Gå til innhold

Spørsmål om effekt.

Ranger emnet


stivare

Anbefalte innlegg

heldig med baktrykket.. F.eks på en org. B23et så har du ca. 0,9bar mottrykk ved 0,5 bar ladetrykk 0,9/0,5=1,8 i trykkbalanse, men chipper du og går du opp til 1,3 bar ladetrykk så har du plutselig oppimot 3bar mottrykk 3/1,3=2,3 i trykkbalanse noe som er ganske ille høyt! da må man trykke eksosen ut med veivkraft og på overlapp og begge ventiler står åpne så trykkes mye eksos inn i sylindrene igjen.. hardt å være råde..

Men du har jo 1,7/1,7=1 i trykkbalanse som er bedre enn en org. B23et.. !?

Rimelig høyt laderykk ja.. tynn luft på hedmarken ;)

Hvordan er det med veivhustrykket,holder ringene tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heldig med baktrykket.. F.eks på en org. B23et så har du ca. 0,9bar mottrykk ved 0,5 bar ladetrykk 0,9/0,5=1,8 i trykkbalanse, men chipper du og går du opp til 1,3 bar ladetrykk så har du plutselig oppimot 3bar mottrykk 3/1,3=2,3 i trykkbalanse noe som er ganske ille høyt! da må man trykke eksosen ut med veivkraft og på overlapp og begge ventiler står åpne så trykkes mye eksos inn i sylindrene igjen.. hardt å være råde..

Men du har jo 1,7/1,7=1 i trykkbalanse som er bedre enn en org. B23et.. !?

Rimelig høyt laderykk ja.. tynn luft på hedmarken ;)

Hvordan er det med veivhustrykket,holder ringene tett?

 

Okej, den forklaringa var jo grei :)

 

Veivhusventilasjonen er ombygd med stort filter slik at den får puste skikkelig.

Ikke no problem med ringene så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg lurte på veivhustrykk og evt. sylinderlekkasje var pga. av det lave baktrykket..

At muligens så lekker ringene eller du har ovale sylindre og derav redusert effekt og lite eksostrykk og baktrykk.. og rimelig frisk utånding av veivhus. men sier du det er greit så er det jo det :)

 

Nå skal det sies at baktrykket kun er målt med en måler. Ikke vet jeg om den stemmer helt hundre.

Burde kanskje sjekke med en måler til eller tre :)

Ovale cylindere med derav redusert effekt kan jeg med hånd på hjertet si at det ikke er her.

Ånding ut av veivhuset er det kun etter at jeg har jaget den skikkelig over litt tid.

Da synes det i filteret at den puster litt.

 

Må prøve å få lagt ut noen bilder av skapelsen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tall og vas her, det eneste trykket som gjelder i denne bilen er trykket mellom foten og gasspedalen. ;)

 

Du har vel kjørt Street Legal 201m, og du vet hva bilen veier, så da er det bare å dra frem blyant og ark. Eller, her er en grei kalkis:

http://www.thundervalle.com/side1.asp?sid=12

 

Jeg tipper 200hk på hjula.Uansett parkerer den jo 240 turboer som er påkostet 6-sifrede beløp. :partyon:

Spooz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har vel vært en og annen sjåfør både med 240 og div. Cosworth som har følt seg litt snytt kanskje ;)

 

Ja, etter tidkortet(street legal Brummunddalen) mitt som sier 9.00sek på 201 meter og bilen etter sigende veier 1300kg(med litt tung fører og tilhengerfeste) :)

Da viser den kalkisen der 254,31HK / 195,63HK.

 

Ikke langt unna det jeg vil tippe sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tall og vas her, det eneste trykket som gjelder i denne bilen er trykket mellom foten og gasspedalen. ;)

 

Du har vel kjørt Street Legal 201m, og du vet hva bilen veier, så da er det bare å dra frem blyant og ark. Eller, her er en grei kalkis:

http://www.thundervalle.com/side1.asp?sid=12

 

Jeg tipper 200hk på hjula.Uansett parkerer den jo 240 turboer som er påkostet 6-sifrede beløp. :partyon:

 

Ja er ikke bra å regne for mye :) tviler ikke på at bilen går godt.. har fått biler til å gå godt med relativt øko.metoder selv..

men lurte bare litt ettersom grenrøret var så effektivt,med tanke på baktrykket.. lov d vøtt ;)

Men om den kjører fra så mange påkosta 240 turboer med fokus på motor og understell deet er nå så.. kanskje drar den fra de fra de som prioriterer dure/tunge stereoanlegg..

200hk. på hjula er ikke 400/500hk. uansett hvor mye man vil det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ikke bra å regne for mye :) tviler ikke på at bilen går godt.. har fått biler til å gå godt med relativt øko.metoder selv..

men lurte bare litt ettersom grenrøret var så effektivt,med tanke på baktrykket.. lov d vøtt ;)

Men om den kjører fra så mange påkosta 240 turboer med fokus på motor og understell deet er nå så.. kanskje drar den fra de fra de som prioriterer dure/tunge stereoanlegg..

200hk. på hjula er ikke 400/500hk. uansett hvor mye man vil det!

 

At det er utrolig mange som koster på og koster på motoren sin uten å komme noen vei er det liten tvil om.

 

Jeg startet tråden fordi jeg lurer på om det er andre som har tips/erfaringer.

Alltid glad for innspill.

Feks.ditt innlegg ang.baktrykk var kjempebra. Nyttig lesning for en som ikke har den kunnskapen.

 

En B21AT er et oppsett som ikke akkurat går for å være særlig produktiv hva effekt angår.

Det tror jeg du er enig i.

Derfor tror jeg mange velger å rive det av å gå videre, innsprut eller dobble gassere+ + +

 

Men med enkle knep og lite utlegg fra lommeboka kan en slapp tørst stusselig B21AT vekkes til liv.

Det trenger ikke koste på titusenvis av kroner.

Det blir kanskje lite effekt sett i forhold til Turbotrykk.

Men jammen blir det krefter for en billig penge, og det funker.

Dette tror jeg at jeg har et bevis på.

 

En forestående tur på rullende landevei vil vise det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nevnte vel noe om det med øko. trimming.. Har fått til greie resultat med enkle og billige løsninger selv. Så ingen tvil om at det funker og beviser vel at trenger ikke å koste skjorta å ha det gøy!

Ang. påkosta biler så er det mange som tror at man kun må ha det verste av alt,men det er ingen garanti for suksess sef..

Men skal man ha masse effekt og gjør det rett så er det ikke å komme fra at det er dyrt

Desverre har jeg ikke så mange tips og erfaringer på AT motor å gi,har surra mest med k-jet. når det gjelder øko.trim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra umulig å få mye effekt med turbo + gassere, men det vil nok bruke mer bensin enn sprut / datasprut.

 

Videre, får man mindr ekontroll om noe skulle gå gale.. feks. om den plutselig går mager, ryker fort motoren :P

 

Men til gjengjeld, så har man bygget motoren for 1/10 av de proffe motorene, så å bygge en ny en krever jo bare en helg og deler for 500kr hos huggeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår