Gå til innhold

Spm angående svartrøyk og chip/tuning box

Ranger emnet


Allright

Anbefalte innlegg

Hei. Nå har jeg sett meg lei av all svart røyken som bilen blåser ut. Har ikke sjekket noen ting enda om hva årsaken kan være. Snakket med en som sa det kunne være hull på intercooler slangen. Har også en chip på bilen som jeg ikke er helt fornøyd med, eller det er en såkalt tuning box http://www.speed-buster.de/Tuning-Box-Diesel/Opel/Tuning-Box-Diesel_Opel-Omega-B-2.5-TD-(96-kW-130-PS)_4519_16_30_159_0.html Denne har tre justerings skruer. Det står I S T over hver skrue. Noen som vet hva dette står for?

 

En tanke som har slått meg er, kan denne tuning boksen være feil innstilt så bilen får feil blanding og dermed ryker noe jævlig ?

Kan jeg evt prøve og fjerne boksen og se om den ryker mindre ? eller vil ikke bilen fungere da ?

 

Skal se om jeg får filmet endag, så skal dere få se.

 

mvh

Andreas Aune

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er vel hele poenget med tuningbokser at de føkker opp blandingsforholdet, så da er det vel ikke så rart at det ryker. Er vel bare å hive ut boksen og se hva som skjer?

 

Ja er jo det som er poenget. Men mitt poeng var at det er 3 justerings skruer på den, og om du justerer den noe vanvittig feil så vil det muligens ryke veldig mye mer enn nødvendig ?

 

Kjipt om noe annet eletrisk tar kveld om jeg fjerner boksen :drive2

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare det at den for litt for mye diesel.

Omega med chip ryker svart og det gjør vel stort sett alle diesel biler med chip og noen uten. Litt tøft det da. :)

 

Men min ryker en god del mer, er flere omegaer her med chip som ryker hallvparten av det min gjør og enda går de mye bedre.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nå i hvert fall alltid i reklamen for disse boksene at de kan fjernes uten problemer. Må jo seff koble fra batteriet og sånt. Kan sikkert være en start å prøve justeringsskruene. Røyk tyder vel på at den får alt for mye drivstoff. Hvis de andre bilene du snakker om er chippet "skikkelig" er det ikke så rart at de går bedre. En remap vil sikkert alltid være mer optimalt enn en boks som lurer bilen.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de skruene har disse funksjonene:

 

- Blandingsforhold

- Tenningstidspunkt

- Hvor mye som skal inn i sylinderen for hver komp.

 

Jeg ville gått til en opel forhandler og snakket med dem om hvordan du stiller på denne. Du kan nok koble den av uten at noe går galt.

 

Du kan jo prøve å justere skruene men bilen sviver om det er mulig. Da kan du i hvertfall høre sånn ca når den sviver greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke har snøring, men hvordan skal den endre tenningstidspkt på en diesel? Me thinx den bare føkker opp signalet fra MAF-sensoren eller hva det er for å lure bilen til at det kommer massevis av luft slik at ECU'n slenger på mer diesel. Skruene er antagelig bare noen potensiometre, så hvis de er laget for å skrus på kan det vel ikke skade å skru på dem.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

justerer ikke teningtitspukte nei, blir jo lit vanskelig uten tenplugger. diesel antenner seg selv den når den kommer in i sylidern pga. varmen fra kompresjonen. så du juster jo da insprøytningstidspungtet. viss du har prøvd å justere å det ikke blir bedre, kan det jo værre tett luftfilter også da.

4x Omega A

2x Senator B

1x Century 80"

1x Mazda 323 83" grevling

1x Passat 00" grevling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen syns du bilen gikk med TS chip i forhold til med box? Koster vel ca 7k for TS chip vel?

 

Bilen gikk litt bedre, og ryker MYE mindre nå ;) så var meget fornøyd med det. Fikk chippet 2 biler, så betalte 6000 pr stk.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår