Gå til innhold

Tillegg sprut til B30E? Nåken so he erfaring?

Ranger emnet


Volvo-164E

Anbefalte innlegg

Hallo,

 

Drive å balla me ditte prosjekte mitt.

 

Held på å bygge motor, den blir som følger:

 

Kg4 Topp:

46mm innsug ventiler. Polerte

38mm avgass

Kg spesial kamm

plana 2.5mm

dubble ventil fjøre

max porta innsug å avgass kanala

 

Motoren blir bora til 3.3 liter.

Skal bruke grenrør å 2.5" eksos frå KG.

 

SKal også bruke innsprut systeme på bilen. Men som alle som he lest so longt veit en eg kjem til å slite litt me bensin tilførsel.

So då lurte eg på om nåken he montert tillegg sprut på 164 før? om det var gode greier?

 

Planen e å montere et tillegg sprut samt bytte ut ORG. dysene til nåken som klare meir fløde. For org dysene kan gi ut en 220 hk men då jobba dei en GO del % (50%!) over det originale so dei blir fort utslitt å vil fortsatt gi mager blanding.

Nåken so veit om nåken dyse som passa i dyse hola til B30E toppen som kan gi meg bedre bensin tilførsel?

 

So nåken som he trua? hehe. Vil montere BTR ja slik fe stilt litt det bensin trykke.

 

Håpe å få henta ut en del HK ut av motoren. Han som hadde toppen før, den er nyoverhalt no. Han benka en B30 til 330hk me den toppen. Me 3 stk motorsykkel forgassara snakka han om. hehe.

So toppen e go for en del HK.

 

Håper på svar.

 

Mvh Christer

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mer kontroll på sakene med komplett innsprut som f.eks Megasquirt,vems,haltech o.l! Skal du kjøre tilleggssprut så må det helst bli ett som bruker tps og rpm som hovedparametere..

Min erfaring er at tilleggssprut ikke alltid klarer å tilføre en optimal bensinmengde der det trengs, altså det blir for unøyaktig.. funker fint til moderate effekter. men du snakker om opptil 330hk i en B30 og det er ikke akkurat moderat. men jævli kult da! :) dessuten har jo det originale innsprutet flaskehalser som luftmengdemåler.. det slipper du med et innsprut av litt mer moderne utgave..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! takk for svar!

 

Ja forstår ka du meina, MEN, det som var grunnen til eg ville satse på et tillegg sprut i stadenfor et komplett data sprut. Er fordi eg også vil helst holde det mest mulig originalt i motor rommet mitt.

Er ikkje ute ette bytte ut alt muli slik du ser det er et ny moderne innsprut system som sitter på. Sikkert ikkje mange som bryr seg oppi det, men som sagt, eg vil helst ha det originalt.

Derfor tenkte eg det ikkje ville sjå so gale ut om eg monterte den tilleggs dysa Under innsuget, slik du omtrent ikkje såg den. Så den ekstra luft temp måleren i innsuge spiller ingen rolle. Å så var det dysene da som du sikkert ha sett var uoriginale.

 

Men Toppen er god for 300 hk, men om eg skal presse ut det trur ikkje eg. Hadde faktisk tenkt å kun bruke org. sprute for å sjå men kom fram til det ville vertfall gitt for mager blanding å kunne ha værste fall brent hol i stempel.

Men med et tillegg sprut vil no det hjelpe på en go del og det koster no ikkje meir en en 3-4000,- pluss dysene da.

 

Men du/nåken veit ikkje om noen dyser som passer til B30E toppen som leverer meir bensin?

 

Ka det kosta for et slikt komp. data sprut da? Hvem selger?

 

Ka som egentlig må skiftast ut om eg må ha et komp. data sprut?

 

Er ikkje heilt inne på ditte data sprut greiene so det blir en del spm. hehe.

 

-Christer

 

Ps: Nåken so veit kor masse en M410 OD kasse tåler til 164?

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte at planen din var å ha alt org. :) men du får vel megasquirt for den prisen som noen tar for et rimelig bra tilleggssprut..

men det trenger ikke vises så godt at du har et annet sprut..

luftmengdemåleren forsvinner da og du må ha gasspjeldsensor som er potensiometer i stedet for gasspjeldbryter.. ledning for turtalll kobles på - på coil osv.. er vel samme type innsprut på 164 som B20 e? altså elektronisk.. i såfall kan den org. innsugsmanifolden brukes.. org. innsugsmanifold funker i de fleste tilfeller om ikke annet med små ombygginger..

Og ledningsnett er det vel ingen som ser forskjell på uten lupe.. nå går jeg ut fra at B30 hadde bosch el. innsprut sef. shoot me if im wrong! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aceofspades:

 

Det er D-Jetronic som er originalt på bilen. Also Bosch. Hører vell igrunnen hjemme på teknisk museum, hehe, men ja. Tilbake til alvor,

Ja fint du forstår eg vil ha det originalt.

Det hørtes igrunnen greitt ut det du nevner da. Med tanke på att det skal sjå org. ut. Det er ihvertfall ikkje aktuelt å bytte ut det org. innsugs manifolden. Har kjøpt heilt ny innsug manifold til B30E. hehe. Så den må brukes.

 

Hvor får eg kjøpt det her mega squirt da? Pris klasse? Men tilegg til det innsprute må eg ha dyser ja. Er vell kanskje ikkje så lett å få taki dyser som passer nedi dyse hulla på B30E. Temmelig spesielle dyse hull å festinger osv. Den toppen eg har kjøpt har ikkje dyse hull no. Han jobber på oslo sylinder service so han skulle lage til dyse hull til meg. Kanskje skulle fått ordna slik eg fikk laga til nåken dyse hull der noen andre dyser passer nedi? hmm..

 

Har kjøpt slik 1-2-3 tenning/rotor slik eg får elektronisk tenning og slipper den stiften ja. Vedlikeholds fri rotor.

 

Noen som muligens har bilde av en B30E motor med data sprut? eller lignende?

 

Takker for svar igjen aceofspades!

 

VolvoKim:

Ja enkleste hadde vår å sett på 3x dobble webera. Men bilen er en original 72 mod 164E. Så bilen skal ha innsprut what so ever. hehe.

Om eg ikkje kommer fram med en løsning med ditte innsprute mitt kommer eg til å sette på en org. topp med kun porta innsug å avgass kanala å so ha den Værsting toppen på hylla på sove rommet til eg bynder på den andre 164a mi. Der skal eg ha 3 dubble webera.

Vi får se vi får se;)

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei,

 

Har hort att mega squirt er billi men dyrt og mappe.

Driver aa ser paa haltech e6x. Koster en del men er enkelt og faa mappet.

Ser att det er en del billigere i Usa. Kanskje skal bestille derfra. Men det er pengane det staar i. hehe. Blir en del kroner uansett hvordan eg vender og vrir paa det.

 

Faar se ka eg bestemmer meg for. SKal ta meg en prat me KRB og noen som har peiling etter tips. kanskje dei veit om naake lettare eller ligande.

 

Om det er noen som har et sprut til salgs maa dei sei fraa! hehe

Volvo 164 e bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Okei,

 

Har hort att mega squirt er billi men dyrt og mappe.

Driver aa ser paa haltech e6x. Koster en del men er enkelt og faa mappet.

Ser att det er en del billigere i Usa. Kanskje skal bestille derfra. Men det er pengane det staar i. hehe. Blir en del kroner uansett hvordan eg vender og vrir paa det.

 

Faar se ka eg bestemmer meg for. SKal ta meg en prat me KRB og noen som har peiling etter tips. kanskje dei veit om naake lettare eller ligande.

 

Om det er noen som har et sprut til salgs maa dei sei fraa! hehe

 

 

Kan du ikke prøve noen større dyser? Mye enklere og kan gå tilbake til original på en halvtimes jobbing. Finnes det ikke noen D-jet dyser som er større enn 380 cm/min?? Tror det finnes, mulig Mercedes V8 hadde det...internettsider for porsche 914....der står en del om Bosch D-jet systemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår