Gå til innhold

Nye kjøre og kviletider

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Vi fikk heldigvis utsettelse til august 2008,thank God!!

 

Klart det blir tull når folk som aldri har sett en lastebil skal utforme reglene for oss. Er jo blitt tilbake til barnehagen dette her: "No må du stoppe og kvile,no e du trøtt..."

 

"No må du stå opp,du skal på jobb,køyr videre.."

 

 

Jeezez.... trur eg er istand til å finne dette ut på egenhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja.. blir ikke langt unna hvertfall.. hehe!!

syns hvertfall at dissa skivene er tragisk utforma.. når bilen står stille, burde den automatisk gått over til hvile.. meen neeeeeidaaaaa.. her blir vi stående på annet arbeid!!

gjitt om det stjeler mange min på kjøre hvile tiden da..

di har jo hatt eller skal ha en rettsak om dette i danmark.. for den stjelte ca 1 dags arbeid totalt på ei uke eller no slikt.. hehe!!

 

nei.. hvem trenger big brother... når vi har statsmakter over hele eusopa!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, vi fikk en mail fra viking ihvertfall...

 

Har lett etter oppdatert informasjon på nettet etter hvordan kjøre og hviletidene ble forandret, og hvem som fortsatt har fritak...

 

Det jeg fant ut, er at de ansvarlige ikke har lagt dette skikkelig ut sånn at det er lett å finne... er f.eks ikke lett å finne inne på vegvesenet sine sider... tror ikke det var der jeg fant det heller.. lovdata.no, er jo et evig sammensurium av henvisninger til ditt og datt av år ditt opphevet i datt !!!

 

så her vil det bli masse tull framover.. nå kan vi jo kjøre så lenge og mye vi vil innenfor en LUFT radius på 5 MIL... regner med folka i oslo koser seg nå... kan kjøre helt til de stuper... prata med en fra viking i karasjokk idag, han var så forbanna at han sa, hvis politiet ringer meg nå, og skal rekvirere meg til berging, blir jeg å si at jeg er fri for kjøretid... uansett om jag har kjørt eller ikke...

 

det er jo litt på kanten, men den 5 milsregelen må de få bort... den vil lage mange trafikkfarlige situasjoner i året som kommer...

 

den baserer seg vel på at arbeidsgiveren skal tilpasse kjøretiden etter arbeidsmiljøloven.. men det blir vel glatt forbigått av de mest griske der ute...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jess, vi fikk en mail fra viking ihvertfall...

 

Har lett etter oppdatert informasjon på nettet etter hvordan kjøre og hviletidene ble forandret, og hvem som fortsatt har fritak...

 

Det jeg fant ut, er at de ansvarlige ikke har lagt dette skikkelig ut sånn at det er lett å finne... er f.eks ikke lett å finne inne på vegvesenet sine sider... tror ikke det var der jeg fant det heller.. lovdata.no, er jo et evig sammensurium av henvisninger til ditt og datt av år ditt opphevet i datt !!!

 

så her vil det bli masse tull framover.. nå kan vi jo kjøre så lenge og mye vi vil innenfor en LUFT radius på 5 MIL... regner med folka i oslo koser seg nå... kan kjøre helt til de stuper... prata med en fra viking i karasjokk idag, han var så forbanna at han sa, hvis politiet ringer meg nå, og skal rekvirere meg til berging, blir jeg å si at jeg er fri for kjøretid... uansett om jag har kjørt eller ikke...

 

det er jo litt på kanten, men den 5 milsregelen må de få bort... den vil lage mange trafikkfarlige situasjoner i året som kommer...

 

den baserer seg vel på at arbeidsgiveren skal tilpasse kjøretiden etter arbeidsmiljøloven.. men det blir vel glatt forbigått av de mest griske der ute...

 

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page&cid=1063969963651&pagename=vegvesen%2FPage%2FSVVsubSideInnholdMal

 

Du finner vel det meste du trenger å vite her, vil jeg tro. Særdeles enkelt å finne frem til på vegvesen.no.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke den sida der er god nok...

 

Iogmed at ikke unntakene står opplistet i klartekst, og at man må lete i andre dokumenter for å finne sånnt...

 

i tillegg husker jeg ikke hvordan reglene var.. da jeg kjørte opp i januar, var det om å huske alt til og med teoriprøve, for så å drite i hvodan det ble brukt.. er jo noe med nye ting som man ikke får praktisert videre...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er arbeidsgiveren din dårlig oppdatert isåfall..

 

Såvidt jeg har kommet frem til, vil bergningsbiler først være underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelser dersom de opererer i en radius over 100 km fra "hjemstedet". Dersom de holder seg innenfor dette området, er de altså IKKE underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelser.

 

Så vil det jo variere VELDIG fra sted til sted hvorvidt det er mulig å holde seg innenfor et slikt geografisk avgrenset område...

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører tippbil til vanlig og kan med hånden på hjertet si at jeg har null peil på disse reglene, men skal begynne å kjøre langt nå og da må jeg sikkert lære meg noe av dette.. Er det slik at vi kan kjøre 4,5 time for så å ha 45 minutter pause eller kan vi ha en pause på 15 minutter iløpet av de 4,5 timene for så å ha en pause på 30 minutter? Eller må pausen være 45 da også?

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt riktig sånn som du sier.. men pausene kan ikke deles opp på annen måte(15+15+15 går ikke)15+30, eller 45...

 

men nå har jeg jo akkurat innrømt at ikke jeg heller kan disse reglene da..

 

radiusen er 50Km...

 

den kommer jeg over ganske fort tror jeg, men det skal sjekkes..

Funker vel å ta vanlig passer, regne om målestokken på et kart, og så lage en fin ring på kartet med x-antall cm. radius ?!?

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt sikkert om det skal være skive i, men kjøre/hviletid ikke gjelder... eller om man ikke trenger å ha skive i i det heletatt.. dette er en av de tingene jeg må spørre om neste gang jeg blir stoppet i kontroll... vi kjører med skive på vanlig måte til vi er sikre...

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med skive hver dag, men det er mest for at det er lettere å holde kontroll over hvor mange lass jeg kjører for dagen :p Hvis jeg kjører internt på lukket område, så snur jeg skiva :)

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt riktig sånn som du sier.. men pausene kan ikke deles opp på annen måte(15+15+15 går ikke)15+30, eller 45...

 

men nå har jeg jo akkurat innrømt at ikke jeg heller kan disse reglene da..

 

radiusen er 50Km...

 

den kommer jeg over ganske fort tror jeg, men det skal sjekkes..

Funker vel å ta vanlig passer, regne om målestokken på et kart, og så lage en fin ring på kartet med x-antall cm. radius ?!?

 

Nei, radiusen er 10 mil. Les de nye reglene.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår