Gå til innhold

Turtallproblemer (Audi A3)

Ranger emnet


HoaxiePowah

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat hatt inne min audi a3 på service. Toppen på motoren ble skiftet sammen med endel reimer (viftereim og endel andre motorreimer). Når jeg fikk bilen levert tilbake opplevde jeg at bilen hadde problemer med å finne ret turtall til tomgangen. Det vil si, hvis jeg gir litt gass og slipper så detter turtallet med til 300-400 og den holder på å dø ut før den tar seg opp igjen til rundt 900-1000. Jeg reagerte selvfølgelig på dette og leverte den igjen inn til mitt audi verksted. Etter en par minutters inspeksjon finner mekanikeren følgende: "RENGJØRING OG GRUNNJUSTERING AV GASSPJELD". Ifølge dem var det 99% sjangs for at dette var problemet. Så jeg godtok dette ok lot dem rengjøre og justere gasspjeldet mitt. Når jeg mottok bilen etter service viste det seg at dem vistnok ikke hadde greid det dem skulle gjøre. Bilen var enda ikke helt normal på tomgang turtallet. Dem hadde vistnok prøvd å justere i over en time. Dem mente at denne elektroniske delen som styrer dette gasspjeldet var deffekt slik at dem ikke greide å justere turtallet. Dem rådet meg så til å bytte denne elektroniske komponenten og dette kom vistnok på en prisslapp for rundt 7500,- inkludert arbeid. Jeg sa meg ikke villig til å gjøre noe med dette på det aktuelle tidspunk. Når jeg da prøvde bilen min etter servicen (som jeg selvfølgelig slapp å betale) merket jeg at bilen ikke lenger slett på tomgangsturtallet. Det vil si. Den sank nå lenger aldri så langt ned som 400 omdreininger hvor den holdt på å dø ut. Isteden la den seg hvor den burde ligge. Men likevel virket ikke alt helt normalt, hvis jeg ruset bilen litt med turtall og slapp så ut gassen la den seg automatisk i 2000 omdreininger som "tomgang". Finner dette litt merkelig. Virker rett og slett som om dem har prøvd å justere og fikk det litt til men har justert opp til ett helt merkelig turtall. Den er helt jevn..holder akkurat 2000 omdreininger. Har lest litt i min audi bok også og ifølge den kan det være mange grunner til at bilen holder feil turtall i tomgang. Noe som står nevnt var "feiljustert motorreim" (husker ikke i farten hva motorreimen het). Siden bilen ikke hadde disse problemene før toppen av motoren og alle reimene ble byttet virker det mye mer sansynlig at dette er grunnen til at motoren sviver på tomgang. Dette vil dem selvføgelig ikke innrømme hos min audi leverandør (elendig service). Når det og virker som dem har greid å justere på gasspjeldet så virker det heller ikke logisk at denne delen er deffekt? Syns uansett dette er meget rart.

 

Noen som har opplevd noe lignende før eller har andre synspunkter angående saken? Eller noen med litt teknisk innsikt?

 

Håper på litt svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste foresten akkurat posten til Robert. Problemen hans ligner misstenkelig på mine. I og med at han og akkurat hadde byttet toppen da problemene inntraff? Hvordan bør jeg isåfall gå frem og mye tyder på at det kan være en reklamasjonsak? Reperatørene vil antagligvis benekte dette og prøve å gi andre ting skylden. Til opplysningens skyld..her er linken til Robert sin post

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=8668&perpage=15&pagenumber=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor iallverden ble toppen skiftet ??

 

 

De har jo driti seg skikkelig ut fordi de ikke klarte å få sammen motoren din igjen slik den var i utgangspunktet. Og nå skal liksom du betale for det...

 

Jeg hadde blitt så forbannet.... hvorfor lar de en fjols skru på slike ting. Gå rett til sjefen og be dem rette opp i dette straks, nytter ikke snakke med de på gulvet.

 

Glad jeg slipper slikt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti lignende sak før, dog med min Vw Golf IV.

Samme symptom som bilen din, den hold på å stoppe hvis jeg rusa motoren og slapp gassen fort......turtallet gikk helt ned til

2-300 og motor ble nesten kvelt, men tok seg opp igjen. Det suppegjøkene på verkstedet sa at de måtte "gjunnjusteje" gasspjeldet siden mekanikeren hadde problemer med sin r.

Noe de ikke klarte å gjøre siden dette viste seg å være umulig på Golf IV?????? javel....bytte hele greia sa de.....neppe.

Har renset spjeldet med isopropanol. Bilen virker helt fint enda....

Så død over Vw-mekanikeren med lese og skrive vansker.

lykke til..

Ingen ting er som lukten av eskos, masse nydelige små rumper, og en halv liter med go gammel hjemmebrent:) Ring meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Prikken

Har vært borti lignende sak før, dog med min Vw Golf IV.

Samme symptom som bilen din, den hold på å stoppe hvis jeg rusa motoren og slapp gassen fort......turtallet gikk helt ned til

2-300 og motor ble nesten kvelt, men tok seg opp igjen. Det suppegjøkene på verkstedet sa at de måtte "gjunnjusteje" gasspjeldet siden mekanikeren hadde problemer med sin r.

Noe de ikke klarte å gjøre siden dette viste seg å være umulig på Golf IV?????? javel....bytte hele greia sa de.....neppe.

Har renset spjeldet med isopropanol. Bilen virker helt fint enda....

Så død over Vw-mekanikeren med lese og skrive vansker.

lykke til..

 

Vært borti problemet 2 ganger selv....

 

Hva slags motorer har dere hatt det på? 1,6 l Golf 3 og 1,6 lBora jeg....

Gikk ikke som de sku de heller... Og fikk beskjed av verkstedet at jeg måtte skifte gass-spjeldet begge gangene.... Fikk tak i brukt heldigvis.... Men de har ikke snøring i det hele tatt så kunne sikkert ha gjort det enklere..... Og billigere... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1.6 motor. Jeg har også prøvd å snakke med sjefen for mekanikerene. Han er en idiot og beneker at det kan være noe dem har gjort. Skal ikke påstå at jeg har noen ekstrem innsikt i motorer jeg men all logikk sier jo at det er sansynlig det kan ha vært noe dem har gjort når den oppfører seg slik rett etter toppbytte. Og når det til og med står oppført som mulig grunn i audi boken. Den var helt fin før jeg leverte den inn. Når til og med ikke rensing fungerte? Skal liksom denne komponenten ha blitt ødelagt mens den var hos dem? All logikk tilsier dette er dems feil, dem vil bare ikke ha regninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by a3fanatic

Har 1.6 motor. Jeg har også prøvd å snakke med sjefen for mekanikerene. Han er en idiot og beneker at det kan være noe dem har gjort. Skal ikke påstå at jeg har noen ekstrem innsikt i motorer jeg men all logikk sier jo at det er sansynlig det kan ha vært noe dem har gjort når den oppfører seg slik rett etter toppbytte. Og når det til og med står oppført som mulig grunn i audi boken. Den var helt fin før jeg leverte den inn. Når til og med ikke rensing fungerte? Skal liksom denne komponenten ha blitt ødelagt mens den var hos dem? All logikk tilsier dette er dems feil, dem vil bare ikke ha regninga.

 

Hmmm.... Kan virke som om det er noe med de 1,6 l motorene....

 

De innrømmer aldri at de gjør noe feil, satser på at kunden skal gi seg...

 

Tok den ene drivakslingen på Boraen. Brukte ei uke på å skifte den... Fikk den tilbake og var noe som var galt. Smalt å låt noe fælt i motoren samtidig som girkula sto og "rørte" på seg i 2 og 4 gir... Dro tilbake dagen etter, de hadde ikke merka noe.. Lurte på hva det var og om det hadde noen sammenheng med det de hadde gjort.... Nei, det visste de ikke men det trodde de ikke.... Måtte ha bilen der litt for å sjekke.... Skifta alle motorfestene osv...

Tilslutt den 4 uka så kom de på at de sku prøve å skifte den andre drivakslingen.... Så hadde jo en "liten" sammenheng...

Slapp å betale for timene deres som de hadde når de prøvde å finne feilen, men de prøvde seg på det oxo.... Men var uten bil 1 måned.... Fy Faen.

Måtte få ut litt sinne her....

Merkeverksteder suger big time.

Visste ikke at S3'en min hadde turbo engang... :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by taxidriver

gran auto det veit du;) var det han tom erik som presterte å si det eller??

 

Husker ikke hvem av dem, like udugelige alle sammen.... :mad:

Må stikke bortom der snart. Høre om jeg har fått lakkstiften min jeg bestilte i mai. Var restordre fra Tyskland så kunne ta litt tid.

Var ikke så nøye synes de, fikk lakk-koden så jeg kunne dra til en lakkerer om det hasta..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var innom hos audi idag igjen. fikk snakket med en mekaniker som vistnok var ekspert på audi. han var langt hyggeligere og mente at det var problemer med 1.6liters motorene til audio og vw på grunnjustering. han mente også at man kunne la bilen stå frakoplet fra strøm 1døgn for å få nullstilt komponenten for å så grunnjustere igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at den pulserer slik kan være to ting som jeg vet om.

1.olje film i spjellet, men dette hadde du sjekket.

2. det kan faktisk være at batteriet ditt er litt dårlig.

 

Hadde dette på min faktisk, den gikk fra 200-1500 o/min ca og jeg renset gassspjellet 3 ganger uten at det hjalp.

 

Så byttet jeg batteri og vips så blei det bra.

 

NB hver gang du tar av pluggen til gassspjellet eller tar av batteri polen må gassspjelet grunninnstilles.

 

Dette kan gjøres uten diagnose verktøyet.

 

Åpne panser og førerdør.

Sett på batteri polen

slå på tenningen og la den stå med tenning på i ca 3min.

slå av tenning

start bilen.

 

Dette virker nå hverfall på 1.8T motoren

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by borabora

 

Så dette skal gjøres om man bytter batteri da?

 

Merkeverkstedet har ikke gjort det på bilene mine....

 

Ja det skal gjøres, for når man tar av batt. polen så vil grunninnstillingen forsvinne.

 

Dette kan gjøres enten med vagcom eller manuelt.

Hvertfall så gjeller dette 1.8T motoren som jeg har, men regner med at det gjeller de andre typene.

Passat 1.8T variant

Bilen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår