Gå til innhold

Kan det være ventiløfter som gir tikke lyd?

Ranger emnet


VW G3 TDK

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp montert ny motor i bilen min. IZ turbo diesel. Men har en liten tikke lyd i motorn som kan høres ut som den kommer fra en av dysene. Har hatt oppe toppen og alt av dyse og reingjort dette å alt ser bra ut. Lurer derfor på om det kan være en ventilløfterene som er gått til svarte. Er en 97 modell IZ motor og disse har vel derfor hydrauliske løftere. Kan det være at en av disse har tatt kvelden og derfor gi en slik tikke lyd som av å til forsvinner og kommer tilbake igjen?

 

mvh kim

- Audi 90 2.3

- Golf 3 1.9 TDK(X)

- Volvo 244 1.9 DL(X)

- Volvo 240 2.3 GLE(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet at Golf III motorer, både bensin og diesel, med hydrauliske ventiløftere, tikker på den første ventilen. Har selv hatt 2 diesel og 4 bensin biler av VW, og absolutt alle disse har tikket fra den første ventileøfteren. Men visst det er snakk om HØY tikkelyd, så er jeg nok redd du må undersøke olja og løfteren(e) litt nærmere.

 

Vet ikke hva slags olje du kjører på nå, men vil anbefale deg å kjøre på 5w/50, 10w/50 eller 10w/60 olje.

Retard Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. joda oljen skal være bra.. ja rimlig høy lyd så må nok undersøke det nærmere. Det som er så rart er at den ikke er på kald motor men kommer på varm motor.

 

Olja som blir tynn når den blir varm og ikke tetter godt nok?

En mulighet å bytte til Castrol 10W-60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja som blir tynn når den blir varm og ikke tetter godt nok?

En mulighet å bytte til Castrol 10W-60

 

Det er en mulighet det ja. Hadde for tynn olje på først så har byttet nå. husker ikke i farten hva som er på nå men tror den skal være god nok.. er nok en løfter.. holder litt på den teorien. Er vel bare å bestille noen fra norsk bildelesenter

- Audi 90 2.3

- Golf 3 1.9 TDK(X)

- Volvo 244 1.9 DL(X)

- Volvo 240 2.3 GLE(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Golf III motorer, både bensin og diesel, med hydrauliske ventiløftere, tikker på den første ventilen. Har selv hatt 2 diesel og 4 bensin biler av VW, og absolutt alle disse har tikket fra den første ventileøfteren. Men visst det er snakk om HØY tikkelyd, så er jeg nok redd du må undersøke olja og løfteren(e) litt nærmere.

 

Vet ikke hva slags olje du kjører på nå, men vil anbefale deg å kjøre på 5w/50, 10w/50 eller 10w/60 olje.

 

Olja som blir tynn når den blir varm og ikke tetter godt nok?

En mulighet å bytte til Castrol 10W-60

 

Både 50 og 60-oljer er veldig tykke, mye tykkere enn det fabrikken anbefaler. Dessuten fjerner de ikke det faktum at ventilløfteren er slitt.

 

Bytt heller løfteren!

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Golf III motorer, både bensin og diesel, med hydrauliske ventiløftere, tikker på den første ventilen. Har selv hatt 2 diesel og 4 bensin biler av VW, og absolutt alle disse har tikket fra den første ventileøfteren. Men visst det er snakk om HØY tikkelyd, så er jeg nok redd du må undersøke olja og løfteren(e) litt nærmere.

 

Vet ikke hva slags olje du kjører på nå, men vil anbefale deg å kjøre på 5w/50, 10w/50 eller 10w/60 olje.

 

 

Gjelder dette vr6 motorer også? med tanke på tikkelyd?

Olje anbefales til vr6?

Vr6 -93 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som Reodor F sier, om en eller flere ventilløftere tikker som følge av et de rett og slett er modne for utskifting, så hjelper det ikke å bytte til den ene eller andre oljen. Skal man fjerne problemet (slitte løftere) så hjelper det lite å kun fjerne symptomet (tikkingen/lyden), problemet med at løfterene er slitte er der fortsatt! Og såg nevnt her et sted i denne tråden at tikking er normalt, kan med en gang si at det er det ikke!!!

Siden lyden kommer når motoren er varm og ikke kald, så er ikke problemet tette oljekanaler i toppen. Derfor vil heller ikke en innvendig motorvask avhjelpe på problemet. En frisk ventilløfter tikker ikke uansett oljetype, dette selvsagt såfremt oljepumpa ikke er utslitt, men klarer å holde oppe oljetrykket når olja er varm/tynn. Med nye løftere kan du bruke olje med viskositet 0W-40 og aldri ha et tikk, selv ikke når motoren har stått over en lengre periode.

Så for å få fjernet ditt problem, bytt alle løfterene, de koster ikke mange kronene. Ikke tar det lang tid heller, er samme jobben selv om det er en dieselmotor.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som Reodor F sier, om en eller flere ventilløftere tikker som følge av et de rett og slett er modne for utskifting, så hjelper det ikke å bytte til den ene eller andre oljen. Skal man fjerne problemet (slitte løftere) så hjelper det lite å kun fjerne symptomet (tikkingen/lyden), problemet med at løfterene er slitte er der fortsatt! Og såg nevnt her et sted i denne tråden at tikking er normalt, kan med en gang si at det er det ikke!!!

Siden lyden kommer når motoren er varm og ikke kald, så er ikke problemet tette oljekanaler i toppen. Derfor vil heller ikke en innvendig motorvask avhjelpe på problemet. En frisk ventilløfter tikker ikke uansett oljetype, dette selvsagt såfremt oljepumpa ikke er utslitt, men klarer å holde oppe oljetrykket når olja er varm/tynn. Med nye løftere kan du bruke olje med viskositet 0W-40 og aldri ha et tikk, selv ikke når motoren har stått over en lengre periode.

Så for å få fjernet ditt problem, bytt alle løfterene, de koster ikke mange kronene. Ikke tar det lang tid heller, er samme jobben selv om det er en dieselmotor.

 

Hei.

 

tak for et langt å fint svar. Skal få bestilt disse å få skiftet det ut, så skal jeg gi tilbakemelding på denne tråden.. trur nemlig også at det er løfterne som må skiftes ut:)

- Audi 90 2.3

- Golf 3 1.9 TDK(X)

- Volvo 244 1.9 DL(X)

- Volvo 240 2.3 GLE(X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv problemer med dette på min Golf II 1.6.

Men hos meg så tikker det bare når den er kald. Så fort motoren nærmer seg 80-90Cº så forsvinner det.

Noen sier at jeg må skifte løftere, andre sier det kan være olja eller oljepumpa. Jeg har for ikke så lenge siden skifta olje og oljefilter. Kjøpte ganske dyr olje. Noen som har peiling? Er det enkelt for meg å få dette fiksa billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår