ingen voldsom napping, men man merker det godt.

Når jeg gir litt mer gass så slutter det å nappe. Om dette er fordi jeg gir mer gass eller fordi den går opp på høyere turtall er jeg ikke sikker på.

 

Fikk tilbud på en 83 modell i dag. Den har stått i et par år nå, men starter uten problemer. Skulle få den veldig billig. Tenker jeg kjøper den og bruker den som delebil :).

 

Bilder her, min gode venn simen er modell:

http://home.online.no/~iv-oed/Golf/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pakningen mellom gasser og innsug som normalt er slitt.

Går an å bikke på gasseren mens du sprayer startgass rundt, du vil da merke fort om det er hull i den.

 

Hvis jeg har forstått det riktig (er vel greit å sjekke). Jeg bikker og sprayer på startgass mens motoren er i gang.. Og hører derfor om gasseren trekker startgass der hvor den vanligvis trekker luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakninga du har tatt bilde av er den mellom luftfilterboksen og forgasseren. Startgasstipset som ManiaCoupe kommer med er alltid en vinner.

 

Eventuelt er en/flere av vakuumslangene dine mindre bra. Går den på tomgang?

 

Jeg er litt usikker på når det napper ut fra beskrivelsen din. Er det slik at det napper når du kjører i forholdsvis lav hastighet (da helst i 1. eller 2.) for så å gi på? Er det vanskelig å ta bakkestart i revers uten at det ser ut som at det er første gang du kjører bil? I så fall kan det være det bakre motorfestet ditt som er slapt i fisken.

 

Hei

 

Slenger meg på her jeg... Dette med bakkestart i revers kjenner jeg meg igjen i. Bakre motorfeste, er det da snakk om det som står i bakkant på girkassen?

90' Golf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pakningen mellom gasser og innsug som normalt er slitt.

Går an å bikke på gasseren mens du sprayer startgass rundt, du vil da merke fort om det er hull i den.

 

Da har jeg vært ute med startgass og konkludert med at forgasseren trekker luft!

 

Jeg hadde bilen på tomgang og sprayet rundt. Motoren fusker litt når den står for seg selv.. Når jeg sprayet på områdene markert på bildene ble den plutselig stabil. Fikk best resultat på bilde 1 og 2.

 

luft1.jpg

 

luft2.jpg

 

luft3.jpg

 

Jeg går ut i fra at det er en pakning eller noe i den duren som er slitt.

 

Hva skal jeg kjøpe? Finner ingen "forgasserpakninger" noen steder.

På biltema har de forgassertilkoblinger (bare for 1,6L (82-84 mod, motor HN)), er det slik jeg skal ha?

 

Når jeg får kjøpt inn det jeg trenger, hvordan får jeg løs forgasseren? Vi fant ingen skruer eller muttere som holdt den på plass :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben er gjort på få minutter. Du skrur av forgasseren på toppen altså under luftfilterboksen. Husker ikke om der er umbraco eller vanelig, men de går iallefall ned i manifoilen. Nei det er jo ikke en sånn flens som det er på 2E2 osv, men mer en vanelig pakning. Jeg bestillte den på møller tror ikke du får den noe annet sted. Det er en 1B3 gasser du har om jeg ikke tar feil, da er det iallefall sånn..

 

Lykke til..

_____________________________________________

Bjorn Lunas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo lett ut. Du har helt rett når du sier 1B3 :).

Må den bestilles på møller så er det vel litt leveringstid, og jeg skal på tur på torsdag!

 

Ville det funke å smøre på en tetningsmasse for å hindre den i å trekke falsk luft (som en midlertidlig løsning selvfølgelig)? Hvis ja, noen tips?

 

Bare å skru av gasseren, legge Tec7 eller lignende mellom pakning og manifold og gasser og manifold, ev guffe på litt rundt.

VW Audi club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår