Gå til innhold

Motorproblemer

Ranger emnet


Blystan

Anbefalte innlegg

Jeg har en mx-3 v6. Motoren er temmelig slitt og burde byttes snart, men har fått et problem jeg tror ligger utenfor motoren.

På tomgang går den godt over 1000 omdreininger, ofte oppe på 1200 både på kald og varm motor, og av og til faller den ned på 700. Når jeg kjører på tomgang så går denn opp og ned mellom disse og det er skikkelig skikkelig vondt å kjøre. Gassen har likson en av og på knapp rundt 1800 omdreininger som gjør at enten går den på 1800 eller over eller så bare slipper den seg ned og jeg blir dyttet fremmover i bilen. Ved kald motor vil den ikke gå over 4000RPM uansett hva jeg gjør. Når motoren blir varm og jeg tørr å presse på litt så går den nesten som vanlig opp til 4000RPM, men får mye mindre effektkick der enn det den skal få. ved 5000rpm begynner den å miste effekt igjen og over 6500 er den svakere enn ved 3000. (MX-3 V6 har peak effekt ved ca 6000-6500RPM og turtallsperre på ca 7600RPM) Vis jeg har den i fri så går turtallet mye saktere opp enn hva det skal gjøre og den bruker mellom et halt og et helt sekund mellom hver gang den treffer turtallsperra, nor som gikk på kansje 0,2 sek før når jeg gearte for sent. Nå bruker den som sagt lengre tid i fri.

 

Hva kan dette være? Bensinpumpa, bensinfilteret, trykkregulatoren, lambdasondene (har 2 etter hva jeg har funnet ut), ecu, osv. Og eventuelt hvoran finne ut om det er nettopp dette (MYE DYRE DELER HER)

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tomgangsregulatoren, prøv å feks koble den ut når motoren står å går med alt for høyt turtall og varm motor.

Hvis turtallet faller når du kobler den ut, så kan det tyde på at den slår inn når den ikke skal.

Så må du evt finne ut hvorfor den slår inn til feil tid.

Kanskje slår den inn for å hindre at motoren dør ut.

 

I og med at den går dårlig og ikke er turtallsvillig kanskje du har for lavt bensintrykk. (filter, pumpe, regulator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av dette jeg har tenkt på selv oxo. Men kan ikke noe om tomgangsregulatoren. Har kjøpt meg nytt bensinfilter. Så er nå på utkikk etter billig trykkregulator og en upgraded puel pump fra statene. Håper å kansje kunne få dette for en billig penge. (Under 1000kr. Pumpa har jeg funnet i allefall, så blir det vel en manuell trykk regulator)

 

Vet du hvordan jeg kopler fra tomgangsregulatoren? Jeg vet at den sitter oppe på gass spjellet, og hvor dette sitter, men er dette elektrisk styrt eller går det på et overføringsstag eller hvordan finner jeg det?

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med mazda verksted og de sa at de kunne finne ut litt, men det var ikke mye. Var nok en feilsøkingsjobb som de ikke kunne gi meg pris på. Så da søker jeg heller selv. Blir akkurat like dyrt å bytte masse deler til perfomence deler som det er å ha de dyre jævlene der på 1000 kr timen til å feilsøke.

Bensinfilter ligger i bilen. Wrarlboro 255LPH pumpe og bensintryksregulator med trykkmåler er bestilt. Koster litt, men er deler som er kjekke å ha uansett. Får håpe dette løser problemet, er bare den lange ventetiden på delene fra usa da.Kommer på 1350 for pumpe og trykksregulator. Så får jeg bare finne ut hva slags trykk den skal ha så jeg får justert den inn riktig

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg under bilen i går for å tette en eksos lekasje mellom katten og downpipen. Skrudde ned katten og der rant det keramikk ut. Helte ut sikkert 70% av den. Knuste resten som var ganske så potte tett, satte på igjen. Lekasjen var borte og bilen var god som ny. Så nå har en en performance pmpe og trykk regulator på vei som blir en fin reserve helt til jeg gidder å bytte det. (Bilen har gått 214000 så den hadde sikkert hatt gått av bytte da men) SÅ nå er det bare tomgangen igjen å fikse da.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har jeg ikke funnet ut av ennå. Men tror ikke det er falskluft. Har sprayet med startgss rundt om i motorrommet for å se om den drar inn luft og klarer ikke å se at den drar inn gass noen plass. Pluss at siden den har vært sånn med tomgangen lenge og det kommer og går så er det nok neppe falsk luft. Men jeg kan se etter en gang til bare for sikkerthets skyld.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen går som et skudd nå så lamdasonden er nok grei. Og takk og lov for det, svindyr.

Tok av tomgangsregulator ledningen nå i sted og da fikk jeg bare enda høyere tomgang. Skal jeg prøve å kjøre med denne ledningen av og se om den napper fremdeles (Den er blitt mye bedre på det oxo etter at jeg fikk ut kondensatoren. Og nå har jeg dyserens på tanken i håp om å få ut den dritten som måtte ha satt seg der inne av at det har vært tett.

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår