Gå til innhold

Pussig varmgang b23. Varm olje, "kald" kjølevæske

Ranger emnet


Sikkan

Anbefalte innlegg

Har en b23a motor som blir varm.

Greia er at etter bare en liten tur går oljetempmåleren fort opp til nærmere 100 grader og vifta begynner å gå hele tida (viskoclutchen vet dere..) og jeg synes den går litt dårligere. Men vanntempmåleren står langt under "normal". Man kan kjenne at radiator og motor generelt er ganske varm selv om det bare er snakk om KORTE turer.

 

Jeg har sjekka og fylt på litt kjølevæske, for det er jo typiske kjennetegn på for lav kjølevæske eller luft i systemet, men det hjalp altså ikke.

Jeg lurer på termostat eller at noe i kjølesystemet som er tett, men synes ikke det henger helt på greip når radiatoren er varm..

 

Noen som har en idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke oljetempen som styrer viskosekoblinga på kjølevifta.. det er det tempen på kjølevannet som gjør via godset og medbringer til vifte på vannpumpen..

Du sier at tempmåler står under normal mens vanntemp er normal.. det kan ikke være temp.måler som er gåen da?

hvis den ikke koker så er det ikke så veldig ille,men kan være termostat som ikke åpner ordentlig lenger,utslitt vannpumpe eller delvis tett radiator(prøv radiatorrens og en hageslange og skyll godt).. sånn at vifta går på maks hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet at det er radiatortemperaturen som "styrer" vifta. Det ble bare litt tett formulert første gangen :doh .

Jeg tviler på at det er instrumentene som har streika, for det blir temmelig varmt i motorrommet, men jeg skal selvsagt ikke utelukke det. Jeg skal måle over følerne.

Jeg skal sjekke termostat og vannpumpe-(som forøvrig må byttes uansett pga lekkasje og litt slark) Radiatoren er bytta mot en litt nyere brukt en for et par år siden og av rutine skyller jeg alltid radiatorer som demonteres. Den er også like varm over alt, så jeg tviler litt på at den er tett..

 

Noen som har vært borti luft i systemet på 240 kjøleanlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tempen både gjennom den varmen som kommer via vannpumpa og fra radiatoren som styrer v.koblinga.. :)

Skjønner ikke helt problemstillinga.. du sier olje og vann har en normal temp.!?

men det er altså måleren inni bilen som viser liten temp.. prøv å jord ledningen og se om måleren går til topps på måleren inni bilen,i såfall er den ok.. kan være giveren på toppen som gir feil signal til måleren inni bilen..

luft i systemet er som regel ikke noe problem på 240 hvis det ikke er noe som gærent.. som gåen toppakning f.eks då får du luft og dårlig sirkulasjon

=varm motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetempen bruker å ligge ca 10 grader høyere enn kjølevæsketempen, så det er jo ikke så helgæærnt dette. Og det kan meget vel tenkes at instrumentet inne i cockpit eller giveren i blokka har avtjent verneplikten og vel så det.

 

Hvordan er oljetempen ved lengre turer/høyere belastning?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo slark og lekkasje på vannpumpa.. så da kan det jo forårsake litt varmere motor enn normalt hvis impellern på pumpa også er utslitt..

Men tror kanskje temp.måler eller giver gir feil info. i tillegg hvis du mener den går litt varmt og litt dårligere..

 

Ja, bytt vannpumpa og prøv igjen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her hadde det kommet mange tips! Takk skal dere ha karer!:)

Idag kjøpte jeg ny vannpumpe og termostat som jeg/vi har hatt mistanke til, så jeg skal prøve det så fort jeg får tid og opphold.

 

Nei, jeg har nettopp ikke normal vann og oljetemperatur:) Grunnen til at jeg har tvilt på følere er at begge to begynte å vise unormal temp SAMTIDIG. Men at vanntempsensoren ikke tåler høyttrykkspyler er notert da det ikke er lenge siden motorvask.

 

Oljetemperaturen bør jo ligge rundt 100, men den stiger dit så vanvittig fort! Bare 5-10 min med rolig kjøring så fyker den mot 100 og jeg merker at bilen blir daff samtidig som at jeg hører vifta begynner å "mase". Jeg har ikke prøvd å kjøre så mye mer når jeg har passert 100 grader, så jeg vet ikke om det stabiliserer seg der eller hva som skjer..

Vanntempen ligger jevnt mellom null og normal.

Tar jeg ut grillen og kjenner på radiatoren er den jevnt varm (Ja, altså marginalt kaldere nederst) og radiatorslangene er varme nok til at de er ubehagelige å ta på.

 

Jeg holder en knapp på vannpumpa så jeg gir rapport så fort jeg har bytta;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er alt normalt igjen! Begge temperaturmålerene er som før:)

Bytta vannpumpa, men den så ikke så ille ut. Jeg har bytta verre vannpumper uten at de har gitt motoren så rare symptomer, så jeg tror ikke den var skyld i dette.

Jeg mistenker termostaten for å være skyld i mesteparten av misvisninga her!

 

Midt oppi detta oppdaga jeg at fordeleren hadde løsna og stilt seg til over 20 grader fortenning! Det forklarer muligens hvorfor olja ble så fort varm. Merkelig at jeg ikke fikk tenningsbank..

 

Vifta fortsatte å "mase" selv når alt skulle være i orden, men etter at jeg bytta den også, så fungerer bilen 100% igjen:)

 

PROBLEMET ER HERVED OPPKLART:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir varmere med lavere fortenning...

 

jo, det gjør den kanskje..

 

Volvo slitedeler er heldigvis grisebillig, men det hjelper å ha et par delebiler for de andre delene også;)

Har følelsen av å ha bytta omtrent alt som finnes av slitedeler på den bilen her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår