Gå til innhold

Kjøpe veteranbil som første bil

Ranger emnet


Andreas3625

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er snart 18 år. Jeg har veldig lyst på en veteranbil som første bil. har helst lyst på en camaro, challenger, charger eller mustang. Problemet er at de er så dyre. Men i går kom jeg over denne; http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10496393&sid=xz17abc5fc1G106683

 

JEg lurer på om det er noe lurt med veteran som første bil? noen erfaringer. det er sikkert en del som kan gå galt. Lurer også på om det er noe å bruke 55000 på den bilen over?

 

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. jeg er snart 18 år. Jeg har veldig lyst på en veteranbil som første bil. har helst lyst på en camaro, challenger, charger eller mustang. Problemet er at de er så dyre. Men i går kom jeg over denne; http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10496393&sid=xz17abc5fc1G106683

 

JEg lurer på om det er noe lurt med veteran som første bil? noen erfaringer. det er sikkert en del som kan gå galt. Lurer også på om det er noe å bruke 55000 på den bilen over?

 

takker for svar

 

den så ikke så dum ut.. men HUSK: Moms, vrakpant og engangsavgift er ikke inkludert i prisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

398,- året i årsavgift, 2-3000,- i forsikring (årlig)... Veldig bra for å være førstebil det. Vrakpant er vel snart på 4000,- og engangsavgift er på 4500,- og momsen blir da 13750,- om det er 55,000 som er prisen han kjøpte den for.. dette må du iallefall sjekke ut, for om den var på betydelig mer så øker nok momsen betydelig mer å.

 

Da i alt koster denne:

 

77,250,-

 

Litt for mye for en førstebil egenlig, men, men... :)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å kommentere det med om å ha en veteran førstebil er fornuftig tar jeg her. ;)

 

 

Vel.. det positive som kommer ut her er da at du forhåpentligvis kommer til å få et nytt syn på bil når du har veteran. Jeg hadde en corolla som førstebil, og da ville jeg sote rutene, senke, nye seter, MOMO.. etc etc.. dette er ..æsj!

Det er my mer verdt å få bilene strøken og skinnende enn å plassere på dem plastikk og bling. Så etter jeg fikk min veteran så gikk pengene til noe my mer fornuftig. feks. overhaling, rustsveis, orginal skjerm. (sjekk Harrypolititråden i alt mulig).

 

Uansett, det med førstebil handler om å ha en bil som du kan tilpasse dine kjørekunskaper i, ikke koste deg ukepengene og som du er sikker i. Og husk at du vil også kjøre på vinteren, og veterankjøretøy er som regel langt ifra 'gode' å bruke om vinteren. Dette er fordi:

 

*De har dårlig varmeapparat

*Dårlig velikehold de 30 årene før du fikk den i garasjen din, før så smurte de bilene i salt skjønner du :D

*Ikke så myke i svingene, NOE som vi har masse av i Norge

*Nevnte jeg at de er kalde...?

 

Det som er bra med å ha en nyere førstebil er at du får sikkerhetsutstyr med som feks. airbag, abs, forsterket karosseri.. og selvfølgelig, de varmer segselv utrolig fort.

Så har de ca. mer brukshester (amcars er muskelbiler ja, men fy som de er til å bruke om vinteren).

 

 

Konklusjon er da:

 

Skaff deg en bil fra 93- med turboDiesel helst japsebil eller vw.

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg starta med en veteran som førstebil. Stakk t england henta en bil som heter Reliant scimitar. Glassfiber bil med ford v6 under panseret. Bilen kosta 9000kr. Fikk masse bil for pengene.

( ) Opel Commodore c 2.8 82mod.

(x) Opel omega B 2.5 v6 24v 95mod.

(x) Opel Omega A 2liter 93mod.

( ) Reliant Scimitar GTE 3L v6 74mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amazonen var (og er) min førstebil, den ble kjøpt når jeg var 16 så den fikk to-tre år med vask og polering før den virkelig ble tatt i bruk. Men jeg er litt nøye av meg, så bilen kjøres sjelden i regnvær, og den skal iallefall ikke ut i vinter, men det er en annen sak. Tviler dog ikke på at den hadde greid seg greit, da varmeapparatet er litt hypert. (Ikke gåent, bare litt vel ivrig.)

 

Men jeg vil iallefall anbefale "gammelbil" som førstebil, har flere bekjente som har begynt med gamle biler, og vi har alle hatt positive opplevelser. Som Sower sier, så tror jeg også at man får et litt annet syn på bil med en "old-timer", jeg har iallefall nesten et romantisk forhold til bilen min, og det er veldig moro med all oppmerksomheten man får med den. Det er sjeldent man får tanke i fred, får å si det sånn :)

En annen ting er jo at det fører med seg en del utgifter, både faste og uforutsette. Disse gamle bilene drikker jo som regel endel bensin, og det hender jo støtt og stadig at noe må byttes. Jeg føler meg likevel rimelig trygg på at de fleste føler at det er verdt det :)

 

Ble litt tekst dette, men håper det var til hjelp..

1970 Volvo Amazon - deler ønskes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... delene til gammelbilene er ikke dyre da, finnes mye repro og om du vil gå for deler som var fabrikknye tilbake i 51, så må du vel hoste opp en formue ja.

Og det er ikke alle gammelbilene som sluker drivstoff da,

vw boble + mange andre vw modeller, mini, saab.. etc.

De greier seg fint på en 0,5 mila. (orginalmotorer)

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 2 months later...
Og for å kommentere det med om å ha en veteran førstebil er fornuftig tar jeg her. ;)

 

 

Vel.. det positive som kommer ut her er da at du forhåpentligvis kommer til å få et nytt syn på bil når du har veteran. Jeg hadde en corolla som førstebil, og da ville jeg sote rutene, senke, nye seter, MOMO.. etc etc.. dette er ..æsj!

Det er my mer verdt å få bilene strøken og skinnende enn å plassere på dem plastikk og bling. Så etter jeg fikk min veteran så gikk pengene til noe my mer fornuftig. feks. overhaling, rustsveis, orginal skjerm. (sjekk Harrypolititråden i alt mulig).

 

Uansett, det med førstebil handler om å ha en bil som du kan tilpasse dine kjørekunskaper i, ikke koste deg ukepengene og som du er sikker i. Og husk at du vil også kjøre på vinteren, og veterankjøretøy er som regel langt ifra 'gode' å bruke om vinteren. Dette er fordi:

 

*De har dårlig varmeapparat

*Dårlig velikehold de 30 årene før du fikk den i garasjen din, før så smurte de bilene i salt skjønner du :D

*Ikke så myke i svingene, NOE som vi har masse av i Norge

*Nevnte jeg at de er kalde...?

 

Det som er bra med å ha en nyere førstebil er at du får sikkerhetsutstyr med som feks. airbag, abs, forsterket karosseri.. og selvfølgelig, de varmer segselv utrolig fort.

Så har de ca. mer brukshester (amcars er muskelbiler ja, men fy som de er til å bruke om vinteren).

 

 

Konklusjon er da:

 

Skaff deg en bil fra 93- med turboDiesel helst japsebil eller vw.

 

 

 

Dette er jo bare piss.

Amerikanere fra selv 50-åra har MEGET gode varmeapparat. Diesel er vel nettopp noe av det som ikke blir varmt med det første. Etter 1 minutts kjøring blåser det lunket i Rivieran min, selv vinterstid. Den er fra 1967.

 

Det er helt håpløst når folk uten kunnskap uttaler seg. Airbag mnan få fra og med 74 modellene av Cadillac. Buick og Oldsmobile, ABS bremser var ganske vanlig hos amerikanske produsenter fra 1969 av. Forsterket karosseri? Du verden. Amerikaneren tenkte deformasjonssoner tidlig i 60-åra, og har stålbjelker fra og med 1968.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... delene til gammelbilene er ikke dyre da, finnes mye repro og om du vil gå for deler som var fabrikknye tilbake i 51, så må du vel hoste opp en formue ja.

Og det er ikke alle gammelbilene som sluker drivstoff da,

vw boble + mange andre vw modeller, mini, saab.. etc.

De greier seg fint på en 0,5 mila. (orginalmotorer)

 

Javel?

Jeg har kjørt en MENGDE veteranbiler, mest amerikanske, men også Europeiske. Bobler bruker rundt 1 liter ved vanlig kjøring, Opel Kadett 1.2 S omtrent det samme. Det er vanskelig å komme seg under det. Men en amerikaner er bedre på absolutt alt! Utstyr, komfort, like lavt støynivå som dagens biler (ikke muskelbiler o.l.). Ja de bruker noe mer bensin, men likevel. Rivieran min ligger rundt 2 l/mil ved ren bykjøring. Greier 1.2 l/mil ved langkjøring. Men en 70-talls amerikaner kan gå billigere avhengig av modell. Mens du i amerikanerne har både AC og Cruisekontroll og alt er elektrisk har man ikke engang servostyring i en europeisk bil fra denne tiden.

 

Amerikanerne var lysår foran alle de andre på 50/60 tallet, men også 70-tallet, utover 80-tallet jevner det seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår