Gå til innhold

Framhjulstrekkere som hopper og smeller når de spinner

Ranger emnet


KalleDybvik

Anbefalte innlegg

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Øyvind Ryeng

Jepp! Problemet med hjulhopping er i 99% av tilfellene relatert til slark i foringer/stag.

 

Nei, hjulhopp er i 99% av tilfellene spenninger i karosseriet som bygges opp når man har feste, altså hjulet dras bakover, når det så kommer så langt bak at friksjonskraften på hjulet blir mindre enn motstanden fra karossen vil hjulet spinne, hoppe frem, hvor det på nytt får feste o.s.v.

 

Når man får høyere forskjell i hastighet mellom underlag og dekk vil friksjonen bli mindre og man vil i de fleste tilfeller få "ren" spinning.

 

Sender med noen bilder av et stag jeg laget i bobla mi for et par dager siden for å eliminere hjulhopp.

 

Stag003.jpg

 

Stag001.jpg

 

Det er et stag som går fra øvre demperfeste til det andre øvre demperfeste, og så to som går ned til hvert girkassefeste.

 

På bobla er det som kjent to rør som girkassa er festet i, disse bøyer seg ned, til de blir så stive at hjula mister grep. Dette staget hindrer rørene i å flekse opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakke hjuloppheng og dårlige støtdempere er en vesentlig årsak til hjulhopping og annen dritt. Det er likevel verdt å merke seg at hjulhopping hovedsaklig er et problem på forhjulstrekkere. Dette skyldes at når en forhjulstrekker "drar" med forhjula oppstår et moment som løfter bilens front. I det man slipper clutchen vil altså bilen begynne å bevege seg forover og fronten går i tillegg OPPOVER. Hvor raskt man øker kraften på hjulene er med på å bestemme hvor raskt bilens front vil bevege seg oppover. Ved middels brutale clutch slipp vil bilen rekke å få stor hastighet oppover før hjulspinn oppstår og man kan oppleve at bilens hjul "tar av". Hjulene vil da ikke ha noe feste og momentet som "løftet" opp fronten forsvinner. Bilen vil dermed senke fronten igjen, noe som gir dekkene nytt feste og bilen/dekkene vil bevege seg oppover igjen. På denne måten oppstår det et komplisert svingningsmønster hvor bilens hjul hopper opp og ned og samtidig blir dratt fremover med ulik kraft, alt etter om hjulene er i lufta eller på bakken. Dette gir kraftige slag og bevegelser også fremover og bakover. Disse vekslende bevegelsene overføres nødvendigvis også til transmisjon og motor og blant annet motorfestene har det ikke godt ved slik kjøring...

 

Ser også at noen anbefaler mer gass for å slippe unna problemet. Dette vil avhjelpe problemet med hopping, men har jo andre ulemper... Ved full gass og raskt slipp av clutchen vil ikke bilen "rekke" å bevege seg oppover før den begynner å spinne. Når så hjula spinner hurtig har de uansett marktrykk et dårlig feste og effekten av det varierende momentet som hever og senke fronten vil være svært redusert...

 

På en bakhjulstrekker får man IKKE samme effekten. Her vil bilen "sette seg" når hjula begynner å "dra". Jo mer kraft man overfører, jo mer vekt vil komme på hjula og dermed øke friksjonen. Til slutt vil jo også en bakhjulstrekker begynne å slippe, men siden hjula her hele tiden trykkes mot underlaget vil ikke den hersens hoppingen oppstå. Mitt klare råd er at skal man spinne må man ha ordentlig bil - en bakhjulstrekker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle Ford mustanger er veldig kjent for å hoppe, Sierraen jeg har nå har kraftige Mustangtendenser. Har aldri hatt det problemet med Trans amen. Så vidt jeg har skjønt det fikset de det problemet på mustangen med noen stag av noe slag, er vell litt skumelt når bilen begynner å hoppe av veien i rundt 100km/t. :eek:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Gamle Ford mustanger er veldig kjent for å hoppe, Sierraen jeg har nå har kraftige Mustangtendenser. Har aldri hatt det problemet med Trans amen. Så vidt jeg har skjønt det fikset de det problemet på mustangen med noen stag av noe slag, er vell litt skumelt når bilen begynner å hoppe av veien i rundt 100km/t. :eek:

Dette er sikkert riktig. Både mustang og andre biler med hel bakaksel er ekstra utsatt for å få hopping pga at de har tung uavfjæret masse. Dette er en av fordelene med uavhengig fjæring og forklarer også hvorfor kjøreegenskapene blir bedre med lette alufelger....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ralf

Dette er sikkert riktig. Både mustang og andre biler med hel bakaksel er ekstra utsatt for å få hopping pga at de har tung uavfjæret masse. Dette er en av fordelene med uavhengig fjæring og forklarer også hvorfor kjøreegenskapene blir bedre med lette alufelger....

 

Men hva er den utløsende faktoren for at bilen skal begynne å hoppe. Er veldig sjelden jeg har sett det problemet på bakhjulstrekk, har bladfjærer på Trans amen, er forøvrig et stort stab stag bak, hindrer det at den hopper på noe vis?

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til at det betynner å hoppe er at opphengssystemet blir stående og svinge med en av sine egenfrekvenser. Egenfrekvens er den frekvensen et system kan stå å svinge i av seg selv. Eksempler på slike svingninger er mange. En stemmegaffel har høy egenfrekvens, mens pendelen i gamle klokker har lavere frekvens på 1 Hz. For at hjulopphenget skal komme inn i en slik svingetilstand må det påføres krefter. Er disse kreftene i takt med systemets egenfrekvens vil svingningene øke og øke i det uendelige hvis man ikke demper dem. Jo tyngre masse som får slike svingninger, jo vanskeligere er det å dempe systemet. Se for deg at du skal stanse en huske med en feit person! Når man spinner vil understellet utsettes for krefter som kan føre til svingninger. Ved stivt og kompakt hjuloppheng vil ikke disse kreftene gi større bevegelser av understellet og faren for svingninger blir redusert. Har man gode støtdempere vil disse ta av hastigheten på de bevegelsene som oppstår og således redusere faren for hopping. Lette felger, dekk og hjuloppheng er lettere å dempe og vil derfor normalt sett redusere faren for hopping. Oppsummert må man gjøre som følger: Kjøpe bakhjulstrekker, stive av hjulopphenget mest mulig ved å påse at alle foringer er gode (skift gjerne til stivere foringer), benytt gasstøtdempere, legg om til lavprofildekk som har høyere egensvingeperiode og gir opphenget mindre mulighet til å bevege seg opp og ned i forhold til underlaget, for biler med underdimensjonerte understell - sett på ekstra stabilitetsstag... eller kjøpe en annen bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår