Gå til innhold

Saab 9-3 god eller dårlig?

Ranger emnet


monteverdi

Anbefalte innlegg

Er det mye tull med Saab 9-3 fra ca 1998-99? Er 130 hk motoren grei nok? Trenger ingen racerbil, men noenlunde grei kraft til landeveiskjøring. Disse bilene ligger ganske lavt i pris syns jeg, så jeg vurderer en slik til knappe 100000.

Har aldri hatt Saab, så er usikker på kvaliteten på disse bilene. Har prøvd et par gamle 9-3 og setene er iallefall fryktelig bra. Har heller ikke sett noe antydning til rust sålangt på 98 modeller med ca 150000km.

 

Positive og negative erfaringer søkest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har selv kjørt saab, og fulgt med på utviklingen, særlig av 9-3, siden jeg synes det er en flott bil.

 

min erfaring er at saab legger mye i bilene, og har en viss stolthet som gjennspeiles i kvaliteten. de er veldig sikre, med jamt over god score på encap testen. Motorene er veldig holdbare, sett at de tas vare på, har sett flere taxier med 550-600000 km på tellern. Den 130 hestern du snakker om er ikke noe eksepsjonell på noen måte, men er helt grei. sammenlignet med andre biler vil jeg sidestille den med bmw 320 og lignende. Det som i mine øyne gjør saab til en god bil er kvalitetsfølelsen og kjørekomfort.

 

hvis du liker bilen, og servicer og kampanjer er blitt fulgt opp, så tror jeg ikke du skal bekymre deg for mye, siden det er mye bil for pengene.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 98-99 9-3 er et godt kjøp. Det er en videreutviklet 900 som kom i 93/94 og er en gjennomført god bil. Ikke spesielt stivt understell, og 130hk motoren er ikke akkurat sprek eller økonomisk. Får du tak i en 2,3 eller 2,0t er det å foretrekke.

 

Vurdert noe annet i samme prisklasse?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 130 hestern du snakker om er ikke noe eksepsjonell på noen måte, men er helt grei. sammenlignet med andre biler vil jeg sidestille den med bmw 320 og lignende.

Hehe, sidestiller du en daff Saab med BMW 320i? Hvorfor ikke sidestille med Porsche 911 også, det er jo like utopisk.

 

Hva med motorens kjente smøreproblemer? Som Saab-mann kan du sikkert forklare hvordan man skal håndtere det.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sidestiller du en daff Saab med BMW 320i? Hvorfor ikke sidestille med Porsche 911 også, det er jo like utopisk.

 

Hva med motorens kjente smøreproblemer? Som Saab-mann kan du sikkert forklare hvordan man skal håndtere det.

 

Har ikke hørt om smøreproblemer, men hvis det er noe sånt så er det garantert innført en kampanje på det.(som jeg sa i første innlegget, så må han forsikre seg om at kampanjene, som saab er veldig kjappe med å innføre så snart et problem kommer for dagen, er fulgt.)

 

bmw 320 er altså en racer i dine øyne? de 20 hestene gjør ikke allverden, og jeg tror nok ikke det er store forskjellen hvis man stiller dem side om side, så ja, jeg synes ikke sammenligningen er så ille. hvis du derimot tror 320en din har noe å stille opp med mot en porche 911 (litt avhengig av motor/år etc. selvsagt) så er det på tide å våkne.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De såkalte smøreproblemene eller "oil-sludge" gjelder stort sett 9-5 2,0t og 2,3t. Altså tyngre biler med høyere effektuttak.

Ca 1% av bilene rammes av dette noe som er 10 ganger høyere enn gjennomsnittet, men Saab er absolutt ikke eneste bilmerket som har hatt problemer. Bl.a. Toyota/Lexus har hatt tilsvarende bare så det er sagt.

Problemet SKAL være løst med siste oppdatering av veivhusventilasjon, men jeg kan ikke huske å ha vært borti noen med 9-3 N/A med dette problemet.

 

Anyways, med komplett servicehefte får du 8 års motorgaranti som Julius nevner.

 

e46`ene kommer vel dårlig ut kvalitetsmessig, og e36 ville jeg ikke blitt sett levende i.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om smøreproblemer, men hvis det er noe sånt så er det garantert innført en kampanje på det.

 

Saab fikk masse uønsket oppmerksomhet om "oil sludge"-problemene for noen år siden, så det er sikkert rett opp i nå. At en med saab i nicket, ikke har hørt om det høres utrolig ut.

 

Jeg gidder ikke å diskutere med deg i denne tråden om BMW eller Porsche er racerbiler. Det var bare din "sidestilling" av BMW 320i og Saab 93 jeg reagerte på. Selv om man er Saab-entusiast, så bør man ikke miste bakkekontakten helt.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At 9-3 er særdeles gode biler tror jeg ikke vi skal begynne å diskutere, det er en vedtatt sannhet. Men jeg kan si noen ord om oil-sludge-problematikken til Saab. Dette gjelder alle 9-5 med 2,0t og 2,3t frem til 2004. Grunnen til at dette oppstår er fordi veivhusventilasjonen er plassert altfor nærme katalysatoren, slik at oljen i veivhusventilasjonen blir altfor varm, og kokser seg. Dette vil på sikt føre til motorhavari. Dette problemet forekommer _ikke_ på 9-3 med samme motorer, fordi katalysatoren er plassert annerledes. Min 9-3 fra 98 har potensiale til å få oil-sludge, men jeg har oppgradert veivhusventilasjonen, og skal i gang med å trimme den i løpet av året. (ny turbo er kjøpt inn, satser på steg 4 fra maptun. fra 170 til 295 hk og 440 nm for ca 15 k)

Personlig ville jeg nok ikke kjøpt en saab til 100 k som IKKE hadde turbo...;)

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke å diskutere med deg i denne tråden om BMW eller Porsche er racerbiler. Det var bare din "sidestilling" av BMW 320i og Saab 93 jeg reagerte på. Selv om man er Saab-entusiast, så bør man ikke miste bakkekontakten helt.

 

..og jeg reagerte på at du dro 911 inn i samme ligninga.

 

hvis du liker bmw, greit for meg, jeg foretrekker saab. og av erfaring kan jeg si at ytelsen ikke er så forskjellig på de to motorene.

 

Saab fikk masse uønsket oppmerksomhet om "oil sludge"-problemene for noen år siden, så det er sikkert rett opp i nå. At en med saab i nicket, ikke har hørt om det høres utrolig ut.

 

som øyvind sier, ble det utarbeidet en kampanje på det, og dekket av garantien på bilen, så at det er et så helvettes stort minus for saab kan jeg ikke forstå. alle bilmerker har feil, men så lenge de rettes opp på en ærlig måte, så er det ikke noe problem. Bmw kjører også kampanjer på bilene de selger.

Dont worry, I'm an expert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab 130hk kan ikke sammenlignes med 320i 150hk. Det er to forskjellige biler og Saab'en er daff. BMW har andre kjørepremisser og er mer sportslig. Du bør gjøre mye oppgraderinger på Saab for at den kan sammenlignes. En vesentlig forskjell er jo hvor hjulene driver.

 

Jeg ville uansett valgt Saab 9-3 mot E36 320i som bruksbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår