Gå til innhold

turbo i mazda mx 3

Ranger emnet


maxhp

Anbefalte innlegg

eh, ja. det må du.

 

enkelt forklart.

 

eksos fra eksos manifold(må ha en tilpasset turbo) og ut gjennom turbo, til et rør som går bakover(eksosen)

 

på innsug siden setter du luftfilter, inn på turbo, ut fra turbo og inn på mengde måler. så inn på innsug. du må kjøre først turbo, så mengdemåler så lenge du ikke har egen datasprut.

 

det er veldig begrenset hva du kan hente ut med bare en turbo uten ytterligere mods.. kansje 40-50hk?

 

forresten, om det er v6 har du vel 2 manifolder, på hver sin side. da er det fort et verre problem.

 

da vil det være bedre med en kompressor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem eller negativ her, men om du så vidt har funnet ut at en v6'er har to "eksosuttak". Kan du nok bare droppe det. Krever mye ombygging, spes om det ikke allerede finnes eksosmanifolder (som er det riktige ordet) for denne bilen.

En annen ting er å putte to turboer på en V6'er med totalt 1.8l volum er nok ikke helt optimalt.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt (som en kar med v6 og twin turbo):

Du trenger to manifolder som har et uttak til turbo. Du trenger selve turboene, for en 1.8l, eller 0.9l pr side, ville jeg ikke gått for noe større enn to Garrett T25. Og allerede da begynner du å pushe det.

Du burde senke kompresjonen. NA (Natural aspired) biler har ofte en høyere komp enn turbo biler, grunnen til dette er fordi når du presser så mye bensin og luft inn i sylinderen med høy komp, gir veldig ofte noen komponenter etter.

Bytt ut innsprutninga med noe som kan levere mer. Kan ikke tenke meg at org innsprutninga på en MX3 leverer nok bensin. Når du presser inn mer luft, trenger du naturligvis mer bensin.

Om du har plastikk inntak, vurder å bytte det ut med metall. Når du går fra undertrykk til trykk, selv om det ikke er snakk om mye, så er enkelte deler på en NA bil ikke lagd for dette.

Du trenger en Intercooler som har to ender på begge sider, altså en to-delt Front montert intercooler, eller to sidemonterte intercoolere.

Så trenger du div saker som boost-meter, downpipe fra turboen til eksosen, osv.. osv....

 

Lykke til.

[ ]'02 Impreza WRX

[x]'83 Starlet KP61

[x]'98 Impreza GT

[x]'91 Nissan 300ZX Twin Turbo US-spec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh, ja. det må du.

 

enkelt forklart.

 

eksos fra eksos manifold(må ha en tilpasset turbo) og ut gjennom turbo, til et rør som går bakover(eksosen)

 

på innsug siden setter du luftfilter, inn på turbo, ut fra turbo og inn på mengde måler. så inn på innsug. du må kjøre først turbo, så mengdemåler så lenge du ikke har egen datasprut.

 

det er veldig begrenset hva du kan hente ut med bare en turbo uten ytterligere mods.. kansje 40-50hk?

 

forresten, om det er v6 har du vel 2 manifolder, på hver sin side. da er det fort et verre problem.

 

da vil det være bedre med en kompressor..

 

Ok. Artig fortelling dette...

Nå til virkeligheten.

 

Trådstarter, du nevner ikke hvilken motor du tenker på engang?

MX3 kom med rekkefire og V6.

På ingen av disse er 2 turboer et krav. At det er "to exos uttak" (bak mener du?) betyr ingen ting. Du må antagelig ha nytt eksosanlegg uansett. På rekkefireren er saken grei, du må ha en turbomanifold og turbo osv osv.

På V6'n får man ferdige turbomanifolder. Disse går fra hver sin sylinderrekke under bilen og samles inn til turboen.

Det er trangt oppi der, å få plass til 2 turboer er litt av en jobb og ikke er det mye vits heller på en stakkars 1.8liters motor.

Vet hvertfall 1 på forumet til MOGN nylig ble ferdig med sin MX3 V6turbo. Du får kanskje flere svar der. http://www.mazda-ogn.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si som så at jeg har drømt om turbo på min mx-3 og det gadd jeg ikke når jeg fant ut priser.

Siden du har 2 eksos manifoiler så har du nok v6.

Det er ferdig kit til v6 å få kjøpt fra canada. pakfeifertuning hadde i allefall dette da jeg så på det. kom vel på ca 35000

Så må man ha nye dyser, bensinpumpe og bensintrykksregulator.

Man må programere om ecu'en eller bygge om til datasprut. Med en gang du ønsker å hente noe særlig effekt ut av dette så må du bytte stempler, råder, topppakning til en mye kraftigere osv. Dette må spesialbestilles da dette ikke er i produksjon som jeg har funnet. Men vi snakker fort om 60-70 000 minst for å passere 200 HP. Og godkjent får du det ikke.

Derimot vil det koste deg ca 20 000 i deler for 2,5 liter motor, gearkasse, clutch, og alt annet du trenger for at det skal virke fra usa. Da har du 200hp allerede. Så kan du eventuelt heller sette turbo på denne senere vis du føler at 200HP og en del mere NM holder.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot vil det koste deg ca 20 000 i deler for 2,5 liter motor, gearkasse, clutch, og alt annet du trenger for at det skal virke fra usa. Da har du 200hp allerede. Så kan du eventuelt heller sette turbo på denne senere vis du føler at 200HP og en del mere NM holder.

 

USA fikk så vidt jeg vet kun KL-DE motoren på 164hk (samme 2,5L som vi fikk i 626`en her i landet), om 200 hk er målet bør delene hentes fra Japan (KL-ZE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår