Gå til innhold

Magnul angriper mormors bil

Ranger emnet


magnul

Anbefalte innlegg

Siden det har vært så bedritent vær i ferien, måtte jeg jo finne på noe å gjøre. Offeret ble mormors bil. En -91 Mazda 323 med strikkmotor og prostatagir. Siden bilen er japansk kan den jo aldri bli pen, men penere kunne jeg jo satse på. Bilen har vel sett en og annen vask med zalo de siste 10 årene, men aldri noe polish. Rimelig matt og fæl i lakken. Slik så den ut etter avfetting med prickbort og vask med NXTgen car wash:

DSC00030.JPG

 

DSC00031.JPG

 

Bruker bakluka til litt forskning. Venstre side ble tatt med Megs Deep Crystal paint cleaner (forbrukerserien) og høyre side med MG83. Begge med cyclofake med orange cyclopads.

DSC00027.JPG

 

Her er tapen fjernet, og forskjellen er rimelig tydelig:

DSC00029.JPG

 

Både deep crystal og 83 ga bra resultat, men 83 tok helt klart mer av lakken (utfra fargen på paddene), så jeg fortsatte videre rundt med MG83. Etterpå fikk bilen en runde med NXTgen wax på hvit pad.

DSC00032.JPG

 

 

DSC00033.JPG

 

DSC00034.JPG

 

Fortsatt en stygg bil, men lakken ble i hvert fall veldig mye bedre:-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en av gutta som stod på standen til Meguiar's på gatebil, og jeg spurte hvordan det var å påføre Tech Wax med maskin, og han sa det skulle man ikke gjøre.. Forbrukerserien til Meguiar's skulle kun påføres for hånd. Noen kommentarer?

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en av gutta som stod på standen til Meguiar's på gatebil, og jeg spurte hvordan det var å påføre Tech Wax med maskin, og han sa det skulle man ikke gjøre.. Forbrukerserien til Meguiar's skulle kun påføres for hånd. Noen kommentarer?

 

Snakka du med oss nede på vaskeplassen eller de oppe på den oppe i depoet?

Selv bruker jeg en DA-maskin noen ganger når jeg legger ut tech waxen. Uten problemer, ut fra erfaring jeg har hørt, så skal det heller ikke være noe problem på de andre produktene i forbruker serien. Har ikke testa ut dette selv enda, men mulig jeg gjør det i ferien, bare får å finne ut av det, så det går ann å få et bra svar på det.

 

Men når du bruker techwax med maskin, så bruk hvite cyclo-pads på tohodet maskin, eller beige pute på enhodet DA-maskin alla Portercable og Meguiars G-100.

 

men har du kun roterende maskin, så bruk heller hånda,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka du med oss nede på vaskeplassen eller de oppe på den oppe i depoet?

Selv bruker jeg en DA-maskin noen ganger når jeg legger ut tech waxen. Uten problemer, ut fra erfaring jeg har hørt, så skal det heller ikke være noe problem på de andre produktene i forbruker serien. Har ikke testa ut dette selv enda, men mulig jeg gjør det i ferien, bare får å finne ut av det, så det går ann å få et bra svar på det.

 

Men når du bruker techwax med maskin, så bruk hvite cyclo-pads på tohodet maskin, eller beige pute på enhodet DA-maskin alla Portercable og Meguiars G-100.

 

men har du kun roterende maskin, så bruk heller hånda,

Snakket med han karen som stod oppe i depot. Han mente at temperaturen ble for høy med forbrukerproduktene, og at det var fort gjort å brenne lakken da.

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med han karen som stod oppe i depot. Han mente at temperaturen ble for høy med forbrukerproduktene, og at det var fort gjort å brenne lakken da.

 

at det blir varmt gjelder alle produkter, så man må bruke hue uansett...

 

Men at det ikke kan brukes med maskin er tull etter min mening og mange andre, samt Mike Phillips i Meguiars, USA. Har selv brukt nxt og G-100 på mange biler, og det uten noe tull, faktisk synes jeg det er lettest å få den gjevnest med maskin.

 

Men så lenge man bruker en maskin, er man nødt til også å bruke hue, ikke bare klemme til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel si meg enig i at man ikke skal gå løs med roterende maskin på høy hastighet og med tøff pad, men med en DA-maskin på moderat fart og med myke pads blir jo ikke så mye mer voldsomt enn å gå over for hånd. To fordeler med maskin; det er raskere/lettere, og man bruker mye mindre voks enn for hånd. Et så jevnt og tynt lag som jeg får raskt med maskin har i hvert fall ikke jeg tålmodighet til å gjøre for hånd. Lakkforsegling legger jeg dog på for hånd. Vet ikke helt hvorfor, men innbiller meg kanskje at det blir mye svinn i padden, dessuten er den lett å stryke utover.

 

Mormor så forøvrig stor forskjell, og andre i slekta spurte om hun hadde omlakkert bilen:-)

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba der, rødt er en takknemelig farge å jobbe med i og med at forskjellen blir så drastisk, at tilogmed Mormor ser god forskjell. Mormorer betaler ofte godt også......he he

 

Alt fra megs (untatt ScratchX) kan legges på med maskin så lenge du benytter en DA maskin, den simulerer håndbevegelser og genererer ikke noe særlig varme om du da ikke kjører på full spiker, harde pads og masse press. Tipper han mente Roterende når han siktet til ikke med maskin, den med litt harde pads genererer fort litt for mye varme og kan lage litt morro merker på lakken din.

 

Det er noe med kombinasjonen pad og polish som skal stemme, for "lett" compound med for "hard" pad kan vel muligens gjøre at compoundet ikke klarer å korrigere merkene paden kan lage når du jobber med den. Samt at mye produkter til roterende har produkter i seg som brytes ned mht varmen, noe hånd produktene også kan inneholde, men de brytes ned med langt mindre varme/friksjon. så når oljen og produktet er "brukt" opp for fort går det tørt. Da får du fine kjørespor etter tørr pad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra megs (untatt ScratchX) kan legges på med maskin så lenge du benytter en DA maskin, den simulerer håndbevegelser og genererer ikke noe særlig varme om du da ikke kjører på full spiker, harde pads og masse press. Tipper han mente Roterende når han siktet til ikke med maskin, den med litt harde pads genererer fort litt for mye varme og kan lage litt morro merker på lakken din.

 

Det er noe med kombinasjonen pad og polish som skal stemme, for "lett" compound med for "hard" pad kan vel muligens gjøre at compoundet ikke klarer å korrigere merkene paden kan lage når du jobber med den. Samt at mye produkter til roterende har produkter i seg som brytes ned mht varmen, noe hånd produktene også kan inneholde, men de brytes ned med langt mindre varme/friksjon. så når oljen og produktet er "brukt" opp for fort går det tørt. Da får du fine kjørespor etter tørr pad.

 

Det er vel verd å vite at importørene av proffseriene til Meguiar's ikke er de samme som importerer "forbrukerforpakningene." De ønsker ikke at man skal bruke polermaskin på forbrukerprodukter siden det ikke er de som importerer disse...

MEN:

I de første årene Meguiar's forbrukerprodukter skulle demonstreres her i norge på bilmesser o.l, brukte representanten fra Meguiar's i USA en proff poleringsmaskin på alle rense- poler- og voksproduktene, og sa dette ga det beste resultatet...

Dog er det veldig viktig å bruke riktig pad til riktig produkt!

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba der, rødt er en takknemelig farge å jobbe med i og med at forskjellen blir så drastisk, at tilogmed Mormor ser god forskjell. Mormorer betaler ofte godt også......he he

 

Alt fra megs (untatt ScratchX) kan legges på med maskin så lenge du benytter en DA maskin, den simulerer håndbevegelser og genererer ikke noe særlig varme om du da ikke kjører på full spiker, harde pads og masse press. Tipper han mente Roterende når han siktet til ikke med maskin, den med litt harde pads genererer fort litt for mye varme og kan lage litt morro merker på lakken din.

 

Det er noe med kombinasjonen pad og polish som skal stemme, for "lett" compound med for "hard" pad kan vel muligens gjøre at compoundet ikke klarer å korrigere merkene paden kan lage når du jobber med den. Samt at mye produkter til roterende har produkter i seg som brytes ned mht varmen, noe hånd produktene også kan inneholde, men de brytes ned med langt mindre varme/friksjon. så når oljen og produktet er "brukt" opp for fort går det tørt. Da får du fine kjørespor etter tørr pad.

Så nettop en film der en som jobber for meguiars la på scratch x med maskin.. Så det er tydeligvis greit det å..

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår