Gå til innhold

Spørsmål om effekt.

Ranger emnet


stivare

Anbefalte innlegg

Noen som har no formening om hvor mye effekt det kan være realistisk å tro man kan klemme ut av en B21 med en enkel stromberg forgasser,Turbo og Intercooler?

Sef.også skikkelig topp/kam samt grenrør osv. . men KUN en enkel gasser(!).

 

Kjører sjøl med en slik motor i bilen min.

Synes den er ganske frisk egentlig.

Har gått klokkerent på skyhøyt ladetrykk i flere sesonger nå.

Har planer om å kjøre den i benk snart, bare for å se.

 

Hadde vært moro med noen tanker, tips eller erfaringer fra folket her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har no formening om hvor mye effekt det kan være realistisk å tro man kan klemme ut av en B21 med en enkel stromberg forgasser,Turbo og Intercooler?

Sef.også skikkelig topp/kam samt grenrør osv. . men KUN en enkel gasser(!).

 

Kjører sjøl med en slik motor i bilen min.

Synes den er ganske frisk egentlig.

Har gått klokkerent på skyhøyt ladetrykk i flere sesonger nå.

Har planer om å kjøre den i benk snart, bare for å se.

 

Hadde vært moro med noen tanker, tips eller erfaringer fra folket her inne.

 

Heheheh...definer skyhøyt ladetrykk for meg er du snill..

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheheh...definer skyhøyt ladetrykk for meg er du snill..

 

Sikkert noe av det samme som jeg har på min, 1,4-1,5, og det er mye på en orginal AT-motor. Jeg har ingen tenningsbank men sliter med lite bensin. :D

 

Jeg tror du kan ha rundt 190-200 hk i motoren din hvis alt er tipp topp.

-01 V40 1,8i -Bruksbilen-

-86 245 -Prosjektbilen-

-80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet-

 

Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

190-200 tror jeg og...

 

Jeg hadde en slik B21AT jeg og, med 530 topp, VX kam, ET stempler, M-råder, lodda vektene i fordeleren og filt forgassernål og bytta dyser i gasseren. Samt at choken blei blenda for der spruta det bensin ut.. Kjørte justerbar progresiv BTR med elektrisk bensinsystem.

 

Funka det, han guruen som fant ut denne måten (sto i bilen når jeg kjøpte den) sa at den skulle være 210hk på 1.1bar....hehe, men når jeg satt i B23ET'en og fikk den oppe å gå med datasprut så gikk den bedre på 0.5 enn AT'en gjorde på 1.1! Da var det sikkert ca 170hk i ET en på 0.5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 3 bar grunntrykk på min b230a med gulkorkgasser. Når jeg skal ha litt ekstra guffe, så napper jeg bare i choken, så spinner den på alle 4 i 6. giret.

 

Nei, gitt. Jeg tviler litt på 2 bar ladetrykk på en slik motor! :P

 

Hehe, venta på en slik kommentar. . .

 

Jeg sa vel oppunder 2bar?, la oss si 1,9 da, på det drøyeste.

Det funker, uten tvil i havet. Om du tviler så driter jeg i det.

Motoren er foresten bygget av en kar utenfor Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du forstod jo sikkert at jeg var litt spøkefull i tonen min. Det kan jo hende du kjører med 2 bar elns, men du hadde sikkert hatt like mye effekt på 1 bar med kald luft. 2 bar med dårlig turbo, og 2 bar med god turbo er litt forskjell.

 

Er denne karen du snakker om fra Askøy?

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du forstod jo sikkert at jeg var litt spøkefull i tonen min. Det kan jo hende du kjører med 2 bar elns, men du hadde sikkert hatt like mye effekt på 1 bar med kald luft. 2 bar med dårlig turbo, og 2 bar med god turbo er litt forskjell.

 

Er denne karen du snakker om fra Askøy?

 

Jeg er slettes ingen Turbo "guru" bare så det er sagt.

Men jeg forsøker å innhente så mye lærdom om emnet som jeg bare klarer.

 

Hva er en god Turbo?

 

Har nettopp montert en flett ny Turbonetics T03/04.

Noen mente at det var en helt grei Turbo til en slik motor som dette.

 

Turbotrykket på motoren min måles ved innsuget rett etter forgasseren.

Jeg har også en måler på grenrøret(for baktrykket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,9 bar på en AT med stromberg gasser?? sikker på at trykk rør og liknende på bilen din er tett da?? så det ikke fiser ut luft når det begynner å lade? høres litt for utrolig ut.. har selv ALDRI vært med på mer enn 0,9 bar uproblematisk på an slik.. ca 160-170hk

 

Har slitt en del med lekasje i anlegget.

Men etter innkjøp av silikonslanger og div.mods.så går det bra.

Verktøy for lakasjesøk i anlegget er også en fin ting :)

Uten tilleggsprut og mod.fordeler osv.osv går det nok ikke lade særlig mer enn 0,9 vil jeg tro.

 

Lader 1,7 ved normalt bruk(målt etter forgasseren).

 

At det høres urimelig ut med så høy lading kan jeg være enig i.

Men funker fint gjør det i alle fall.

 

Blir spennende å kjøre den i benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår