Gå til innhold

Har politiet lov til gå inn i garasjen min, uten ranskingsordre?

Ranger emnet


high octane

Anbefalte innlegg

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...
Jeg regner med at du vet det, men jeg må bare få høre det fra deg, for å poengtere overfor hele forumet hvor tåpelig det er:

 

Du er vel klar over at du kjører rundt uten forsikring, og at du dermed risikerer å sitte med hele regressansvaret hvis du blir skyld i en ulykke?

 

 

 

Bare rette på en liten ting her. Hvis bilen har skilter er det uansett ansvarsforsikring på den. Det forsikringsselskapet som forsikret den bilen sist har ikke lov å si opp forsikringen selv om ikke regningene blir betalt. De kan ikke fjerne forsikringen før skiltene er registrert innlevert. Så selv om bilen er et vrak, ikke eu-godkjent, ikke betalt forsikring eller årsavgift, så er det ansvarsforsikring så lenge den har skilter.

 

Slik kan Norge sikre seg at hvis uhellet er ute så får skadelidende ved et uhell full erstatning selv om bilen aldri skulle vært på veien.

 

Hvem som får regninga til slutt er jo selvfølgelig åpenlyst.

 

Dette har jeg erfart selv, da jeg ved kontakt med mitt forsikringsselskap ikke fikk lov å si opp forsikringen min før skiltene var levert inn eller omregistrert på en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KennethA: FEIL!!

Etter 2. purring på manglende betaling er ikke forsikringen gjeldende.

Hvordan jeg vet det? jo, jeg hadde en bil stående jeg ikke brukte, hadde ikke råd til forsikringa, men hadde den stående i påvente bedre tider, skiltene leverte jeg ikke inn da jeg ikke tenkte over det..

Bilen ble stjelt og kjørt igjennom en euronics butikk. Regninga på skadene (det som ble stjelt ble dekket av butikkens forsikring) endte på ca 110.000 og ble gledelig overakt til meg.

 

Hadde jeg levert inn skiltene eller hvis de inkompetente politibetjentene hadde funnet ut hvem gjerningsmannen/mennene var hadde jeg sluppet å betale.

eple?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er mangen selskap som nekter å ta av forsikring før bilen er solgt eller avregistrert.

 

Imidlertid er det ikke noe i veien for å ha bilen stående, skiltene i garasjen og ingen forsikring.

 

Jeg har en bil i garasjen en Volvo 740, den har stått der i snart et halvt år, i går var jeg på gjensidige å flytta forsikringa over på en annen bil. Skiltene står fortsatt på bilen og bilen blir nok i nærmeste fremtid begjært avskiltet men det gjør ingen ting.

 

Jeg sparer tross alt, forsikringspremie, kjøre for å levere skilt, kjøre for å hente skilt, evt. gebyr for nye skilt (etter 6mnd).

 

En bil med skilt har ikke nødvendigvis alt i orden. Men om jeg ikke husker feil så er det eier av bilen som er ansvarlig for forsikring så dersom du kjører en lånt bil uten forsikring så er det nok eier som sitter igjen med regninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil med skilt har ikke nødvendigvis alt i orden. Men om jeg ikke husker feil så er det eier av bilen som er ansvarlig for forsikring så dersom du kjører en lånt bil uten forsikring så er det nok eier som sitter igjen med regninga.

 

Vegtrafikkloven § 23: http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html#23

 

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

 

Altså har eier ansvar for at det ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand, mens føreren har også ansvar for at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand. Både eier og fører av et slikt kjøretøy som du beskriver vil sitte igjen med ansvar.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår