Magnalf Skrevet Juli 30, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2007 Har ett år igjen av læretiden, og planen/drømmen er da å ta opp lån på et vogntog og starte for meg selv. Men hva må egentlig til? Man må vel ha løyvekurs etc. Var dette inkludert i skolegangen, eller? Husker ærlig talt ikke jeg :wonder: Det er vel noe med no bankgaranti også. Må dette være saldo på konto, eller? Hvor mye var det snakk om? Hva annet må gjøres? Takker for svar!! :) mvh Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KaiFred Skrevet Juli 31, 2007 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2007 man må i allefall ha et løyvekurs ja, det heter person- og godstransport og kan f.eks. gjennomføres via NKI Har akkurat startet på dette selv, men skal bruke det i persontransport. Har du på en eller annen måte hatt dette på skolen, kan du bare ta kontakt med samferdselsetaten i fylket der du bor og høre om det er godt nok. Opplysninger som må framlegges ved søknad om godstransportløyve: * Utfylt søknadsskjema * Politiattest - ikke eldre enn 3 måneder. * Garantierklæring fra bank eller forsikringsselskap. Garantien skal være på kr. 75.000,- for det første løyvet og kr. 42.000,- for løyver utover dette. Attestasjoner fra: * kemneren, (skatt, skatttrekk og arbeidsgiveravgift mv.) * skattefogden, likningskontoret , tlf. 815 81 747 (merverdiavgift) * konkursregisteret i Brønnøysund, tlf. 75 00 75 00 (attestasjon på at søkeren ikke er under konkursbehandling eller gjeldsforhandling). * Attestasjonene skal fremlegges i originaler og må ikke være eldre enn 3 måneder. Er søkeren et nyopprettet selskap (under 1 år), må attestasjonene som fremlegges også være utstedt for daglig leder i selskapet. * Originalt vitnemål eller bekreftet kopi for bestått eksamen fra en av departementet godkjente teoretisk opplæring ønskes fra søkere (personer eller selskap) som ikke har løyve fra før * Søkere som ikke har løyve fra før må også legge ved kopi av registrering i Foretaksregisteret . Søker som innehar godstransportløyve anses for å være faglig kvalifisert. * Firmaattest dersom søkeren er et selskap. Er søkeren et selskap eller annen juridisk person må den til enhver tid daglige leder fylle kravene til vandel og faglige kvalifikasjoner. En løyvegaranti er noe f.eks banken din utsteder. Den må være på 75 000,- for det første løyvet. Dette er fordi at dine leverandører skal ha en garanti for å få pengene sine, selv om du skulle slite økonomisk. Det er altså ikke penger på konto, men et slags lån som blir aktivert den dagen det trengs... Også er det noen gebyrer for selve løyvepapiret, 3400,- derav 1200,- i depositum. Mister du orginalpapiret koster det jammen 3400,- å få utstedt nytt :P Videre bør man jo gå i banken og spørre om penger til denne galskapen da... da lønner det seg å ha noen avtaler om kjøring klart, og kanskje en forretningsplan. Presenter dette for en snill saksbehandler på en ordentlig måte, og alltid vær nøktern med tallene for inntekt, så burde det vel gå bra. good luck Siter Life without knowledge is death in disguise... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Juli 31, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2007 Takker! Nå ble jeg litt klokere :) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wingswest Skrevet September 17, 2007 Rapporter Share Skrevet September 17, 2007 Jeg fikk løyve på vk1 transportfag, og vurderer å starte egen bedrift etterhvert, med to biler som skal gå i fast rute østlandet-nord norge. Det blir nok 2 stk. Volvo FH 480 trekkere og limetec/närko semitrailere, usikker på om jeg skal satse på aggregat og thermo, eller om det blir ren stykkgodskjøring. En bil som jeg skal kjøre selv 100%, og en bil som en eller to sjåfører kan dele på. Men det er en del organisering og kunnskaper man bør ha for å starte egen bedrift, og jeg vil vente litt, selv om jeg går rundt å drømmer stadig vekk. Nå trives jeg som sjåfør... Siter BMW E46 M-sport Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Syns Skrevet September 30, 2007 Rapporter Share Skrevet September 30, 2007 Interessant lesing. Har selv en drøm om egen semi, og eget selskap. Men man burde jo skaffe avtale om kjøring først da, som det ble nevnt her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Alpina-B5 Skrevet Oktober 1, 2007 Rapporter Share Skrevet Oktober 1, 2007 Et annet tips er at du tenker på hva DU tjener penger på, IKKE hva som er kult. Hadde jeg vært deg hadde jeg startet med en mindre bil og jobbet meg oppover til et vogntog etterhvert. Jeg har vært i Bransjen siden 00/01 og store biler er til de grader underbetalt. Diesel, dekkslitasje, dyrere i innkjøp klarer ikke å forsvare merprisen i forhold til en mindre lastebil. Nå kommer det selvsagt an på hvor og hva du skal kjøre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg