Gå til innhold

råneopprør i notodden

Ranger emnet


Hawkon88

Anbefalte innlegg

  • Svar 135
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor kan man ike bare storme stortinget for å få ned BIL avgifter!??!?
Huske det Robert... Da tjener vi jo ikke penger. Får jo som kjent ikke inn ei krone fra Nordsjøen eller momsen på alt eller strømmen vi selger til Sverige... Riiight. :shake

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synest disse notodden rånerene er for "pussy", her må det mer faenskap til, for å jage ordns makta ut av byen!!!... Stein Lillevolden bør kontaktes snarest!

 

Hvis det var noen rånere som tente på det huset det var linket til i forrige side, så er de altså for "pussy", og må gå hardere til verks? Den skjønte jeg ikke.

 

Det er vanskelig å gjøre noe her, og det er vanskelig å ta en side. På den ene siden har vi jo purken, som stopper alle bilister og nekter alle med modifiserte biler/under 30 å komme inn i byen. De lar ikke 29-åringen som skal hjem, som tilfeldigvis har en modifisert bil, som riktignok alt er godkjent på, å komme seg hjem. Slik virker det iallfall. Det blir for dumt.

 

På den andre siden har vi jo rånerne. Jeg skjønner dem til en viss grad, men jeg fatter og begriper ikke at de ikke skjønner, de angriper dette på feil måte. Det er noe som heter "all PR er god PR". Stemmer ikke alltid. Ta for eksempel mine foreldre, skjønner de oss bilinteresserte noe bedre når de ser på NRK og TV2 at "rånere brenner dekk"? Nei, det gjør de nok ikke. For at saken skal komme riktig frem trenger man også sympati fra de som ikke er i målgruppen. Dersom foreldregenerasjonen kunne sagt "Vi skjønner rånerne veldig godt, og de trenger et bedre tilbud", hadde rånerne lyktes. Akkurat nå stiller de bare alle bilinteresserte, alle fra de med rosa terninger til de som bruker årslønna på TÜV-godkjenning og lovlige mods i et fryktelig dårlig lys.

 

Virker som om rånerne og myndighetene bare graver seg mer og mer ned i møkka. Hvis du spør meg om hvem jeg støtter mest, vil jeg si at jeg støtter politiet minst. Rånerne har gått fram på helt feil måte, og det gjenspeiles av noen av kommentarene på nettaviser rundtom; lokalbefolkningen er lei av rånere.

Riktignok regner jeg ikke med at alle rånerne er veldig høflige og imøtekommende, kanskje det hadde hjulpet? På en annen side, slik jeg har forstått det er ikke myndighetene det heller.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ellers kicker bare på det fordi de ikke er vant til at noen går til ytringer for å få sin sak frem i lyset i dette landet,her er det janteloven og "Hold kjeft og vær glad for det du har,for du får faen ikke mer" som gjelder...en setning/mening som jeg er sikker på kommer rett fra Stalins tid. En viss Telia-sjef hadde nok rett...

Jada, Norge er utvilsomt en kommuniststat. Vet du i det hele tatt hva kommunisme handler om?

 

Hvorfor kan man ike bare storme stortinget for å få ned BIL avgifter!??!?

Flere grunner.

 

1. Det ville ikke virke, til slutt hadde bare politiet kommet.

2. Det er ikke så enkelt.

3. Det er virkelig ikke så enkelt.

 

Huske det Robert... Da tjener vi jo ikke penger. Får jo som kjent ikke inn ei krone fra Nordsjøen eller momsen på alt eller strømmen vi selger til Sverige... Riiight. :shake

Jepp, la oss bruke mye nå, så vi er helt sikre på et rentenivå rundt 23,75 %. Jeg gleder meg.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Norge er utvilsomt en kommuniststat. Vet du i det hele tatt hva kommunisme handler om?
Vi er ikke en kommunist-stat. Det har bare blitt lett å dra en del paraleller til menigmanns begrensede frihet i de landene til hvordan bilpolitikken her i landet håndteres. Dvs,du har en grei del frihet til å skaffe deg trygg og miljøvennlig og tøff bil her i landet hvis lommeboka di er stor nok. Forsåvidt kapitalistisk,men i Sovjet fikk du det meste hvis du hadde nok rubler å levere under bordet. Lån? Haha...har du ikke sikkerhet i eiendom om dagen eller massiv lønn får du ikke låne en krone. Bankene låner penger kun til de som har plenty kroner eller sikkerhet (les: kroner) fra før...

 

Pampene i Polit-byrået led ikke akkurat noen nød de heller. Dårlig med Trabanter og mingling med menigmann blant de også...akkurat som jeg i en annen paralell ser færre politikere i 20-25 år gamle biler på vei til et regjeringsmøte. Hadde flere (eller noen i det hele tatt) av de vært tvunget til å rulle i utslitte gamle biler til jobb som mange av oss uten baken full av kroner,så hadde de kanskje lagt litt mer flid i å endre politikken sin.

 

 

Flere grunner.

 

1. Det ville ikke virke, til slutt hadde bare politiet kommet.

2. Det er ikke så enkelt.

3. Det er virkelig ikke så enkelt.

Hva virker som ikke allerede har blitt prøvd,bortsett fra sivil ulydighet? Har man ikke en sponsor med masse kroner så blir man ikke hørt. Åpner Rimi-Hagen kjeften i nærheten av tinget så er det brått noen som lytter...

 

 

Jepp, la oss bruke mye nå, så vi er helt sikre på et rentenivå rundt 23,75 %. Jeg gleder meg.
Hva er renta på i Bahrain? De har (eller hadde,ihvertfall) nesten alt mulig rart dekket av staten grunnet landets store oljeinntekter. Sier ikke at Staten her skal dekke alt,men hvorfor er ikke den på dine 23,75% der når de tjener like mye kroner per innbygger som her i landet,og bruker de også? Fordi det er et enevelde?

 

Skal vel kanskje sies at jeg har testet hvor godt Helse-Norge og Sosial-Norge og forsåvidt Bil-Norge funker på kroppen. Detter du det minste utenfor,er du fucked. Har man ikke vært der,så kan ingen statistikk fortelle deg hvordan det er.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke en kommunist-stat. Det har bare blitt lett å dra en del paraleller til menigmanns begrensede frihet i de landene til hvordan bilpolitikken her i landet håndteres.

Vil vel være på sin plass å nevne at dette er ganske vidløftende sammenligninger og paralleller.

 

Dvs,du har en grei del frihet til å skaffe deg trygg og miljøvennlig og tøff bil her i landet hvis lommeboka di er stor nok. Forsåvidt kapitalistisk,men i Sovjet fikk du det meste hvis du hadde nok rubler å levere under bordet.

Ikke egentlig, svartebørs var ikke lov i Sovjetuniojnen. Det er forbausende hvor lydige folk var under Stalin, Khrutsjov, Bresjenv, Andropov, Tsjernenko og Gorbatsjov. Det var aldri tagging i undergrunnen i Sovjetunionen. Det var ikke lov.

 

Men misforstå meg rett, det forekom mye korrupsjon i Sovjetsamfunnet, det er det ingen tvil om. Jo høyere folk kom på strå, jo mer ugang gjorde de.

 

Men den jevne lønnstakeren kunne vanskelig skaffe seg en bil. De kunne få en Lada om de søkte. Og om de enn hadde spart de vanlige rublene sine enn så lenge, gjorde det ikke inntrykk på noen med noen form for makt til å skaffe en bil. Hadde du derimot ComEcon-rubler, var saken litt annerledes, men vanlige folk hadde ikke CER.

 

Det er dyrt å ha bil i Norge, men om du har en jobb trenger du ikke vente i fem år før du får den, du har råd til den, brukt eller ny, og du har ingen restriksjoner vedrørende hvor du kan kjøre den. Med unntaket Notodden, men det gir seg nok.

 

Lån? Haha...har du ikke sikkerhet i eiendom om dagen eller massiv lønn får du ikke låne en krone. Bankene låner penger kun til de som har plenty kroner eller sikkerhet (les: kroner) fra før...

Det er en del av markedsøkonomien, ikke planøkonomi som nok heller sees i sammenheng med kommunismen.

 

Pampene i Polit-byrået led ikke akkurat noen nød de heller. Dårlig med Trabanter og mingling med menigmann blant de også...akkurat som jeg i en annen paralell ser færre politikere i 20-25 år gamle biler på vei til et regjeringsmøte.

Ministere har gjerne en lønn mellom 500 000 og kanskje 1 000 000? Samtidig har ministere budsjetter på mellom 10 og flere hundre milliarder kroner å stå til ansvar for. Sett politikerlønningene opp mot næringslivslønningene, og de er små. Og de skal være det, man skal ikke bli minister fordi man vil ha penger og privellegier. Men det er en gang slik at du ikke finner et land i Vest-Europa der ministre ikke har privelleger.

 

Som et sidesteg, Jørgen Kosmo, vår forrige Stortingspresident kjørte en 30 år gammel moped til jobb. ;)

 

Forøvrig er Trabant Øst-Tysk, ikke Sovjetisk. Partitoppene kjørte vel ZIL, tror jeg.

 

Og ellers er det ganske korka i det hele tatt å sammenligne norske regjeringer med Politbyrået i forbundet av forente sosialistiske sovjetrepublikker.

 

Hadde flere (eller noen i det hele tatt) av de vært tvunget til å rulle i utslitte gamle biler til jobb som mange av oss uten baken full av kroner,så hadde de kanskje lagt litt mer flid i å endre politikken sin.

Det tror jeg egentlig ikke. Politikk er politikk, og alt koster penger.

 

Hva virker som ikke allerede har blitt prøvd,bortsett fra sivil ulydighet? Har man ikke en sponsor med masse kroner så blir man ikke hørt. Åpner Rimi-Hagen kjeften i nærheten av tinget så er det brått noen som lytter...

Jepp, det er nok typisk for et hvert politisk system at de med mye penger/makt/inflytelse får mye mer oppmerksomhet enn menigmann. Men dette er igjen mer karakteristisk for en kapitalistisk stat enn en kommunistisk stat.

 

Hva er renta på i Bahrain? De har (eller hadde,ihvertfall) nesten alt mulig rart dekket av staten grunnet landets store oljeinntekter. Sier ikke at Staten her skal dekke alt,men hvorfor er ikke den på dine 23,75% der når de tjener like mye kroner per innbygger som her i landet,og bruker de også? Fordi det er et enevelde?

Umulig å si. Men siden verdensøkonomien er kompleks, og økonomene tydeligvis frykter store renteøkninger, så velger jeg å stole på dem.

 

Vi brukte jo forresten litt oljepenger under Willoch, renten var jo hyggelig.

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel være på sin plass å nevne at dette er ganske vidløftende sammenligninger og paralleller.
Hvilket også var meningen. Vanskelig å "skrive med glimt i øyet",men det var ihvertfall der. :)

 

Men misforstå meg rett, det forekom mye korrupsjon i Sovjetsamfunnet, det er det ingen tvil om. Jo høyere folk kom på strå, jo mer ugang gjorde de.
"Power breeds corruption. Absolute power breeds absolute corruption" eller noe i den duren,vel...

 

Det er dyrt å ha bil i Norge, men om du har en jobb trenger du ikke vente i fem år før du får den, du har råd til den, brukt eller ny, og du har ingen restriksjoner vedrørende hvor du kan kjøre den. Med unntaket Notodden, men det gir seg nok.
Råd og råd... med nerveskader som begrenser (antall) jobber jeg kan ta og null,niks,nada,zilch støtte fra staten whatsoever kan nok det diskuteres... Jeg er nok gammel nok til å glatt svinge innom Notodden også. Vel ser jeg ut som ei barnerumpe,men... :D

 

Ministere har gjerne en lønn mellom 500 000 og kanskje 1 000 000? Samtidig har ministere budsjetter på mellom 10 og flere hundre milliarder kroner å stå til ansvar for. Sett politikerlønningene opp mot næringslivslønningene, og de er små. Og de skal være det, man skal ikke bli minister fordi man vil ha penger og privellegier. Men det er en gang slik at du ikke finner et land i Vest-Europa der ministre ikke har privelleger.
Tror nok ikke menigmann har størst problemer med å forstå at de har jobber som de tjener litt på,det er greit...men heller hvor de "noen hundre milliarder" blir av... Det må jo være ineffektivitet ute og går siden andre land i flere tilfeller har betraktelig mindre å rutte med,men folk har mindre avgifter etc alikevel?

 

Som et sidesteg, Jørgen Kosmo, vår forrige Stortingspresident kjørte en 30 år gammel moped til jobb. ;)
Jeg hadde også brukt en 30+ år gammel en hvis jeg var han...de er ikke strupet,og betraktelig tryggere.

 

Forøvrig er Trabant Øst-Tysk, ikke Sovjetisk. Partitoppene kjørte vel ZIL, tror jeg.
Mins å ha lest at Trabant ble tatt fra et sovjetisk design og generelt produsert i Øst-Tyskland... Men jeg kan ta feil.

 

Og ellers er det ganske korka i det hele tatt å sammenligne norske regjeringer med Politbyrået i forbundet av forente sosialistiske sovjetrepublikker.
Ha en tanke humor,Simon... :)

 

Vi brukte jo forresten litt oljepenger under Willoch, renten var jo hyggelig.
Hva lå den på? Og,følte folk flest at landet da var på fremgang? Nå om dagen føles det som landet står stille og har hengt seg fast i "Vi har ikke råd selv om vi har penger,for de kan ikke brukes"...for en ikke-økonom,låter det der helt riv ruskende. Selv om jeg skjønner at vi ikke kan bruke i hytt og vær,men at det ikke kan brukes til å skape sysselsetting (og mindre kriminalitet) ved f.eks. bygge fengseler som vi jo trenger,den tar jeg ikke helt. Man må som sagt knuse egg for å lage omelett... det betyr at noen ganger så man bare rydde opp først og heller rette økonomien etterpå,for folks beste. Er det ikke derfor man blir folkevalgt?

 

Vi er nok en "tanke" OT...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket også var meningen. Vanskelig å "skrive med glimt i øyet",men det var ihvertfall der. :)

Burde vel luktet lusa på gangen, men er ikke alltid så lett å se slikt over nettet. :) Nok om det.

 

"Power breeds corruption. Absolute power breeds absolute corruption" eller noe i den duren,vel...

Uten tvil.

 

Råd og råd... med nerveskader som begrenser (antall) jobber jeg kan ta og null,niks,nada,zilch støtte fra staten whatsoever kan nok det diskuteres... Jeg er nok gammel nok til å glatt svinge innom Notodden også. Vel ser jeg ut som ei barnerumpe,men... :D

Det er jo ikke arketypisk norsk, da. :P

 

Tror nok ikke menigmann har størst problemer med å forstå at de har jobber som de tjener litt på,det er greit...men heller hvor de "noen hundre milliarder" blir av... Det må jo være ineffektivitet ute og går siden andre land i flere tilfeller har betraktelig mindre å rutte med,men folk har mindre avgifter etc alikevel?

En stat er alltid ineffektiv, også den norske. Men å sammenligne to land er nesten aldri mulig, siden det er forskjell på sysselsetting, industriproduksjon, omsetning og så videre. Det kjennetegner dog ofte slike land at de har høy gjeld.

 

Jeg hadde også brukt en 30+ år gammel en hvis jeg var han...de er ikke strupet,og betraktelig tryggere.

Enig i den. Forøvrig er jo Kosmo en morsom fyr. Mener det var Einar Førde som trøstet ham da han ikke ble justisminister. "Men Jørgen, da, me kan ikkje ha ein justisminister som ser ut som ein italiensk lommetjuv". :)

 

Mins å ha lest at Trabant ble tatt fra et sovjetisk design og generelt produsert i Øst-Tyskland... Men jeg kan ta feil.

Russerne brukte alltid stål, i alle fall. Så man fikk mer rust. :P

 

Ha en tanke humor,Simon... :)

Som tidligere nevnt, jeg beklager. Jeg blir ofte litt "tysk" når jeg diskuterer. Det er vel et handikapp jeg har fått. :P

 

Hva lå den på? Og,følte folk flest at landet da var på fremgang?

Det høyeste jeg har hørt var 25 %. Min far hadde noe slikt som 21-22 %. :P Folk følte nok alt gikk oppover. Helt til verden innså at det var en kunstig oppgang i 1987, og cracket kom.

 

Nå om dagen føles det som landet står stille og har hengt seg fast i "Vi har ikke råd selv om vi har penger,for de kan ikke brukes"...for en ikke-økonom,låter det der helt riv ruskende. Selv om jeg skjønner at vi ikke kan bruke i hytt og vær,men at det ikke kan brukes til å skape sysselsetting (og mindre kriminalitet) ved f.eks. bygge fengseler som vi jo trenger,den tar jeg ikke helt. Man må som sagt knuse egg for å lage omelett... det betyr at noen ganger så man bare rydde opp først og heller rette økonomien etterpå,for folks beste. Er det ikke derfor man blir folkevalgt?

Du har rett i det du sier her. Spørsmålet er bare hvor mye, hvor fort, når og så videre. Og jo, de fleste folkevalgte blir det nok fordi de vil tjene folket og endre samfunnet slik de mener er best.

 

Vi er nok en "tanke" OT...

Det er vi helt klart. *gjemme seg*

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto iallfall på side 2 i Aftenposten i natt at de har funnet seg ny rute, at de holder på til 3-4 i en gate det sjelden var noe trafikk i før, og at beboere er lut lei alt. Var riktignok en fornuftig fyr som nevnte noe om en flystripe i nærheten, og hintet til at det ikke var blitt gjort noe for ungdommen i området...

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøøøhhh, ikke sammenlign meg med de trygda innavl-narkisene der oppe, jeg bor vel for faen ikke i notodden, bor i Tønsberg takk >:-(

 

Du som bor i Kr. sand burde få deg en skikkelig hobby som f.eks brenne ned de overtall av bedehus som er planta ned overalt der nede

 

Det er heldigvis ikke noen kristenplikt i Norge. Ikke engang på sørlandet. Jeg har dessuten flere hobbyer, og jeg føler ikke jeg må inn i kvadraturen for å utøve noen av dem.

 

Sto iallfall på side 2 i Aftenposten i natt at de har funnet seg ny rute, at de holder på til 3-4 i en gate det sjelden var noe trafikk i før, og at beboere er lut lei alt.

 

Disse rånertufsene må jo være komplette idioter. Det er ingen menneskerett å få lov til å herje rundt i sentrum med tilnærmet fri eksos og høy musikk. Jeg kan kjøpe argumenter om at kommunen kanskje gjør for lite for de unge, men disse rånertaperne er jo ikke interessert i noe fritidsklubb likevel. Det eneste de ønsker å bedrive tiden med er å kjøre opp og ned stripa midt i sentrum for å plukke opp fjortiser. Og når kommunen så bestemmer seg for å gjøre stripa til gåtate så er det jo opplagt at rånerne går amok. For hvor skal de nå plukke opp fjortiser? For å unngå å måtte forklare den egentlige motivasjonen for 'råning i sentrum' så prøver rånerne i stedet å heve denne meningsløse bilkjøringen opp til å kalles "kultur". Det blir i hvert fall patetisk. Å forurense sentrum med unødvendig støy overmodig bilkjøring er ca like mye kultur som tagging.

e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår