Gå til innhold

G40-vedlikehold + liten trim. Hilfe! :)

Ranger emnet


BoomBoxx

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en '93 G40 (råeste go-karten jeg noen gang har kjørt, for øvrig), og selv om alt er tipp-topp for øyeblikket, lurer jeg litt på en liten overhalingsrunde, just in case:

 

1. Oljeskift, hvilken type olje er anbefalt?

2. Bytte reg.reim og vannpumpe (oljepumpen og?), tennplugger, fordelerlokk? Hvilke deler er anbefalt?

3. Overhale G-laderen

4. og samtidig bytte til RS-lager og mindre ladehjul. Evt. også en chip. Rundt 140hk, så er jeg happy. :)

 

Pkt. 2 og 3 fordi ingen vet når det ble gjort sist. Bilen har blitt kjørt 20.000 siste 3 år, stått i garasje hele tida.

 

Spørsmål: Hvordan vet man om bilen har original chip, så jeg vet om det er noe å gjøre der? Den går styggbra... Har målt ladehjulet til 70mm og ladetrykk er 0.55-0.6 bar. Og hvem anbefaler G-laderekspertene her til å gjøre jobben beskrevet i pkt 3? :)

 

Takker for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta å åpne hjernen, så ser du hva som står på chippen. Når det gjelder plugger, bruk kun orginale platina plugger, dvs Bosch W5DP0. Når du skifter regreim, må du skifte vannpumpe, da det er det som er strammehjulet. Ryker det, ryker reimen. Bruk orginal, gates eller bosch reim.

 

Orginalt skal den lade 0,6 med 75mm ladehjul, så 0,6 med 70mm ladehjul høres lite ut. Enten har du lekkasje et sted, ellers er laderen klar for overhaling

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Uffda? Hvor skal ladehjulet være x antall mm? Er det heelt i ytterkant, eller selve "banen" til reimene?

 

Hvem kan skaffe turbomanifold? :D

 

"inne" på reimen

 

Hvor stor turbo hadde tenkt da?

 

Hvor mye effekt?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer enn originalt holder for meg. 130-140 holder i lange baner... :)

 

Lurer på den lekkasjen, kan nok tenkes at det er en mulighet. Lagrene i laderen blir vel ikke dårligere av å stå... nå har bilen bare stått en ukes tid, kjørte den forsiktig varm i dag, og ga på, og det var ikke lett å få den noe særlig over 0.5 bar.

 

Edit: Driver forresten og skaffer coilovers om dagen, om jeg skal kunne kjøre'n til vinter'n, er det et must.

 

Edit #2: Glemte å måle hjulet igjen.... Må dobbelsjekke det målet der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har lekkasje noe sted. Er vanlig at de lekker i slangen fra lader til intercooler.

 

Ta av staget på gasspjeldet som går til returspjeld. La bilen gå på tomgang og steng returspjeldet i 2-3 sek mens bilen går på tomgang. Da hører du med en gang hvor/om det lekker

 

Kan alltids ordne manifold som passer til K03/K04 som sitter i Passat/A4

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, hehe. Jeg er interessert, bare å sende pris og tilgjengelighet på PM :)

 

Forresten, hvor får jeg tak i coilovers til en OK pris? Supersport, f.eks.? Eyecandyracing har visstnok sluttet å handle med dem... Likte prisen godt. :-)

 

 

OK pris for coilovers, det får du ikke til G40, må nok regne med minimum 10-12 tusen. Ga ca 11 for mine i 1999. Er bare KW, FK, Bilstein og Koni som lager. Koni og Bilstein er racing sett og ikke godkjent for vei

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår